• Anonym (Funderar)

Stödtråd vid separation eller skilsmässa

Anonym (Malin) skrev 2018-07-30 21:29:11 följande:

Har du pratat med honom om skilsmässa ännu?

Vi har klarat av de besök som ska göras; släkt som planerat att komma har varit här. Jobbigt som bara den, men när min man började gnata på mig om all möjlig skit igår så sa jag bara att jag skippar den gemensamma utflykten. Stannade hemma och städade mattor med våld och rökte (vilket jag normalt inte gör). Kände mig lika stark som Bridget Jones ungefär!

Ja, och vi har ju gått på familjerådgivning där vi också "diskuterat" frågans vara eller icke vara... nu är det ju dock semesterstängt så ska boka en tid senare i aug. Känns som man går lite som katten runt het gröt nu över sommaren..

Haha, kan se det framför mig, i sann Bridget-anda! Vi får träffas sen när vi är som argast och röka, dricka vin och lyssna på All by myself på högsta volym, hahaha...!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-31 14:11:59 följande:

Hatar att ha semester, orkar inte vara en bra mamma, skäller och gnäller på allt och alla. Gråter och självömkar om vart annat. Hatar solen också förresten. Ge mig regn och frikort för att häcka soffan.

Det är inte lätt den här tiden.... Du är i ett extremt tufft mellanläge, limbo, nu... Ha inte för höga krav på dig själv. Du kommer kunna andas lättare igen.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Man 43) skrev 2018-08-01 12:06:32 följande:

Här kommer en rapport från *andra sidan*!

Jag och barnens mor växte ifrån varandra. Inga konflikter, inga bråk, hyfsat jämställt faktiskt, men våra olikheter överlevde inte åren i småbarnsträsket

Efter 20 år gick vi isär, då var yngsta barnet 2 år. Hennes beslut, men jag insåg redan där och då att vi inte kunde fortsätta.

Det var så smärtsamt! Visste seriöst inte var jag skulle ta vägen, var spyfärdig av all sorg och vanmakt.

Men:

- vi skötte allting cleant och snyggt.

- vi berättade tillsammans för barnen.

- varannanveckaslivet funkade bra från första början.

Ja, allt blev bra! Barnen mår bra, och barnens mamma och jag har en jättefin relation.

Jag älskar henne! Men inte så att det går att vara ihop. Och hellre nära vänskap än en dålig relation där kärleken dött.

Och: det är viktigt att visa sina barn att man ibland måste fatta svåra beslut för att få det bättre. Den som lever olycklig och säger att det är *för barnen skull* - vilket självbedrägeri, och vilket skuldbeläggande mot barnen.

Så till er som står vid vägskälet vill jag säga:

- Det finns många skäl till att du står där idag.

- Livet kan faktiskt bli bättre. För alla inblandade.

Tack för din hoppingivande rapport! :) Vad var era skäl att gå isär? Att ni var olika "bara"? På vilket sätt?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Totalt förstörd) skrev 2018-08-01 12:41:14 följande:

Vet inte alls vad som hänt med honom och dessutom bryr han sig inte alls om det kommande barnet nu utan jag får lösa alla praktiska problem själv. Han vägrar prata och flyr hela tiden, beter sig aggressivt och går på samtal via nån instans där de tydligen tycker att det är ok att strunta i mig och kommande bebis. Det enda jag fått ur honom är att han vill att vi ska flytta isär. Ingenting om oss eller framtid mm. Har så mycket frågor och funderingar men får inga svar

Här måste du vara bestämd, om han inte har för avsikt att ens ta hand om sitt barn på väg (o kanske inte de andra heller) är det HAN som ska flytta, det är den som har störst behov av boendet som har rätt att behålla det och bo kvar, och det är du och barnen. Han kan flytta till ngt mindre. Detta kan du få beslutat via familjerätten. Ring din kommun och be att få komma i kontakt med dem och prata, (tror den tjänsten är gratis), så att ni kan arrangera ett möte med dem. Se nu ingen rättegång framför dig som kommer ruinera dig, det är ett helt vanligt möte, som kam motverka ev framtida (dyra) tvister! Kommunen kan också erbjuda samarbetssamtal (tror jag det heter), om man har svårt att prata/samarbeta. Jätteviktigt för barnens skull. Så som han beter sig kan man bara inte göra. Låt det inte fortgå! Agera du också, för dig, barnen och dina rättigheter!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Man 43) skrev 2018-08-01 12:23:07 följande:

Det var nog den klassiska döden-i-småbarnsträsket. 3 barn på 5 år, åratal av trötthet och försummad relation. Och det i kombo med olika behov av närhet, bekräftelse etc etc: alla våra olikheter formligen exploderade (utan bråk som sagt).

Vi gjorde nog så gott vi kunde, men till slut var vi inget annat än *kollegor i Projekt Familjen*. Vilket bara lämnar vanmakt och vantrivsel, när kärleksrelationen man byggt allt på inte längre finns där.

Livet är bättre så här! Visst, kunde jag byta tillbaka så skulle jag såklart vilja bo med barnen på heltid. Men inte till priset av den relation vi hade haft om vi hängt ihop än idag...

Ibland är det nästa bästa alternativet det bästa!

/ hälsar 3-barnspappan

Tack! Förstår... känner igen det där med Projekt Familjen!
  • Anonym (Funderar)

Hur går det för er, TS och ni andra?

• Anonym (Funderar)
    Anonym (6barnsmamma) skrev 2018-08-22 11:54:35 följande:

Han har haft hela semestern på sig att hämta sina kläder så igår slängde jag ned det i påsar. Jag och barnen hjälptes åt att bära bort de 10 påsarna. Skönt!

Han har nästan aldrig barnen. Och oavsett vilken tid på dygnet jag hör av mig här han oftast inte tid att prata om barnen. De gånger han har tid får jag inget vettigt svar...

Men jag mår bra! Och nästan alla barnen mår bra. Det är näst minsta pojken som saknar sin pappa. Han visar det med aggressiva utbrott. Adhdliknande beteende. Ska träffa skolpsykologen imorgon.

Skönt att höra att du/ni mår bra, hoppas pojken också kommer att också landa, och att han får stöd av psykologen.

Alltså jag FATTAR inte vad ditt ex håller på med. Hur kan man?? Strunta i sina egna barn? Det övergår mitt förstånd.... är du inte arg mitt i allt? Hans son mår ju inte bra, och blir övergiven av sin pappa så... usch, stackars....stor styrkekram <3
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-08-22 16:17:29 följande:

Det går bra. Vardagen med pussel och jobb har rullat igång. Vi är ännu på god fot och hjälper varandra.

Dock har jag blivit träffat av blixten och träffar en man just nu. Väldigt opassande, men ändå härligt att känna sig lite levande igen. Har inga intentioner om att göra honom officiell eller dra barnen förstås.

Anonym (Malin) skrev 2018-08-22 16:17:29 följande:

Det går bra. Vardagen med pussel och jobb har rullat igång. Vi är ännu på god fot och hjälper varandra.

Dock har jag blivit träffat av blixten och träffar en man just nu. Väldigt opassande, men ändå härligt att känna sig lite levande igen. Har inga intentioner om att göra honom officiell eller dra barnen förstås.

Vad skönt att det rullar på!

Men wow, vilken härlig blixt! Förälskad? Blir ju säkert en liten extra knuff... känns det inte lite overkligt?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Snart skild) skrev 2018-08-22 20:25:30 följande:

Jag är faktiskt skild idag :) brevet från tingsrätten damp ner i brevlådan. Känns lite overkligt faktiskt.

Annars är inget riktigt klart än. Barnen bor vv och vi håller på att sälja huset. Det känns som att denna hösten kommer tillvaron falla på plats igen. Jag hoppas vi är på så pass god fot att vi kan lösa bodelningen också utan bodelningsman. Men det återstår att se. Exet har en del skumma idéer.

Nä men, se där! Nu är du en fri kvinna! Förstår att det känns overkligt! Känns okej ändå?

Ja ok... har ni varsitt boende redan alltså? Var det inte svårt att hitta boenden? Då landar ni säkert i allt nytt i höst.

Förlåt om du berättat innan och jag ej minns, men hur har barnen tagit det? Hur gamla är de och hur gick "samtalet"?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Malin) skrev 2018-08-22 21:51:47 följande:

Vet inte om jag vågar säga förälskad, men underbart att vara intresserad av någon och gå och längta efter sms och träffar. Har träffat en man som absolut inte är alls lik min man, totalt annorlunda och det är uppfriskande. Att känna behovet av att ha någon nära rent fysiskt och inte bara känna obehag och stress från sin partner.

Åh, det förstår jag! Kanske just det man behöver för att verkligen bli totalt övertygad om att man gjort rätt! Vilken belöning efter allt tråkigt som varit, det är du värd... Hur träffades ni?

Själv kan jag känna att det säkert skulle vara omöjligt att träffa någon ny...
Svar på tråden Stödtråd vid separation eller skilsmässa