Inlägg från: Tiina87 |Visa alla inlägg
  • Tiina87

Kommer hon att gå bort nu?

Anonym (Rut) skrev 2018-08-08 22:40:16 följande:

Att dom ger behandling betyder att de bedömer att den kommer ge effekt, allltså bromsa. Hur effektivt beror på en miljoner saker. Bedömer man istället läget som så att säga helt kört ger man inte cellgift utan bara smärtlindring. Så det är positivt att de ger cellgiftsbehandling. Även när man opererar är det vanligt att man minskar tumörernas storlek först, med strålning och/eller cellgift.

Man kan få cellgiftsbehandling som palliativvård med då är det inte högdoser (dvs kraftiga cellgifter).
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-08-10 14:54:02 följande:

Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Går absolut att bota men det beror på när det upptäcktes och hur mycket det har spridits.
  • Tiina87

Hon har inte sagt och jag har inte velat fråga men jag misstänker att det handlar om att bromsa och förlänga livet, inte bota. För det går väl inte att bota lever och lungcancer?Ganska bra faktiskt. Hon är positiv, har blivit lite starkare och ska få cellgifter idag igen.Jag beklagar sorgen och att ni inte fick så mycket tid tillsammans.

Går absolut att bota men det beror på när det upptäcktes och hur mycket det har spridits.
  • Tiina87

• Tiina87

• Tiina87
    Mantrasina skrev 2018-08-10 16:59:46 följande:

Det går att bota lever- lungcancer, men det är när det är primära tumörer i lever och lunga, det vill säga levercancer eller lungcancer. Om det är den andra cancern som spritt sig till lever och lunga, det vill säga en gynekologisk cancer som metastaserat till lever och lunga så går det inte att bota tyvärr. Däremot går det, som vi sagt, att förlänga livet. Det låter inte som att det är lungcancer och levercancer, utan metastaserad gynekologisk cnacer din vän har?

Ofta behandlas det med cytostatika så länge det finns nytta - symtomlindring och livsförlängande - om det bedöms vara tillräckligt tolererbart. När kroppen blir för skör så kommer den inte orka med cytostatikan och då brukar behandlingen brytas för att den tid som är kvar inte skall bli sämre (kvalitetsmässigt) på grund av cytostatikabiverkningar.

Även metastaterad cancer går att bota men det beror på hur mycket metastaser det har blivit.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 15:13:18 följande:

Det ser lovande ut och jag håller tummarna att CT är ren också.

Men hur kan det gå så fort? Och är det "normalt" eller kommer det att komma tillbaka med kraft om några månader eller betyder det att det borde hålla sig borta sen också? Åtminstone i några år? Det här är inget jag vill fråga henne förstås så jag frågar er.

Det är ingen som vet eller kan förutspå att cancer kommer tillbaka om några månader/år. Men statistiskt sätt så är det dock oftast så
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 21:09:26 följande:

Fortsätt kämpa! Jag hoppas att du får leva länge, länge till. Det förstår jag men jag tänkte mer om det är normalt att det försvinner såpass snabbt för att sen komma tillbaka ett par månader senare eller brukar det kunna hålla sig borta längre än så? Kanske något år?

Det är det ingen som kan svara på.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 15:14:21 följande:

CT visade att fläckarna på levern hade gått ner och tumörmarkerarblodprovet visade bara 8 så det är ju jättebra. Jag förstår bara inte hur det här hänger ihop. Betyder det att hon håller på och kan bli frisk eller bara att det hålls i schack pga cellgifterna? Dom ska fortsätta att köra på med cellgifter ett tag till.

Det är ju jättebra!

Är det palliativ eller lukrativ behandling hon får?
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-09-26 18:53:59 följande:

Lukrativ..?

Kurativ
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 19:55:52 följande:

Vet inte om det är palliativ eller med förhoppning om att botas. Har inte frågat och hon har inte sagt. Vad gissar ni på? Det började i somras med det jag skrev i ts och nu är lungorna "rena" och leverns fläckar har krympt och tumörmarkering visar bara 8 nu mot 3000 tror jag det var i somras. Dom gick in hårt med 3 olika cellgifter.

Om de gick in hårt med 3 olika cellgifter så är det kurativ, dvs botande behandling.

Palliativ behandling är livsförlängande även om den också får tumörerna till att krympa.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 20:06:42 följande:

Det är ju bra om det är så speciellt med tanke på att det verkar fungera också efter bara tre eller fyra behandlingar. Hade man använt färre cellgifter om det var palliativ vård alltså?

Ja, oftast och inte lika tätt mellan behandlingarna.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 20:57:38 följande:

Hon har tre veckor mellan varje behandling.

Det är normalt.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 22:08:02 följande:

För palliativ eller botande?

Botande
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?