Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-07-21 10:39:03 följande:
Det är ju otroligt många som är en fighter i sjukdomen men inte hjälper det om man har elakartad cancer, såklart! Har man en elakartad cancer så hjälper det ju inte hur mycket man vill bli frisk!! Beror ju också på vart i lungorna cancern sitter och hur snabbt den växer. Sitter det längst ner i loberna så påverkas man inte så mycket som när de växer in i luftrör o skit då kvävs man!
Eh, tror du inte att jag fattar att det är skillnad på cancer och cancer?? Jag svarade ts utifrån den information hon gett. Alltså att metastaserande cancer i lungor och lever inte nödvändigtvis betyder att man är död inom loppet av ett halvår.
Jag lever själv med en mycket aggressiv form av cancer, enligt statistiken så borde jag vara död nu. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka förklara allvaret med min sort till bekanta. Hell, tom fk hade svårt att fatta att jag kommer att gå på cytostatika tills den dag jag dör!
Tyvärr är det så att man måste vara en fighter för att klara sig. På många sjukhus i landet är okunskapen stor och man måste ibland själv gräva efter ny forskning och bra läkare för att få bästa möjliga vård.