Inlägg från: Fredling |Visa alla inlägg
  • Fredling

När boka MVC?

Hej.

Har precis plussat, kan inte förstå det! När ska man boka det första mvc besöket?

Vi ska nog berätta för vänner o familj på måndag, kan inte hålla oss hehe

• Svar på tråden När boka MVC?
  • Fredling

Jag bor i Stockholm. Då ska jag ringa direkt när jag kommit hem från semestern. Tack för era svar Jag hoppas att jag får en tid fortare än v.20 :O vill ju dit snart ju hehe

• Fredling

Absolut! Vi har kört med natural cycle prevent, dvs vi ville inte bli med barn från början. Men senaste året har vi pratat om det, men pga min rädsla har vi inte haft sex på röda dagar, förutom denna gången. Så vi hade sex på röda dagar och jag blev gravid. Väldigt glad över det! Jag har tyckt att det varit svårt att "bestämma när man ska ha barn", vi är och har varit redo länge, men har trivts med livet hela tiden, även om något saknas. Så jag hoppas verkligen allt går vägen Jag blir 27 och sambon blir 34.

• Fredling
    Platysma skrev 2018-07-21 10:23:15 följande:

Boka direkt som flera säger :) Vi bokade v. 3 och fick tid för inskrivning v. 10. Vi ville göra NIPT och bokade det direkt också, vilket var tur för senare var det fullbokat. Var däremot inga problem att få tider för KUB (v. 13), RUL (kring v. 20), och alla andra besök. De bokade vi på inskrivningen och senare. :) Bor också i Stockholm och går på mama mia söder.

Tack för tipsen!! och gratulationen! Grattis själv! Jag bor nära Danderyds sjukhus så det lär bli där.

Jag går in i vecka 5 idag, så jag ska ringa dom snart. Vad är NIPT? Vi kommer också vilja göra KUB-testet, men allt sånt kan man väl boka på första besöket
  • Fredling
    UndrandeSökare skrev 2018-07-21 12:22:29 följande:

Kub brukar göras runt v.12-13. Man tar blodprov veckan innan.

Vid Kub räknar man ut sannorlikheten för att fostret tex har Downs, medan vid NIPT får man säkert besked.

NIPT är ett blodprov som visar mer än Kub (de söker efter kromosomförändringar på fostret). Man kan göra det tidigast v.10.

I några enstaka landsting i södra Sverige har de nu slutat med Kub och erbjuder NIPT istället. I vissa andra landsting får man endast göra NIPT om man fått dåligt resultat på Kub tex 1/200 för Downs syndrom.

Vill man göra NIPT privat kostar det ca 6000-8000kr.

Googla på NIPT så hittar du mer info.

Okej, tack snälla för infon! Ja jag får googla lite också tror jag här har man trott att man varit väldigt påläst men så när man blir gravid själv så känner man sig plötsligt så nollställd :P
  • Fredling
    UndrandeSökare skrev 2018-07-21 13:56:38 följande:

Har man kämpat mot barnlöshet och många missfall i drygt 5 års tid som jag gjort, så har jag hunnit lära mig massor. Blir lätt gravid men alltid missfall innan v.12. Därför berättar vi inte för släkten och gör alltid vul (vaginalt ultraljud) runt v.8+0, för att se om det finns foster därinne med hjärtslag innan bokning av tid hos MVC.

Vågar aldrig lita på bra nivåer på blodhcgprov heller numera, sist hade jag ett hcg på över 50.000, men vid vul visade det sig att det bara fanns en tom hinnsäck därinne, inget foster, dvs ofostrig graviditet.

Missfallsutredningen i Sverige efter missfall nr 3 visade inget, för de tog för få prover. Så vi har sen sökt hjälp och gjort utredningar i Aten, Riga och London.

Oj, jag känner verkligen med er! Kan inte förstå hur det känns, och hoppas verkligen att ni får positiva besked snart! Ja man får verkligen ha det i åtanke, det kan ju gå hursomhelst. Det känns som en evighet till v.12, gick in i v5 (4+0) idag.
  • Fredling
    nadie2019 skrev 2018-08-05 08:11:01 följande:

hej och grattis! 

bor också i Stockholm, och har mer plussat i veckan! 

vart ringde du? fick du tid snabbt? 

Tack, grattis till dig också Jag sökte på MVC Danderyd, då jag bor i närheten, och ringde då deras mottagning. Ska dit imorgon, så jag fick en tid väldigt snabbt
Svar på tråden När boka MVC?