• anonymsokerhjalp

När skaffa syskon?

Sonen är nyfödd nu så syskon är det inte dags för ännu men när är ?bäst? tid att börja försöka? Både jag och mannen vill börja försöka i typ december men det känns lite tight ?

• Svar på tråden När skaffa syskon?
  • sällskapssjuk

Hej, det finns absolut inget perfekt åldersavstånd mellan barnen

Alla känner olika, jag har 3 år emellan mina, tycker det var perfekt, min bästa kompis har 1,5 år emellan sina och hon tycker det är perfekt.

Man får helt enkelt känna efter själv

• Mammitilltre
    sällskapssjuk skrev 2018-07-19 20:57:40 följande:

Hej, det finns absolut inget perfekt åldersavstånd mellan barnen

Alla känner olika, jag har 3 år emellan mina, tycker det var perfekt, min bästa kompis har 1,5 år emellan sina och hon tycker det är perfekt.

Man får helt enkelt känna efter själv

Håller med. De flesta brukar tycka att avståndet mellan de egna barnen är bäst :) Jag har 2 år mellan ettan och tvåan, och sen 2,5 år mellan tvåan och trean. Själv känner jag nog att om jag var yngre så hade jag väntat längre mellan nummer ett och två. Det var så skönt nu när trean föddes och ettan var 4,5. Hon förstår så mycket, lyssnar när man säger till och man kan lita på henne på ett annat sätt. När tvåan kom var hon två år exakt och fortfarande bebis på så många sätt. Jag minns knappt ingenting av tvåans spädbarnsår. För jag hade ju två bebisar liksom. Då tyckte jag dock att det var superbra med två år mellan barnen, men nu i efterhand när jag har testat 4,5 år mellan så inser jag att det hade nog varit ganska mycket lugnare för oss som familj att vänta. Men det är klart, ettan och tvåan är bästisar och leker så bra ihop. Det gör ju inte ettan och trean. Så det finns för- och nackdelar med allt!
  • annabellelee

Jag har hört av vänner att tre år är det bästa - lagom för att storasyster ska vara någorlunda självständigt, men ändå tillräckligt nära för att syskonen ska kunna leka.

Men vissa vill ju ha barnen tätt och vissa glest, och ofta kan man inte välja eftersom barn inte alltid kommer när man själv tänkt.

Svar på tråden När skaffa syskon?