• Anonym (Malin)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Anonym (Funderar) skrev 2018-07-21 07:55:55 följande:

Låter som du har en bra plan! :) Ja, jag kommer inte heller hamna på gatan, menar bara att de flesta får ju en betydligt sämre ekonomisk sits som ensamstående, och jag tror att många skräms av det och stannar kvar av den anledningen. Är själv lite rädd för detta. Kan nog vara värdefullt med pepp kring detta, att våga släppa oron över ekonomin...

Så kan det säkert vara. Jag har mest ångest kring att barnen inte ska få ha en kärnfamilj och att alla tycker att min man är en så bra person, smart och bra förälder. Jag är den som förstör allt, men egentligen är det ju han, men jag vill inte baktala honom för då blir det sämre för alla på nåt sätt.

Usch, nu rinner tårarna igen.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-21 10:22:29 följande:

Känn igen det där. Alla ser bara den utåt sett perfekta föräldern / partner. Inom relationen visar sig något helt annat, kanske en helt vidrig människa till och med. Men den som lämnar är den elaka, den onda som splittrar kärnfamiljen. Medan sanningen är precis tvärtom.

Jag pratade med mina föräldrar lite om hur han varit och mamma sa spontant ?tänk på att du inte pratar så inför barnen?. Men va fan! De har ju varit med med hand hemska humör år ut och år in! Ska de berövas sin upplevelse?

Är hemma allihop nu i helgen och hans syster med familj är på besök. Hell on earth...
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-07-21 12:05:09 följande:

Självklart ska barnen inte berövas sin upplevelse. Ordna så att de får stöd för bearbetning, kontakta BUP för samtalsstöd? Eller familjerådgivningen?

Med din mamma har ändå rätt. Man ska aldrig tala ner den andra föräldern inför barnen utan alltid försöka vara så neutral som möjligt.

Jo, jag vill inte alls tala illa om honom, men tyvärr är han inte snäll mot barnen alla gånger så jag försöker ändå faktiskt ta avstånd från det. Säga att vuxna inte ska vråla eller kasta saker omkring sig.
  • Anonym (Malin)
    ILM skrev 2018-07-21 12:47:54 följande:

Ja, vi har barn ihop. Jag valde att lämna henne pga lite olika saker. Jag mår mycket bättre efter att jag lämnat. om jag ser utanför förhållandet med henne så är hon en jätte snällt person osv. Men jag är så förbannad på henne och klarar inte av att prata med henne just nu. Ni som har barn med era ex, har ni varit i samma situation där ni inte klarat av att prata med den andre?

Nej, inte än, men jag hoppas innerligt att slippa det. Vi skiljer oss pga att jag slutat älska honom efter att han försummat vår relation och varit väldigt obehaglig under lång tid. Hur var det för er?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-07-21 12:53:51 följande:

Jag är gärna med här. Skriver mer senare.

Välkommen!
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-07-21 13:16:58 följande:

Tack, det är ett bra initiativ. Är jag ensam man här tros?

Nej, ILM är man också. Bra med mångfald, så vi kan förstå exens perspektiv kanske.
  • Anonym (Malin)
    ILM skrev 2018-07-21 16:50:46 följande:

Malin, Det har varit katastrof! nu kan jag bara tala för mig själv, jag gillar mitt ex och kommer alltid älska henne med tanke på att hon är mitt barns mamma. Sen vårat förhållande började gå sönder så har vi försökt reparera det, men jag har jättesvårt för att släppa saker. För mig har det varit så att jag alltid har velat stanna i vårat förhållande, men jag har samtidigt aldrig kunnat släppa och lagt gamla saker bakom mig, det har tagit mig flera år att inse att det inte går att reparera något om man inte är berädd att lägga ALLT gamalt bakom sig. Nu har jag lämnat och håller fast vid det beslutet. Vi har barn ihop och jag är fullt medveten om att vi måste ha en bra kommunikation. Men samtidigt som jag sa innan, Just nu är jag så arg och bitter så jag klarar inte av det.

det låter inge vidare, obehaglig hur? Jag delar gärna mina tankar och lyssnar gärna på dina. Jag vill inte bli för personlig i en öppen tråd dock. Men PM mig om du vill dela djupare saker.

Jag justerar vissa detaljer för att behålla min anonymitet.

Har du funderat på familjerådgivning så att du ska stå ut med att prata med henne?
  • Anonym (Malin)
    ILM skrev 2018-07-21 19:12:30 följande:

Okej jag förstår. Nej, faktiskt inte. Det kanske är något bra. Har du själv varit på något sånt?

Nej, men jag är öppen för det om vi börjar bråka för mycket. Just nu finns ingen tredje part eller så, men jag tror att det skulle kunna ta fram fuls sidor i oss.
  • Anonym (Malin)
    ILM skrev 2018-07-21 20:31:35 följande:

Okej. Hur känner du inför allt nu då?

Mest sorg över den förlorade kärnfamiljen. Själv?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Separerad) skrev 2018-07-22 00:08:03 följande:

Hänger på här.

Separerad sen 2 månader, 1 gemensamt barn. Jag bor kvar i huset, löste ut min exman. Har en villa på landet med lite mark och hästar. Barnet är 10 år och bor varannan vecka. Kan också känna sorg över att barnet inte får växa upp i kärnfamilj.... Har helt ok kommunikation med min exman. Vi har egentligen aldrig bråkat eller så men kände att kärleken bitvis försvann eftersom jag upplevde att han aldrig var riktigt nöjd och jag försökte ändra min för att rädda äktenskapet.

Ibland tänker jag att det är en sån skilsmässa som är svårast; ingen uppenbart skäl som otrohet eller våld. Eller var det nån särskild händelse som fick dig att ta steget?
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa