Inlägg från: Gabbe76 |Visa alla inlägg
  • Gabbe76

Vad tror ni vi får för regering efter valet?

Vad tror ni vi får för regering efter valet? Vilka partier kommer bilda regering?

Tidigare trodde jag på en regering bestående av M+, möjligen KD. En regering som söker passivt stöd hos L, C och SD.

Efter att ha lyssnat på Kristerssons tal i Almedalen tror jag allt mindre på det. Nu lutar jag nog mest åt en koalitionsregering bestående av M+S., som söker passivt stöd hos alla utom SD.
    Jag tror även att KD åker ur riksdagen i det här valet.

Vad har ni andra för tankar?

• Svar på tråden Vad tror ni vi får för regering efter valet?
  • Gabbe76
    FruNyfiken skrev 2018-07-20 01:01:00 följande:

Tyvärr tror jag att vi kommer att ha rasister och nazister i regeringen.

Jaha, så du tror NMR kommer in i Riksdagen?
  • Gabbe76
    Padirac skrev 2018-07-21 17:38:30 följande:
    M+SD är osannolikt  - en otrolig svekdebatt som kommer att dela M - se vad som hände vid AKBs utspel.

C+L behöver nya partiledare för att backa upp M+SD, det ser inte ut som M+SD är en trolig vinnarkombi

På bettingsidorna får alliansen lägst odds som vinnande parti/koalition
    m eller  m+SD har högre odds än  'mittenalternativet' S+L+C+MP 
    Svekdebatt tror jag vi kommer få alldeles oavsett konstellation.

Vad gäller ditt "mittenalternativ" är det möjligen ett mittenalternativ vad gäller migrationspolitiken (egentligen långt till vänster), men det är inte särskilt mycket mitten i andra frågor...

För att bara nämna två saker - sossarnas arbetsmarknadspolitik med skärpta las-regler, högre arbetsgivaravgifter, låga brytpunkter för statlig inkomstskatt, jämfört med centerns närmast nyliberala tankar där man vill avskaffa LAS-istället för att skärpa den. Där man vill ha platt skatt osv.

Pratar vi miljö och energipolitik är L och MP närmast varandras motpoler. L vill bygga ut kärnkraften och MP vill avveckla den. Sedan har vi alla statliga subventioner som L vill avveckla och MP införa mer av...

Ovanstående kommer onekligen att ställa till med en del problem för att uttrycka mig milt, men då har jag inte ens berört största problemet. Inte ens om MP klarar att hålla sig kvar i riksdagen kommer "din" regering att samla tillräckligt med mandat för att få majoritet i riksdagen. Möjligen om du plockar in vänstern också...

• Gabbe76
    Konservativ skrev 2018-07-21 18:28:20 följande:

Miljöpartiet har ju redan stängt landets gränser en gång. Därför är de mer utlänningsfientliga än SD.

Så jag tror på miljöpartiet, v och SD i en koalition. Alla tre är vänsterpartier.

Miljöpartiet har väl som idévision att helt avskaffa nationsgränserna och inte har de väl stängt några gränser, bara för att sossarna tvingat dem gå med på gränskontroller? Är ju fortfarande tiotusentals människor som söker asyl i Sverige.

Vad anser du utmärker ett "vänsterparti"? Allmänna sjukförsäkringar? Socialförsäkringssystem? Höga skatter?
  • Gabbe76
    Daimstruten skrev 2018-07-21 19:31:10 följande:
    När kom i så fall den där naiva idévisionen? Varför kan dom inte bara ägna sig åt miljöfrågorna där dom har sitt förtroendekapital ( om man bortser från den feta dieselbilen som ställde till det en del)
    Tja, det frågar du lämpligen bäst de om. Jag tror det beror på historiken kring MP och vilka som grundade det. I princip en massa gamla övervintrade hippies och aktivister från "Kärnkraft Nej-Tack"-omröstningen från 1980. Flower-power m.m. Medborgarlön och förbud mot ränta har ju varit andra frågor partiet drivit.

• Gabbe76
    Nimzay skrev 2018-07-21 19:56:19 följande:

Jag hoppas ju på en borgerlig regering med allianspartierna längst åt höger typ, alltså M och KD och kanske även L (möjligtvis även C fast i så fall med annan partiledare än Annie Lööf), gärna där även SD ingår. Men allt detta är kanske mest drömmar.

I självaste verket har jag väl knappt en aning om hur det kommer gå, skulle knappt ens förvåna mig precis - om en stor mängd människor är puckade nog att rösta rött.

Jo, det blir spännande. Ibland kan det nog också vara bättre att befinna sig i opposition, snarare än att bli anklagade för att ha sålt ut sig och kompromissat bort både politik, parti och själ.
  • Gabbe76

Visst kan man diskutera vem och vilka som skulle tjäna på än det ena, än det andra. Sedan finns det ju en verklighet att förhålla sig till också. M får kanske inte ens 20% i valet och att de då ensamma skulle få säga till om 100% av politiken tror jag kommer kännas magstarkare än vad övriga partier kan smälta.

• Gabbe76
    oerfvn skrev 2018-07-21 22:23:01 följande:
    Nja, jag tänkte mig en M-regering som självfallet måste köpslå med samarbetspartier för att få igenom sin politik.
    Jo, men ska de köpslå med övriga allianspartier lär de inte komma upp i över 40%, ens om KD klarar att hålla sig kvar i riksdagen. Räcker med att SD röstar för samma linje som S i en enda fråga så får M(+alliansen som passivt stöd) inte igenom sin politik. Då måste M sitta och förhandla med S och hur sugna kommer S vara att agera passivt stöd för en M-regering med Kristersson som statsminister? Inte särskilt stort skulle jag tro.

Egentligen tror jag att det enda realistiska alternativet är att man söker riksdagsmajoritet för den politik man ämnar att bedriva. Det blir dock ett problem om man vägrar prata med varandra och känner beröringsskräck. Sossarna och moderaterna kanske har lättare för varandra, men då får de nog också acceptera att oppositionsrollen som de alternerat mellan varandra kommer att försvinna till SD. På något vis får de nog acceptera att den politiska kartan har ritats om. Jag tror för övrigt att den kommer fortsätta ritas om. KD, L och gamla bondepartiet har överlevt sig själva. De kommer självdö om de inte reformeras ordentligt. Det går inte att trampa runt i gamla fotspår samtidigt som omvärlden förändras.  Man kan gilla det eller inte, men så är det.
  • Gabbe76
    Padirac skrev 2018-07-21 23:09:06 följande:
    Att man söker riksdagsmajoritet för den polktik man vill driva..

Det har alla regeringar gjort i alla tider, ingenting nytt alltså
    Nej, det har man inte. Exempelvis vilar ju denna regerings politik på att oppositionen inte agerar som opposition. SD + allianspartierna skulle ju med lätthet kunna fälla denna regering, men istället valde man DÖ och att passivt lägga ned sina röster. Allt detta har ju ett pris. Tydligt med skitsiffror för såväl sossar, moderater, ett KD som är på väg ur riksdagen, ett L som ligger runt spärren, ett MP likaså. Flera andra partier såsom FI, MED och AFS som står och knackar på dörren. Denna räddhågsenhet att våga profilera sig gör att partier uppfattas som totalt meningslösa och tappar stöd. Fram växer nya partier.
  • Gabbe76
    Padirac skrev 2018-07-21 23:34:57 följande:
    Alla vet att SD finns, alla vet också vad de står för och vad de kommer från. Rasim och nazism. Det står om inte annat att läsa i deras principprogram. Rekommenderar alla att läsa och reflektera över vad essens är tex
    Det är din tolkning. Är man intresserad av SD och deras politik går man lämpligen in på SD:s hemsida och läser på.

Du som främst verkar hämta din information från diverse våldsextrema hatsajter på vänsterkanten är ju liksom inget att lyssna till.
  • Gabbe76
    Padirac skrev 2018-07-22 01:23:16 följande:
    Ja det är klart att EBT vet mer om SDs parti än SD själva, forskare, professorer och doktorer på ansedda universitet. NOT.

SD är vad det är oavsett vad du vill säga om dem. Alla som synar SD är autonom vänster menar du? Strunt.
    SD är ingen fysisk person, utan ett parti. SD består av dess företrädare. De som företräder SD idag är inte samma personer som företrädde SD för 25-30 år sedan. Man behöver inte vara akademiskt skolad för att kunna läsa SDs partiprogram, så vad dina vänstermänniskor tycker och tror sig veta ger de flesta blanka tusan i. Något som också avspeglar sig på SD:s opinionssiffror som är rekordhöga.

Alla som synar SD är inte autonom vänster, men de som "synar" SD och kommer fram till att SD är ett nazistiskt och rasistiskt parti brukar återfinnas på vänsterkanten. Det om något är fakta.
Svar på tråden Vad tror ni vi får för regering efter valet?