Inlägg från: Anonym (Fuck cancer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-18 22:20:38 följande:
    Beklagar situationen. Det är omöjligt att säga något om tiden kvar men att det är så spritt är förstås dåligt.

Vilken sorts cancer är det?
    Var den började den här gången? Det vet hon inte än men den finns alltså åtminstone i lever, lungor och ändtarm. Hon väntar på slutgiltigt besked på magnetröntgen men cellgifterna påbörjas ändå den här veckan. Vad jag har fattat så är levercancer och lungcancer bland dom värsta sorterna man kan få så en kombination verkar ju vara ett riktigt mardrömsläge då.
  • Anonym (Fuck cancer)

Hon har inte fått diagnosen klargjord än men det finns cancer i lever, lungor och ändtarm nu. För några år sen var det äggledarcancer med metastaser i lymfkörtlarna ända uppe i halsen.

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (:() skrev 2018-07-19 15:31:07 följande:
    Då är det inte samma cancer hon har nu troligtvis. Hon har mest sannolikt haft oturen att drabbas av ändtarmscancer denna gång.
    Det tror jag också och utsikterna är inte goda vad jag förstår med tanke på att cancern verkar finnas på minst tre ställen. Jag fattar naturligtvis att allas sjukdomar är olika men tror ni att det handlar om månader eller år som hon kan ha kvar? Hon har redan gått ner jättemycket i vikt innan diagnosen.
  • Anonym (Fuck cancer)

Uppskattar att ni har svarat. Beklagar sorgen för er som har förlorat någon.

Leverbiopsin visade att cancern var "väldigt lik" den gamla cancern, dvs äggledarcancern som spred sig till halsen, och dom tänker att eftersom att cellgifterna funkade då så ska det funka nu. Läkaren fokuserar på levern för att den är mest oroväckande tydligen men cancern finns även i lungor och ändtarmen som sagt.

När hon hade cancer sist tog dom bort hela livmodern så hur kan det vara samma cancer nu? Och finns det verkligen hopp när cancern finns på så viktiga organ eller är det bara en fråga om att förlänga livet nu? Det är ju inget jag vill fråga henne om vad läkarna har gett för dom så därför frågar jag er. Anses det här vara fjärde stadiet förresten?

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Jane) skrev 2018-07-20 22:33:09 följande:
    Om det är cancer av samma typ, så handlar det om behandling för att förlänga livet. Som jag skrev ovan så finns det idag ingen bot vid spridd sjukdom tyvärr. Cancer har då lärt sig såna egenskaper att den kommer fortsätta sprida sig. Beklagar.

Förmodligen så fanns det små mikroområden av celler kvar efter de tog bort livmoder o äggstockar som dänu spridit sig o växt sig större.
    Tack för ditt svar även om det är ledsamt att läsa det. Om du måste gissa hur länge skulle du tro att hon har kvar? Skulle du säga månader, ett år eller tre år med den lilla infon du har fått? Sen undrar jag också vilken dag man mår sämst efter cellgifter? Och klassas det här som fjärde stadiet?

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-20 22:43:30 följande:
    När det spritt sig är det kroniskt och behandlingen handlar då om att bromsa förloppet. Tyvärr. Hur effektivt man kan bromsa är väldigt olika och svårt att säga något om. Har hon någon som kan följa med på kontroller och behandling?
    Hon är lyckligt lottad såtillvida att hon har en stor familj och enormt många vänner. Många fler vänner än vad som är "normalt" så hon har stöd och hjälp med allt iaf.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-20 22:56:23 följande:
    Det är bra! Men tänk på att alla små saker gör skillnad. Umgås med henne, gör sånt som ni brukar göra. Prata om sjukdomen om hon tar upp det. Men var försiktig med att fråga. En del vill verkligen berätta, prata, men andra vill inte ens låtsas om att de är sjuka.

Att göra något kul som hon orkar med kan pigga upp och skingra hennes tankar på ett positivt sätt.
    Ska tänka på det.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-20 23:02:33 följande:

Det är helt omöjligt att säga. Vi vet ju ingenting om förutsättningarna för din väninna, inget sådant som brukar behövas för att ens få ett hum om det. Men det är jättebra att de sätter in behandling, det är ett tecken på att det finns gott hopp om att bromsa förloppet och att hjälpa henne att må bättre!

Tänk dock på att även om du och andra runt den drabbade kanske önskar ett svar på den frågan är det inte alls säkert att personen själv vill veta något sådant!

/Sjuksköterska iom onkologi

Och det är därför jag frågar här istället för att fråga henne. Jag skulle aldrig ens antyda till henne om jag tror att det här är slutet för henne. Jag hoppas på det bästa och att hon kan leva länge till men vill samtidigt förbereda mig själv för det värsta.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-20 23:30:39 följande:
    Det förstår jag och det är jättebra, men tyvärr går det inte att säga. Däremot så är det högst troligt att det, som flera redan sagt, är en palliativ situation som är akuell nu, det vill säga att det går inte att bota denna gång.
    Då antar jag att statistiken får guida om att cirka 10% lever efter 5 år med cancer på dessa ställen och att genomsnittet är 9 månader.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?