• Yasminaoo

Vad är bästa hundrasen för oss?

Har småbarn som är väldigt empatiska och försiktiga med både djur och människor (aka förstår att djur är ömtåliga, sparkar inte folk eller djur utan visar respekt för levande individer).

Föräldrarna jobbar heltid, aktiva på helgerna. Bor i lägenhet. Vi är båda mycket hundvana faktiskt men nyfikna på andras erfarenheter.

• Svar på tråden Vad är bästa hundrasen för oss?
  • Yasminaoo
    lullis94 skrev 2018-07-19 14:56:50 följande:

Jag skulle säga reteiever. Har själv en som är med mig på allt, älskar allt och alla. Kan jobba flera dagar i rad eller vila en hel vecka. Sen finns det lite olika retrievrar beroende på vad man vill ha. Jag har en flat som är lite slamsig, labradorer är lite mer samlad (generellt sett) golden är också oftast lugnare än flat.

Ja, tack :) Labrador verkar trevligt.
  • oledole

Spontant skulle jag säga kromfohländer. Vill dock påpeka att inga hundraser är gjorda för att ta det lugnt i långa perioder och sedan plötsligt utsättas för hård fysisk aktivitet. Hunddagis låter som ett genomtänkt och bra alternativ om ni jobbar heltid.

• Dexter dot com
    Yasminaoo skrev 2018-07-19 16:15:44 följande:
    Tänkte inte skaffa en hund som kräver överdrivet mycket aktivering förutom motion och kärlek.

Inte massa tid på pälsvård.
    Om ni inte har intresse för någon form av aktivering är det rasgrupp 9 ni ska titta på men även dom raserna mår självklart bäst av ett kvalitativt liv med någon form av stimulans. Ni bör ju även fundera på hur ni ska hinna med motionen på vardagar eftersom hunden ska klara en hel del motion på helgerna.
  • Maria 434
    Yasminaoo skrev 2018-07-19 16:16:29 följande:

Vi tar semester en månad.

En månad?? Vad ska ni göra sen? Inget hunddagis tar emot så unga hundar.

En månad räcker inte alls för en valp att bli trygg i sin familj.

Ni har endast tid för att aktivera hunden på helger..

Jag tycker inte det låter som att en hund sku?le passa er just nu. Ni bör se mer till en hunds bästa än er eget behov för er skull.

Det låter inte för mig som om ni har tid för en hund just nu oavsett ras. Ni har ju inte ens tid för den när den är valp
  • Aniiee

En sån här

Image result for gosedjur hund stor

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2018-07-19 18:53:39 följande:

Ingen

Nä, jag tycker gott att de kan få ha en tyghund..... Oskyldig
  • erikaABC
    Aniiee skrev 2018-07-19 18:57:51 följande:
    Nä, jag tycker gott att de kan få ha en tyghund..... Oskyldig
    Jo den på bilden såg ju gullig ut faktiskt
  • lullis94

Tycker ni är lite väl hård. Ni har lite för lite information för att dömma. Kan hålla med om att en månad inte räcker för en valp, men de kanske har någon som kan hjälpa dem tills valpen vuxit upp och kan vara på hunddagis eller de kanske har annan lösning. Sen vad gäller motion och tid så krävs det inte lång tid för att en hund ska vara nöjd. Jag har min hund lös ute när ni är ute och kör ett spår så är hon så nöjd. Spåret tar väl 15-30 min att lägga och undefär lika lång tid att gå och hunden är jättenöjd. Eller köra nosework inne kräver heller inte så lång tid. Kan även trickträna medan man kollar nyheter eller lagar mat. Man behöver inte spendera timmar per dag bara för att man har hund. Har man barn så brukar de kunna kasta leksaker länge så hunden får kondition så den orkar. När jag flyttade från lägenhet där det var koppelpromenader jämt och tränade på brukshundklubb och flyttade till landet där hon kunde springa lös och följa mig till hästarna när jag fyllde vatten och mat så gick hon ner jättemycket i vikt utan att jag gjorde något. Hon kunde springa fritt och det ger mycket. Så jag tror bara man ska undvika för högintensiva hundar om man inte har så mycket tid för dem. Vissa kan inte koppla av. Min flat har inga problem med en veckas sjukdom och bara får gå ut och rastas och sedan in. Så tänk igenom och läs om raser så ska du se att det går bra :)

• Aniiee
    lullis94 skrev 2018-07-19 20:02:37 följande:

Tycker ni är lite väl hård. Ni har lite för lite information för att dömma. Kan hålla med om att en månad inte räcker för en valp, men de kanske har någon som kan hjälpa dem tills valpen vuxit upp och kan vara på hunddagis eller de kanske har annan lösning. Sen vad gäller motion och tid så krävs det inte lång tid för att en hund ska vara nöjd. Jag har min hund lös ute när ni är ute och kör ett spår så är hon så nöjd. Spåret tar väl 15-30 min att lägga och undefär lika lång tid att gå och hunden är jättenöjd. Eller köra nosework inne kräver heller inte så lång tid. Kan även trickträna medan man kollar nyheter eller lagar mat. Man behöver inte spendera timmar per dag bara för att man har hund. Har man barn så brukar de kunna kasta leksaker länge så hunden får kondition så den orkar. När jag flyttade från lägenhet där det var koppelpromenader jämt och tränade på brukshundklubb och flyttade till landet där hon kunde springa lös och följa mig till hästarna när jag fyllde vatten och mat så gick hon ner jättemycket i vikt utan att jag gjorde något. Hon kunde springa fritt och det ger mycket. Så jag tror bara man ska undvika för högintensiva hundar om man inte har så mycket tid för dem. Vissa kan inte koppla av. Min flat har inga problem med en veckas sjukdom och bara får gå ut och rastas och sedan in. Så tänk igenom och läs om raser så ska du se att det går bra :)

De är inte beredda att aktivera sin hund. Du gör ju det, klart din hund är nöjd och deras bör vara av tyg. Det är inte TIDEN jag reagerar på, utan VILJAN.
Svar på tråden Vad är bästa hundrasen för oss?