Inlägg från: Anonym (Fuck cancer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Anonym (Rut) skrev 2018-07-21 02:12:29 följande:
    vet inte vad för statistik du hittade men här är lite fakta om äggstockscancer.

www.cancercentrum.se/samverkan/cancerdiagnose.../
    Hon hade äggledarcancer spridd till lymfkörtlarna första omgången men tack ändå.
    Anonym (:() skrev 2018-07-21 06:14:36 följande:
    Om det är samma cancer som sist så behöver du räkna 5-årsdagen från den sjukdomsperioden, dvs hon tillhör redan de 10% som lever efter 5 år om förra cancern var 2013.
    Jag fattar inte riktigt det här. Hon hade äggledarcancer först men livmoder och allt togs ju bort då och nu sitter det liknande celler i lever, lungor och ändtarm men är det fortfarande äggledarcancer hon har eller vad klassas det som nu?
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-21 09:56:59 följande:
    Nej nej nej, stirra dig inte blind på statistiken! Den är flera år gammal, och vi i cancersvängen vet att mycket hinner hända inom cancervården på kort tid. Sen behöver man ju också ha i åtanke att många som drabbas av cancer är äldre, de har en ökad risk att dö pga komplikationer i hjärta, hjärna eller vid operationstillfället. De drar alltså ner snittet.
    Jag har en elak cancer där statistiken säger ganska precis samma som din väninnas. Men min läkare hävdar att jag, som ung stark och i övrigt frisk, har minst 10 år kvar att leva!
    Jag beklagar att du har en elak cancer. Jag hoppas att du får leva mycket längre än statistiken säger och utan att det påverkar din livskvalitet alltför mycket om det är möjligt.

• Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-21 22:48:51 följande:
    Det låter som att hon fått tillbaka samma cancer. Det har liksom ursprung i äggledarna om det är sådana celler, och då har de spritt sig. Så även om hon har cancer i lungorna, så är det samma cancer som har metastaser i lunga och så vidare, det räknas inte som en ny sjukdom. Alltså inte lungcancer, levercancer eller ändtarmscancer. Det är också därför de, om jag förstod dig rätt, ska ge henne samma sorts behandling även denna gång - för att sjukdomen består/utgår från samma sorts celler och därför bör vara känsliga för samma sorts cytostatika som tidigare. Hade det varit en ny cancer, säg från ändtarmen, så hade det blivit helt annan cytostatika!
    Tack för din utförliga förklaring. Tror du att det betyder att hon kan överleva den här gången också fast det sitter i så viktiga organ eller är det bara en fråga om att förlänga livet något eller några år?
  • Anonym (Fuck cancer)
    Mantrasina skrev 2018-07-21 23:17:09 följande:
    Jag skulle tro att det inte går att bota, men det går att lindra och förlänga livet. Och den tiden vågar jag inte svara på, men jag har varit med om patienter som fått ett antal år genom att sjukdomen har hållits i schack!
    Förhoppningsvis kan hon få några år till då åtminstone. Tack för svar.
  • Anonym (Fuck cancer)

Jag är tillbaka med ett par frågor till eftersom att jag inte vill fråga ut henne eller hennes familj. Hon är tydligen så svag att hon måste ha rullator hemma och hemtjänst kommer dit och ser till att hon får medicin och kollar blodtryck etc när inte hennes familj är hemma men hon är inte inlagd på hospice enligt anhöriga. Hon ska få cellgifter var tredje vecka och får en port inopererad i veckan. Vad är det som gör henne så svag att hon behöver hemtjänst redan nu? Kan man få hemtjänst utan att vara i hospice-regi?

• Anonym (Fuck cancer)
    Kjell2 skrev 2018-07-25 20:44:18 följande:
    Cellgiftsbehandling.
    Ja, det går att få hemtjänst utan att vara döende.
    Tror du att hon är så svag av bara en behandling? Förra gången fick hon totalt 8 behandlingar och hade aldrig hemtjänst eller var så svag. Fattar att det kan vara olika förstås men är lite förvånad bara.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Kjell2 skrev 2018-07-25 20:49:52 följande:
    Behandling plus sjukdom kan ställa till saker. Kan bli svårt med saker som att klä på sig, hygien, medicinering, matlagning.
    Så är det säkert. Är så förvånad bara att det kom så snabbt efter bara en behandling.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-25 20:56:33 följande:
    Cellgift ger man ibland så starkt man vågar, så kallad högdoscytostatika. Det blir man skitdålig av. Man kan bli riktigt, riktigt risig. Men det vet man inte, om det är sjukdomen eller behandlingarna.

Får hon kortison?

Tänk på att hon kan bli infektionskänslig av cellgifterna. Noggrann handhygien är bra. Gör saker hon orkar, om hon orkar. Vänta inte, hon kan vara borta i morgon, eller så får ni behålla henne länge. Man vet inte, men man vet att det kommer en dag när det inte finns något i morgon. Köp sånt som lindrar hennes illamående, om hon mår bättre av viss mat kanske? Cellgift kan vara hell-on-earth veckan efter behandling,
    Kanske är det starkare den här gången med tanke på var cancern sitter? Vet ej om hon får kortison. Vill inte fråga så mycket utan låter henne berätta själv. Skulle gärna göra något med henne men det känns inte som att det är läge just nu. Hon är i startgroparna med behandlingarna och i chock fortfarande eftersom att beskedet kom så oväntat.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (hoppas) skrev 2018-07-25 22:40:58 följande:
    Hon får säkert högdoscytostatika. Jag går på såna kurer nu, de trycker mig så full som möjligt i cytostatika. Själva behandlingen tar lätt knäcken på en! Jag har också rullator (pga svimmningsrisken) och tillsyn av hemtjänst (säkerställa att jag tar mig upp och äter, trött) när maken jobbar. Cancern i sig hålls i schack, men man mår inte precis toppen under tiden...
    Beklagar att du måste gå igenom det här. Hur länge har du kämpat och haft det så här illa? Orkar du prata med vänner och anhöriga eller håller du dig för dig själv? Jag förmodar att man knappt orkar igenom dagen när man är så sjuk. Du måste förstås inte svara om det är för privat.
  • Anonym (Fuck cancer)

Jag messar varje dag men allt handlar enbart om henne nu förstås. Borde jag skriva om triviala saker ibland eller något som har hänt mig? Jag vet inte hur jag ska göra och om det är bra eller dåligt att inte beröra något annat alls än hur hon mår? Jag vill ju inte verka okänslig och skriva om något trivialt när hon kämpar på liv eller död men samtidigt kanske hon behöver höra något annat ibland också?

• Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (Rut) skrev 2018-08-05 21:10:04 följande:
    Hur går det TS?
    Jag var med henne i helgen. Hon är svag, har rakat av håret och har rullator hemma men är i ganska god form psykiskt trots allt hon går igenom. Verkligen beundransvärt. Men det är en väldig skillnad på hennes fysiska form den här gången jämfört med förra gången. Jag undrar hur illa det ska bli om det är så här illa redan nu i början av behandlingen.

Läkarna ville ge henne tre olika cellgifter men hon vägrade och tog bara två pga att hon är så svag. Hon trodde inte att hon skulle klara av tre.
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?