Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Hur ska regeringsbildningen gå till?

Iarwain skrev 2018-08-11 11:58:49 följande:

Jag tror det blir allmänt kaos i höst.
    Alla försök till att bilda minoritetsregering kommer motsättas av SD.
    Så man kommer tvingas till en M-S regering, vilket kommer störa deras väljare något enormt, Med omval som följd.

Vi behöver ny och modernare parlamentarism för att kunna hantera vårt postmodernistiska samhälle.

Och hur tänker du dig den?

Ja, det blir förmodligen kaos, antingen direkt efter valet eller också efter att en första svag regering fallit.

Min gissning är att vi så småningom får en C + L-regering ledd av Annie Lööf.

Det skulle blir en regering som kan samarbeta med alla andra partier utom SD och möjligen V. Dessutom skulle det ge S och M möjlighet till att fundera på frågorna "vadan och varthän" och detta förhoppningsvis med nya partiledare. M behöver någon som inte är fullt lika svag som Kristersson och S behöver en partiledare som är en aning mer kommunikativ än Löfven.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Iarwain skrev 2018-08-11 12:43:29 följande:
    Jag vet tyvärr inte hur den skulle se ut till fullo, men jag tror på ett mer personbaserat system.

1. högre gräns än 4% för att få färre partier eller ett mer USA likt system (även om jag tycker att det har stora brister också)
    2. partier måste minska på "partipiskan" och låta personlig övertygelse styra mer

Låt oss rösta på vettiga personer snarare än storpolitik. Det kräver starkare ledare och mer samarbete mellan gränser.
    Vi behöver separera verkställande och lagstiftande mer.
    Jag tar för givet att du inte menar en president som utser en regering med ett mer USA-likt system (även om det skulle innebära att regeringsbildningen inte skulle bli en cliffhanger som den riskerar att bli efter valet), utan ett tvåpartisystem.

Jag tycker snarare att man borde ta bort fyraprocentsspärren och låta antalet mandat som finns att fördela utgöra spärren, vilket skulle innebära att det räcker med 1/349-del av rösterna för att få ett riksdagsmandat. Jag kan inte förstå att det finns någon anledning att inte låta ett proportionellt valsystem vara det fullt ut.

Situationen just nu är ju också unik, nästan oavsett valresultat kommer vi inte att veta vilka partier som bildar regering.

Jag kan tycka att man borde låna proceduren katolska kyrkans kardinaler har för att utse en ny påve. Stäng in ledamöterna i Henriksdals reningsverk och när det slutligen kommer vit rök ur skorstenen vet alla att den nya regeringen har riksdagens stöd och att det är dags för presskonferens och presentation.
  • FDFMGA
    Arvid P skrev 2018-08-12 00:32:39 följande:
    Om t.ex SD får 78% av rösterna vet allafall jag vilka som bildar regering.
    Jepp, får de över 50 procent av rösterna så bildar de regering.

Det finns ett nästan oändligt antal nick här på FL som har fått uppenbarelser om att så kommer att ske, så gott som samtliga har blivit bannade här på FL - inte på grund av uppenbarelserna, det är viktigt med religionsfrihet, utan för att de inte förmått uppföra sig.

Nåväl. Tillbaka till politiken. Till skillnad från Larwain så tror jag inte att politiken skulle bli enklare vare sig för politikerna eller för oss väljare om det blev mer av personval. Jag föredrar att rösta på en ideologi, ett synsätt, framför en person.
  • FDFMGA
    lurkendurk skrev 2018-08-13 14:54:53 följande:

Synd att ingen vill samarbeta med SD som i alla andra nordiska länder och på riktigt få genomslag för sin politik.

Det är väl bra att alla andra nordiska länder vill samarbeta med SD.

Många sverigedemokrater gör ju inget annat än gnäller om att Sverige är att skitland och att de minsann ska utvandra. Perfekt då att det finns länder som kan ta sig an de här existenserna och hjälpa dem tillrätta i tillvaron.Skrattande
  • FDFMGA
    Bullfighter skrev 2018-08-13 23:11:06 följande:

Det är jättebra om så många svenskar som möjligt utvandrar.

Hm, jag noterar att du redan utvandrat från FL, inte frivilligt, förstås.

Ja, jag tror på regelefterlevnad såväl avseende personer som fått besked om utvisning från FL som personer som fått besked om utvisning från Sverige.

Nåja, tur att personer som utvisats från Sverige inte är som vissa SD-aktivister, i så fall skulle de behöva utvisas sex till åtta gånger om dagenSkrattande
  • FDFMGA
    m cool j skrev 2018-08-14 19:04:28 följande:
    Jag tror på att dataintrång ska följas upp och lagföras.

Tur att inte alla du kallar SD-aktivister är det. Isåfall skulle SD få egen majoritet. Skrattande
    Nja, det är inte olagligt att spamma FL med SD-propaganda.

Fast det är rätt dråpligt att se alla bannade bebbenick i de politiska trådarna.

Därmed inte sagt att alla sverigedemokrater saknar förmåga att efterleva enkla regler, jag vet flera fasta signaturer som funnits här i flera år och som är sverigedemokrater.

Jag undrar vad de tänker om de här tutingarna, som ju inte precis stod i första ledet när mänsklighetens hjärnceller skulle fördelas.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2018-11-09 20:35:34 följande:

Jan Björklunds linje i regeringsfrågan ifrågasätts nu av L:s väljare:

www.svd.se/svd-sifo-l-valjarna-sagar-bjorklunds-linjepa-tunn-is/i/senaste
    omni.se/sifo-varannan-l-valjare-vill-slappa-fram-kristersson/a/KvgB9o

Sifo: Varannan L-väljare vill släppa fram Kristersson

Drygt hälften av Liberalernas väljare vill att partiet släpper fram Ulf Kristersson (M) som statsminister nästa vecka, visar en undersökning från SvD/Sifo. I undersökningen svarar 24 procent att L borde ingå i regeringen tillsammans med M, medan 27 procent vill att Kristersson släpps fram med L:s stöd.

Endast 18 procent svarade att L bör rösta nej till Kristersson, vilket är vad L-ledaren Jan Björklund aviserat att partiet kommer att göra.

Tur att centerns väljare är tillfreds med partiets syn på samarbete med bruna partier. C går ju också fram i Demoskops undersökning, där M, KD och L tappar till SDSolig
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2018-11-10 12:41:02 följande:

C driver sin egen linje som går ut på att kombinera ett rungande NEJ till att sitta i en S-regering med att inte göra sig beroende av SD.

De vill bearbeta S och få dem att till slut ge med sig och släppa fram en borgerlig regering. Som redan konstaterats i en annan tråd fick C häromdan stöd för sin linje av några S-veteraner:

www.dn.se/debatt/enda-utvagen-ar-att-s-sager-ja-till-en-alliansregering/

För att förhindra att SD får inflytande och för att i görligaste mån hålla en ny regering i mittfåran måste S acceptera en alliansregering. Men de bör då kräva löften om samråd om budgeten och att en borgerlig regering inte försämrar socialförsäkringar, a-kassa och försörjningsstöd eller genomför vildsinta och irreversibla privatiseringar, skriver fyra S-profiler.

Det vore tråkigt om S gjorde det lätt för sig och valde opposition. 

Det kommer säkert att bli fyra besvärliga år med lågkonjunktur och ett antal svåra politiska dilemman som måste lösas. Jag hoppas att S mer ser till ansvarstagande än till att det med stor sannolikhet kommer att löna sig opinionsmässigt att tillhöra oppositionen.
  • FDFMGA
    The Opus skrev 2018-11-11 23:13:29 följande:
    Det ryktas att det vore bra för Sverige med en kompetent regering.
    Ryktas?

Det är fullt möjligt att ta del av historien om en ekonomiskt välmående kommun där Ulf Kristersson var synnerligen givmild med skattebetalarnas pengar - hur han på kortare tid än det borde vara möjligt se till att en välmående kommuns ekonomi dränerades.

Nu lär ju riksdagen rösta nej till Kristersson med kådisar och brunsås här i veckan, så jag är övertygad om att du kan vara lugn.Skrattande
  • FDFMGA
    The Opus skrev 2018-11-12 23:38:32 följande:
    Att Sverige regeras av en svetsare drabbar knappast mig personligen.
    Det skadar inte att man har jobbat inom industrin en tid, som svetsare elelr något liknande.

Själv jobbade jag som glödgare och svarvare - det är erfarenheter jag inte vill vara utan.

Jag tror att en del av den bortskämda gnälligheten man kan notera hos skrikhögern kan förklaras av att det har daltats för mycket med dem, att de aldrig behövt skita ner sig eller ta hänsyn till andra på jobbet.

Nåväl, nu är det blåbruna regeringsunderlaget nedröstat och sonderingarna kan gå vidare.

kanske det slutligen blir så att en före detta svetsare återigen får riksdagens förtroende - till glädje för många men samtidigt en fasa för arbetsskygga individer som använder namn på hederliga yrken i pejorativt syfte.Skrattande
Svar på tråden Hur ska regeringsbildningen gå till?