Inlägg från: Anonym (6barnsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (6barnsmamma)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Hej! Läst i tråden och hoppar in jag med. Min man flyttade ut från huset för 2v sedan. Jag har en tonåring sedan tidigare och 5 barn med maken som är mellan 10 månader och 10 år.

Jag ska bo kvar i huset. Det är min och barnens trygghet. Tufft just nu dock med min lilla föräldrapenning. Trots att jag bönat och bett honom att vänta till hösten så stack han i samband med sin semester och fotbolls-VM....

• Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-22 18:34:44 följande:

Tufft med barnen rent praktiskt om inte annat! Kom din mans uppbrott som en blixt från en klar himmel?

Nej. Min man är som Funderars. Han var en ungkarl när vi träffades, anpassade sig en aning till familjelivet, tröttnade och sket i allt. Efter näst sista barnen för 5 år sedan slutade han att försöka mer. Jag jobbar, pluggar, tar barnen, hemmet och dessutom renoveringen av huset. Han checkade ut och la sig i soffan med mobilen och har legat där sen dess.... Förutom när han sysslade med sina fritidsintressen, då fanns det möjlighet att ta ledigt från jobbet och all energi i världen.

Jag har dessutom fått ta allt ansvar för familjeplaneringen, inköp, styra upp lekar, semestrar, allt.... Det finns inget GO i människan. Jag fick smsa och ringa och påminna honom om allt!

Nä usch. Nu är jag ensam utan ett mähä i soffan.
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-07-22 23:34:30 följande:

Vill bara göra ett tillägg till mitt egna inlägg som citeras ovan. Tänkte på att det kanske låter som att jag bara vill se och jobba på min mans sämre sidor (som vi ju alla har) och tror att jag är felfri, men så är inte fallet. Jag är skuldmedveten av mig och har även rannsakat mig själv mycket och är medveten om mina sämre sidor - skillnaden är att jag försökt göra något åt dem. Jag har tex problem med pms men har letat info, läst böcker och forskning, sökt hjälp och provat diverse metoder mot besvären. Likaså de sidor hos barnen som är utmanande och svårhanterliga (och som frestar på min mans humör) har jag sökt information om, beställt och läst böcker om (som han som sagt inte läst färdigt än idag), vänt mig till olika forum i ämnet och även sökt professionell hjälp utifrån för (dock utan större framång tyvärr). Min man däremot har inte försökt göra något åt vare sig sina egna problem eller lära sig mer om hur han bättre kan hantera situationer som uppstår med barnen, säger att han inte hinner/orkar. Han har stängt av på något vis. Kan knappt nå honom längre.

Du behöver inte ursäkta dig här. Jag har en känsla av att du är ganska lik mig. Jag är en känslomänniska. Bryr mig om att alla mår bra. Har en tonåring med NPF Aspergers och en 5 åring som ofta går in i affekt. Jag går på möten, söker kunskap, läser böcker och sätter upp vardagsstruktur.

Han däremot förnekar, det är väl smidigt. Avstängd.
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-07-23 00:12:02 följande:

Tack. <3 Ja det låter som att vi är lika! :) Känner med dig, verkligen... anar ibland att min äldsta har samma problematik som din tonåring har!

Men hur mår du nu mitt i allt?

Att din man tagit så lite ansvar hemma låter sjukt jobbigt. Jag o mannen är åtminstone jämställda på det planet... men det är lite farligt också, för man tänker lätt att "jag borde bara vara nöjd och tacksam att han tar ansvar hemma", o slätar över den emotionella och intellektuella torka man lever i och det destruktiva beteendet.

För 3v sedan kom jag på mig själv att tänka att vi kanske kunde bo ihop, för barnens skull. Men så såg jag honom sitta i fåtöljen, med mobilen, och ignorerade att ena barnet slått sig. Så att jag, som ammade bebisen, fick trösta och fixa plåster. Nä. Jag gick runt med ett stresspåslag. Låg alltid på max när han var hemma. Fick ett tryck över bröstet när han kom hem på kvällen. Tassade på tå.

Nu mår jag bra! Känner mig fri! Som när man körde bil första gången efter man tagit körkort Jag behöver inte titta på klockan och våndas. Vi skulle skiljt oss för länge sen. Fast å andra sidan, då hade jag inte haft min minsta skatt.

Bebisen ja... Han var inte ens med på förlossningen, tyckte att jag kunde ta tåget hem från bb. Höll honom 5 korta ggr på 6 månader. Hur avstängd kan man vara?

Han har bara haft tid att ha barnen några ggr nu på nästan 3v, alltid iväg på sitt intresse. Stackars barn!
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-23 14:34:46 följande:

Hej allihopa!

Tack för den här tråden!

Vi ska ta beslutet med.

På sista tiden har vi bråkat väldigt mycket.

Vi har tillåtit andra att påverka oss. Min mamma och hans mamma har kommit mellan oss.

Min mamma trodde att han var otrogen och gjorde mig osäker. Han har aldrig förlåtit mig för att jag tog mammas sida och inte hans.

Hans mamma tror att jag är en dålig människa och har sagt det till honom många gånger.

Vi älskar varandra men kan inte sluta bråka. Vill inte skiljas men...

Har ni nåt råd?

Kramar

Blir du ledsen när du tänker på skilsmässa? Känner du dig osäker? Då behöver du kanske fundera en vända till. Så länge relationen är sund har du tid att stanna och fundera.

Den dagen du känner att du är redo är du redo.

Kram
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-23 16:16:31 följande:

Relationen är inte så sund. Vi bråkar mycket. Jag blir ledsen och osäker, som du säger, när jag tänker på skilsmässan, men samtidigt, ser ingen annan väg ut.

Kram

Är det alkohol eller någon form av våld inblandad. Eller känns det som att han manipulerar din hjärna? Kränkningar? Förminskningar?

Då är det inget att fundera på.
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-24 11:41:45 följande:

Hjälper det?

Jag har hört många säga att det inte gör det.

Har du erfarenhet eller någon annan här?

Kramar

Jag släpade mig med min man på några samtal. Han hade inte tid, för att han arbetade. Detta är 7 år sen ung. Vi tog en vända till för ca 5 år sedan. Det gav inte oss något eftersom han inte var delaktig eller ville jobba på vårt äktenskap.
  • Anonym (6barnsmamma)

Han har haft hela semestern på sig att hämta sina kläder så igår slängde jag ned det i påsar. Jag och barnen hjälptes åt att bära bort de 10 påsarna. Skönt!

Han har nästan aldrig barnen. Och oavsett vilken tid på dygnet jag hör av mig här han oftast inte tid att prata om barnen. De gånger han har tid får jag inget vettigt svar...

Men jag mår bra! Och nästan alla barnen mår bra. Det är näst minsta pojken som saknar sin pappa. Han visar det med aggressiva utbrott. Adhdliknande beteende. Ska träffa skolpsykologen imorgon.

• Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-08-24 10:12:40 följande:

Ett gott råd om du är familjeterapeut, om du råkar ut för par där ena parten lider av psykisk ohälsa, råd den friska parten att lämna direkt. Att hålla ihop en sådan relation har enbart negativa effekter;

Den sjuke kan lulla i sin fantasivärld utan att ta ansvar vare sig för familj eller sin psykiska status. Den friska får dels dra hela lasset, dels stånga sig blodig för att få den sjuke att söka hjälp för det går oftast. Barnen blir lidande då den friske nätt och jämt orkar och de utsätts ständigt för föräldrarnas konflikter.

Vi gick flera år i terapi, inget hände. Först efter att skilsmässoansökan lämnats in tog mitt ex fullt ut ansvar för barnen och för sitt beteende. Han har fortfarande ingen sjukdomsinsikt, däremot har han fattat att, sjuk eller ej, man inte kan uppträda hur som helst utan att det får konsekvenser.

Så skapa inte dörrmattor som blir utbrända i din iver att hålla ihop familjer. Det får i många fall enbart negativa konsekvenser.

Amen på det!

Exakt så. Vet precis hur du menar! Och det vet man nog bara när man varit en dörrmatta.... Lätt att döma den som stannar. Det ska man ju, det har man ju lovat inför Gud och allt heligt Men när man har försökt att stå bakom den som mår dåligt år efter år efter år så finns man inte mer. Man är tom. Känner sig som hens slav.

Håll ihop men inte på bekostnad av att en människa urlakas.
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Totalt förstörd) skrev 2018-08-29 18:24:24 följande:

Ett tag sen jag skrev i tråden och minns inte ens vad det handlade om då. Här har vi fått en dotter och han bryr sig inte ett jota om henne. Och när hon var 7 dagar gammal släpper han bomben att jag, hon och mitt äldre barn ska vara ute om 2 månader. Han kommer byta lås och slänga ut mina saker. Jag har panik, ingen bostad och ingen verkar veta om han verkligen får göra så även om huset är hans. Rasar i vikt, dålig sömn och hjärnan funkar inte alls.

Låter som pappan till mina barn. Han var inte med på förlossningen och har inte brytt sig ett skit om pojken under detta snart hans första år. Han skulle slänga ut mig men jag krävde att få huset eftersom jag har störst behov av det. Kolla om du kan göra detsamma!

Har bott själv med barnen i snart 2 månader och han har bara haft dem ca 1g/v och oftast inte alla. Bebisen har jag fullt såklart.
  • Anonym (6barnsmamma)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-30 19:46:55 följande:

Hur går det för dig, själv med alla barnen? Du är en stark kvinna o mamma, verkligen. Funkar det? Hur gör man?? För att få ihop allt? Kram

Jag får nästan dagligen höra hur stark och fantastisk mamma jag är och det värmer i mitt hjärta! Barnen betyder allt och jag skulle göra vad som helst för dem. Jag lyckades hitta en ridklubb 4 mil bort som tar alla 3 flickorna i samma grupp och det underlättar jättemycket. Lägger näst minsta samtidigt som jag ammar bebisen till sömns och de andra lägger jag efteråt. Barnen hjälper till med att hänga och vika tvätt mot betalning. Ena flickan tycker om att laga mat och hjälper mig gärna om det kör ihop sig med bebisen. Vi har ofta både 1 och 2 och 3 kompisar över och då är reglerna "alla får vara med".

Jag fortsätter att plugga på heltid i nästa vecka och börjar jobba halvtid 1 oktober. Det går ihop sig ekonomiskt.
  • Anonym (6barnsmamma)

Bokat resa till Mallis. Både spännande och läskigt att resa själv och dessutom med en 1 åring. Tog dock ett safecard, Sunwing Happybaby med all utrustning på plats och allinclusive. Efter allt så behöver jag verkligen något roligt att se fram emot i vår.

Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa