Inlägg från: Anonym (hoppas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hoppas)

Kommer hon att gå bort nu?

Är hon en fighter? Hoppas det! Min väninna, nu avliden, kämpade mot metastaserande cancer i 15 år. Om jag minns rätt så hade hon lungcancer 6 ggr bland otaliga andra i lever, lymfkörtlar... Till sist hade hon bara 20 % lungkapacitet kvar så när cancern fortsatte sprida sig så fanns inget mer att göra. Men hon kämpade, in i det sista!

• Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-07-20 23:34:05 följande:

Då antar jag att statistiken får guida om att cirka 10% lever efter 5 år med cancer på dessa ställen och att genomsnittet är 9 månader.

Nej nej nej, stirra dig inte blind på statistiken! Den är flera år gammal, och vi i cancersvängen vet att mycket hinner hända inom cancervården på kort tid. Sen behöver man ju också ha i åtanke att många som drabbas av cancer är äldre, de har en ökad risk att dö pga komplikationer i hjärta, hjärna eller vid operationstillfället. De drar alltså ner snittet.

Jag har en elak cancer där statistiken säger ganska precis samma som din väninnas. Men min läkare hävdar att jag, som ung stark och i övrigt frisk, har minst 10 år kvar att leva!
  • Anonym (hoppas)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-07-21 10:39:03 följande:

Det är ju otroligt många som är en fighter i sjukdomen men inte hjälper det om man har elakartad cancer, såklart! Har man en elakartad cancer så hjälper det ju inte hur mycket man vill bli frisk!! Beror ju också på vart i lungorna cancern sitter och hur snabbt den växer. Sitter det längst ner i loberna så påverkas man inte så mycket som när de växer in i luftrör o skit då kvävs man!

Eh, tror du inte att jag fattar att det är skillnad på cancer och cancer?? Jag svarade ts utifrån den information hon gett. Alltså att metastaserande cancer i lungor och lever inte nödvändigtvis betyder att man är död inom loppet av ett halvår.

Jag lever själv med en mycket aggressiv form av cancer, enligt statistiken så borde jag vara död nu. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka förklara allvaret med min sort till bekanta. Hell, tom fk hade svårt att fatta att jag kommer att gå på cytostatika tills den dag jag dör!

Tyvärr är det så att man måste vara en fighter för att klara sig. På många sjukhus i landet är okunskapen stor och man måste ibland själv gräva efter ny forskning och bra läkare för att få bästa möjliga vård.
  • Anonym (hoppas)

Hon får säkert högdoscytostatika. Jag går på såna kurer nu, de trycker mig så full som möjligt i cytostatika. Själva behandlingen tar lätt knäcken på en! Jag har också rullator (pga svimmningsrisken) och tillsyn av hemtjänst (säkerställa att jag tar mig upp och äter, trött) när maken jobbar. Cancern i sig hålls i schack, men man mår inte precis toppen under tiden...

• Anonym (hoppas)

Jättebra att du hör av dig varje dag. Men som Patrik säger, besök eller telefonsamtal betyder så mycket mer. I början, när jag också var i chock så pratade jag gärna om mitt mående. Men nu när det sjunkit in att jag kommer att dö så pratar jag helst om annat. Hur mysigt som helst att träffa väninnor och tjattra om sol, bad och bångstyriga barn.

Jag fick min diagnos i våras och kommer sannolikt att få gå på högdoscytostatika resten av livet.

• Anonym (hoppas)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-26 10:01:54 följande:

Beklagar din situation. Hoppas att cytostatikan bromsar helvetet effektivt! Kram

Tack! Det hoppas jag också.
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 14:46:46 följande:

Vad tror ni om det här? Hon har fått cellgifter 3 eller 4 gånger med tre veckors mellanrum och mår betydligt bättre överlag. Hennes lungor visar inga fläckar på röntgen längre och tumörmarkerar-blodprovet för levern har gått ner. Hon ska göra en CT på buken i veckan. Det är ju förstås helt suveränt att det verkar gå åt rätt håll men jag funderar på om det verkligen kan gå att bota så snabbt?

Men så roligt att höra! Håller tummarna för att det ska fortsätta gå åt rätt håll!
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 15:13:18 följande:

Det ser lovande ut och jag håller tummarna att CT är ren också.

Men hur kan det gå så fort? Och är det "normalt" eller kommer det att komma tillbaka med kraft om några månader eller betyder det att det borde hålla sig borta sen också? Åtminstone i några år? Det här är inget jag vill fråga henne förstås så jag frågar er.

Varje människa är unik, så också cancern har jag lärt mig då jag själv lever med sk obotlig cancer. Man kan aldrig i förväg veta vilka svängar cancern tar. Vissa dör väldigt fort medans andra lever många många år längre än förväntat. Man kan alltid titta på statistiken, men den visar ju bara den stora massan och inte individen.

Om jag skulle följa statistiken för min cancer så lever jag på övertid nu. Men jag har inga planer på att kasta in handduken än!
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 15:14:21 följande:

CT visade att fläckarna på levern hade gått ner och tumörmarkerarblodprovet visade bara 8 så det är ju jättebra. Jag förstår bara inte hur det här hänger ihop. Betyder det att hon håller på och kan bli frisk eller bara att det hålls i schack pga cellgifterna? Dom ska fortsätta att köra på med cellgifter ett tag till.

Så roligt att det går bra för henne! Din fråga är omöjlig att svara på, men vi håller tummarna för det bästa.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?