• LitenBlomma

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Anonym (Funderar) skrev 2018-08-31 06:34:22 följande:

Wow! Du ÄR en fantastisk mamma! Haha, mina barn skulle hojta o stoja alldeles för mkt för att jag skulle kunna lägga dem i omgångar...

Vad har du för åldrar på barnen? Helt ok om du ej vill outa det såklart...

Har du levt hittills på föräldrapenning och CSN? Hur mkt har du att leva på? Helt ok om du ej vill outa det heller såklart... bara att jag själv oroar mig för ekonomin, hur det ska gå...

Bra jobbat iaf!!

Jag har inget att skämmas för, här är jag.

Mina stora vet att de måste vara tysta runt 8 när jag lägger lillebror. De får titta på tv, läsa eller spela spel. Som "belöning" får de vara vakna till 21 och ha kvällsmys i soffan. Lite egentid med mamma.

Jag har bara föräldrapenning, underhåll och barnbidrag nu. Har sökt bostadsbidrag för detta halvåret eftersom inkomsterna är så låga men vet inte än om det blir beviljat. Bidragen blir runt 20.000, csn även där bara bidragsdelen för jag vill inte ha lån blir 8.000 och ca 7.000 i lön på en halvtid på fritids.

Gör en budget i excel! Här är min! Plus Volvon som kostar nästan 4000kr i månaden inkl lån, serviceavgift och skatt.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • LitenBlomma
    Anonym (Funderar) skrev 2018-08-31 12:52:32 följande:

Låter som ett bra upplägg! :)

Men tack snälla för att du delar med dig! Intressant att se hur du har gjort. Men har du då ut 20 000 + 8000 + 7000 kr i månaden? Det är ju bra med pengar! Så mycket kommer jag långtifrån ha... kommer ej få underhåll eller bostadsbidrag heller...

Ja precis, 35000kr. Hoppas få en liten slant i bostadsbidrag också nu i början.

Men om du inte får underhåll så delar ni på allt?
  • LitenBlomma

Kalas idag och då kommer hans släkt. Ska bita ihop och servera fika med en hand och bebis i famnen. De skulle inte få för sig att hjälpa till. Brukar snarare lägga sig och sova i soffan... suck.

• LitenBlomma
    Anonym (Funderar) skrev 2018-09-02 13:58:01 följande:

Meeeen... vad är det för folk?! Vad jobbigt att behöva ha dem på kalas.... kommer ni fortsätta fira födelsedagar o så tillsammans? Lycka till med kalaset idag...

Sitter i soffan med alla barnen och tittar på film. Orkar inte bråka om läggdags när vi har det så mysigt

Som vanligt fick jag både förbereda och städa efteråt med bebis på armen. Det var jag förberedd på så jag blev inte ens arg. Försöker att tänka på att lägga energin på rätt saker.

Ni som funderar på ekonomin. Gör en budget, skriv ner dem fasta utgifterna, det blir lättare att få en bra överblick på ekonomin. Finns det onödiga eller mindre viktiga utgifter som kan tas bort? Kanske utgifter som kan minskas? Jag ringde runt och fixade med mina abonnemang och sänkte priset på mobil, tv och bredband. Billigare boende eller bil?

Öka inkomsterna, vem får barnbidraget och underhåll, söka bostadsbidrag? Extrajobb eller studier? Sälja prylar på Tradera och blocket.

Hoppas att ni har fått nåt tips ni kan använda!
  • LitenBlomma
    Anonym (Malin) skrev 2018-09-04 22:18:00 följande:

Jag kom just från honom och bara att klämma in ett par timmar ihop på en vardag är så kittlande och härligt.

Pappan har barnen ett par kvällar i veckan och minst varannan helg. Barnen bor alltid hemma i huset och vi växelbor i lägenhet.

Det låter trevligt

Jag har tänkt vara singel tills barnen är större. Det känns så invecklad.

Hur länge har ni planerat att växla boende?
  • LitenBlomma

Hur går det för er andra? Vi har snart varit skilda i 4 månader. Jag mår toppen men näst minsta pojken har haft svårt att hitta balansen. Men efter 3v med några extra övernattningar själv utan sina syskon går det bättre. Jag pluggar numera på heltid och lämnar 1 åringen på förskola 12h/v. Pluggar resten när han sover. Det känns så skönt att ha hittat rutiner som funkar för oss. Pappan tar några av barnen 1-2 ggr/v. Hans förlust....barnens förlust. Men man kan ju inte tvinga någon. Har ansökt om ensam vårdnad om 1 åringen.

• LitenBlomma

Bra! Vi har samarbetssamtal via IFO och fått till ett schema. Varit på ett bodelningsmöte med jurist via banken.

Jag har sparat ihop 12K och köpt en ny ytterdörr, något som vi sa att vi skulle gjort under 10 år... Känslan när jag själv kunde kika runt på nätet och välja, magiskt!

Funderar på att boka en resa till våren med minstingen. Skulle behöva lite sol och semester efter en lång vinter.

• LitenBlomma
    Anonym (hus+barn) skrev 2018-12-05 20:10:31 följande:

Låter underbart!!

Vi skulle också behöva en semester.. Men jag sparar allt jag kan. Jag vill verkligen ta över huset så småningom, och jag är tveksam om banken kommer tycka att jag har råd. Så då vill jag visa att jag har lite buffert.

Låter som att du har en vettig plan. Önskar dig lycka till.

Jag pluggar men har fått lov att ta över lånen. Jag vet inte riktigt varför de var så generösa men jag presenterade min budget på ren chansning.

Jag tipsade om hur jag har gjort min budget längre bak i tråden. Skala ner på och ifrågasätt ALLT. Säg upp allt du kan och omförhandla resten, säg att du vill säga upp så får du erbjudanden.
  • LitenBlomma
    Anonym (hus+barn) skrev 2018-12-06 10:11:03 följande:

Men oj.. Då måste du ha ett väldigt billigt huslån + andra saker.. Man får väl inte så mycket pengar när man pluggar tänkte jag?

Det är bara bottenlån kvar på huset och inga andra stora lån. Lite kvar på bilen.
  • LitenBlomma
    Anonym (hus+barn) skrev 2018-12-06 19:41:18 följande:

Låter härligt!! Du får säkert hjälp av tonåringen.

Jag ska faktiskt åka själv med minstingen. Tänkte åka med alla barnen först men då blir det semester för barnen och inte mycket avkoppling för mig.
  • LitenBlomma

Vi lyssnar på julkalendern i Radion. Igår handlade det tyvärr om tre syskon med en pappa som inte bryr sig om dem. Barnen tittade ner i bordet och blev tysta. Så onödigt tema. Vi lyssnar på detta för att ha en mysig stund ihop vid mellanmålet.

Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa