Inlägg från: Dennadagdettaårdennastund |Visa alla inlägg
  • Dennadagdettaårdennastund

Kommer hon att gå bort nu?

Väldigt väldigt tråkigt att höra! :(

Det kan nog gå ganska fort tyvärr, förbered dig på det iaf. Min mamma fick diagnosen lungcancer på avancerad nivå när hon kom in. Spridd till bukspottkörteln tror jag det var, och helt säker på hjärnan men hann aldrig få några besked om det. Det tog tre månader ungefär så fanns hon inte mer :( <3

Kram!

Anonym (hoppas) skrev 2018-07-19 18:29:37 följande:

Är hon en fighter? Hoppas det! Min väninna, nu avliden, kämpade mot metastaserande cancer i 15 år. Om jag minns rätt så hade hon lungcancer 6 ggr bland otaliga andra i lever, lymfkörtlar... Till sist hade hon bara 20 % lungkapacitet kvar så när cancern fortsatte sprida sig så fanns inget mer att göra. Men hon kämpade, in i det sista!

Det är ju otroligt många som är en fighter i sjukdomen men inte hjälper det om man har elakartad cancer, såklart! Har man en elakartad cancer så hjälper det ju inte hur mycket man vill bli frisk!! Beror ju också på vart i lungorna cancern sitter och hur snabbt den växer. Sitter det längst ner i loberna så påverkas man inte så mycket som när de växer in i luftrör o skit då kvävs man!
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-21 12:15:06 följande:

Eh, tror du inte att jag fattar att det är skillnad på cancer och cancer?? Jag svarade ts utifrån den information hon gett. Alltså att metastaserande cancer i lungor och lever inte nödvändigtvis betyder att man är död inom loppet av ett halvår.

Jag lever själv med en mycket aggressiv form av cancer, enligt statistiken så borde jag vara död nu. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka förklara allvaret med min sort till bekanta. Hell, tom fk hade svårt att fatta att jag kommer att gå på cytostatika tills den dag jag dör!

Tyvärr är det så att man måste vara en fighter för att klara sig. På många sjukhus i landet är okunskapen stor och man måste ibland själv gräva efter ny forskning och bra läkare för att få bästa möjliga vård.

Jo fast det handlar ju definitivt inte bara om man är en fighter. Man kan ju inte bestämma sitt öde eller sjukdom. Jo det är klart man kan överleva längre än man först tror, det finns undantag.

Och det absolut viktigaste är att söka vård i tid! Få behandling i tid då är chanserna mycket bättre.

Patrik1972 skrev 2018-07-26 00:05:55 följande:

Alla är säkert olika, men tror att oväsentligheter kan betyda mer än frågor om sjukdom. Den är ju ganska klar.

Min särbo gick bort i cancer och sällan att hon ville diskutera sjukdomen, där gjorde jag nog ett fel som låg på lite för mycket.

Prata om vad du vill! Agera hur naturligt som helst.

Vad tråkigt att du förlorat din särbo!

Så gjorde jag också när det hände min mamma Hon ville/klarade inte av att prata om sin diagnos utan fortsatte som vanligt. Hon ville inte inse, hon låtsades som att inte skulle dö, medan jag försökte prata om det lite då och då och försökte ta avsked, vilket hon inte gjorde. Nu efteråt känns det ganska dumt att jag gjorde så.
    Patrik1972 skrev 2018-07-26 00:16:54 följande:

Sen vet jag, att dagliga sms, om hon mår så dåligt som M gjorde mot slutet, snarare är en belastning. Att sätta press att besvara.

Det låter hemskt, men låt henne sova. Besök henne och sitt vid sidan om, läs en bok. Den sista tiden är mest vila och förhoppningsvis utan smärtor.

Ja jag håller med, även besök kan vara jätte jobbigt. Så var det för mamma. Mig ville hon ha där men inte andra mer eller mindre avlägsna släktingar, som hon annars inte umgicks med, hon ville inte heller ha upp vänner direkt. Hon tyckte det var så jobbigt när det var uppenbart att alla skulle säga hejdå, men mamma hade inte tänkt sluta leva. Vissa besökare kanske gör det mer för deras egna skull för att inte få dåligt samvete. Det är inte alltid det uppskattas av den sjuka tyvärr.

Och det blev också en belastning för mamma att behöva säga nej, och det respekterades nog inte alltid. Människor vill väl men är man så sjuk så kan det vara jätte jätte jobbigt att ta emot besök!

Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?