• Gravitationengörsitt

Hur gör man för att tänka på den andra?

Jag behöver verkligen handfasta tips på hur man gör för att inte hela tiden tänka på sin föredetta? En stor del av mitt sociala liv försvann med henne. Jag har hyfsat med vänner men jag har inte ork eller motivation att umgås eller knappt underhålla mina relationer till dem. Det enda jag gör hela dagarna är att träna och tänka på henne. Vad gör hon när hon är ute med sina vänner? Ligger hon runt? Snackar vännerna ner mig? Det är så destruktivt och jag är emellanåt på gränsen till suicidal när ångesten kommer sköljandes och det gör den ofta. Till och med när jag tittar på vår son så kan jag inte hjälpa att jag känner en stor sorg och tänker på henne.

Folk säger bara till mig att jag måste ut och träffa folk men jag kan bara inte. Jag har till och med vänner som från början var mina vänner som börjat att umgås med henne. Hon har gått vidare men det känns som att hon lämnade mig med alla måsten och tog det ljuva livet. Alla säger att det bara blir bättre och till slut kommer det kännas som att vi aldrig varit tillsammans typ men jag vill inte det och för mig blir det bara värre och värre, svartare och svartare. Jag känner mig för gammal för att hoppa upp på hästen igen nu när saker inte blev som jag tänkt mig. Jag är i 35-årsåldern. Jag har aldrig haft svårt att attrahera tjejer men haft det svårare med relationer och jag kan inte ens tänka mig någon annan.

Jag kan inte ha det så här, är så rädd att jag bara kommer ge upp och antingen bli helt kufisk eller göra något dumt. Jag vill kunna vara en bra pappa och just nu är jag det men det känns som att jag går på autopilot och kan klappa ihop när som helst. Vad ska jag göra? Jag vet att det inte kommer bli vi igen men jag har nog förhoppningen om det innerst inne.

Jag sover inte mer än tre timmar per natt och trodde inte ens att man kunde må så här. Kan sitta och bara stirra ut i tomma intet i timmar.

Som sagt, jag måste ha handfasta tips på hur jag konkret ska agera.

Sorry för lång och osammanhängande text.

• Svar på tråden Hur gör man för att tänka på den andra?
  • Ggrodan

Du ger det tid och du låter dig sörja och önska och tillåter alla tankar och känslor och tårar och ilska och ångest få ångesta och hjärnspöka. Du genomgår sorgen i olika faser och det är bara att låta allting flöda fritt.

1. Chockfasen. När något ofattbart har hänt reagerar ofta

kroppen och hjärnan med att hamna i chock. ...

2. Reaktionsfasen. När chocken har lagt sig går du in i reaktionsfasen. ...

3. Reparationsfasen. I reparationsfasen har du tagit dig igenom dina reaktioner. ...

4. Nyorienteringsfasen. Du har accepterat hur livet blivit nu och har energi att starta på nytt där du är nu.

Du kan se var du är i sorgen och i vilken fas och läsa mer om den, som stöd i processen.

Alla som säger att det blir bra de har rätt,men det blir inte bra redan, du kommer få bearbeta och processa allt först och det ser ut ungefär som allt du beskrivit nu, och det är okej att inte känna sig okej. Det är okej att tänka på henne det är okej att sakna henne.

Min kollega var 34 när han och hans kvinna möttes och blev sambos nästan direkt, han har inte varit kär på flera år så livet kan alltid överraska oavsett din ålder oavsett vad du haft för erfarenheter eller ej, så ge livet kontrollen att ta dig framåt på vägen, en dag i taget och var öppen för att vad som helst kan hända medan vi lever. Livet är ingen raklinje, livet är en hel karta med olika vägar och stigar och terräng och kurvor och rondeller, embrace.

• Lovehomerun

KBT terapi har hjälpt mig, separerade ungefär samtidigt och hade turen att få komma till terapi ganska snabbt

Är dock nästan 15 år äldre och har vuxna barn

KBT är alltså mitt råd, vi är många i liknande sits, du fixar det, men ta hjälp snarast möjligt !

Lycka till !

• Zinken

Jag läste någonstans när mitt ex gjorde slut att det det i genomsnitt tar 9 månader att komma över sin sorg. Det kan nog stämma för mig. Först efter 9 månader var jag inte ledsen, deppig, ingen ångest, ilska. Ja det var bara över. Ilskan var det som satt i längst för mig.

Så låt det ta sin tid. Gör sådant du tyckte var kul innan även om det inte är kul nu, du måste tvinga dig tillbaka. Tvinga dig att träffa folk, hur jobbigt det än är, det känns bättre och lättare för varje gång. Låt dig falla, ha dagar då du drar täcket över huvudet eller bara stirrar apatiskt sen sliter du upp dig igen och kämpar vidare. En dag bara vaknar du och känner inte längre som du gör. Du kommer kanske inte ens märka det på en gång när det kommer, men den dagen kommer.

Jag vet, du har hört det och jag vet verkligen att det inte känns så nu men det kommer.

Svar på tråden Hur gör man för att tänka på den andra?