Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

När boka MVC?

Många berättar inte för släkten föränn efter v.12 när risken för missfall minskar.

Efter plus brukar jag alltid boka tid för vul runt v8+0 för att se om det finns ett foster med hjärtslag därinne.

Först efter det ringa och boka tid på MVC.

• UndrandeSökare
    Fredling skrev 2018-07-21 10:53:23 följande:

Tack för tipsen!! och gratulationen! Grattis själv! Jag bor nära Danderyds sjukhus så det lär bli där.

Jag går in i vecka 5 idag, så jag ska ringa dom snart. Vad är NIPT? Vi kommer också vilja göra KUB-testet, men allt sånt kan man väl boka på första besöket

Kub brukar göras runt v.12-13. Man tar blodprov veckan innan.

Vid Kub räknar man ut sannorlikheten för att fostret tex har Downs, medan vid NIPT får man säkert besked.

NIPT är ett blodprov som visar mer än Kub (de söker efter kromosomförändringar på fostret). Man kan göra det tidigast v.10.

I några enstaka landsting i södra Sverige har de nu slutat med Kub och erbjuder NIPT istället. I vissa andra landsting får man endast göra NIPT om man fått dåligt resultat på Kub tex 1/200 för Downs syndrom.

Vill man göra NIPT privat kostar det ca 6000-8000kr.

Googla på NIPT så hittar du mer info.
  • UndrandeSökare
    Fredling skrev 2018-07-21 13:28:28 följande:

Okej, tack snälla för infon! Ja jag får googla lite också tror jag här har man trott att man varit väldigt påläst men så när man blir gravid själv så känner man sig plötsligt så nollställd :P

Har man kämpat mot barnlöshet och många missfall i drygt 5 års tid som jag gjort, så har jag hunnit lära mig massor. Blir lätt gravid men alltid missfall innan v.12. Därför berättar vi inte för släkten och gör alltid vul (vaginalt ultraljud) runt v.8+0, för att se om det finns foster därinne med hjärtslag innan bokning av tid hos MVC.

Vågar aldrig lita på bra nivåer på blodhcgprov heller numera, sist hade jag ett hcg på över 50.000, men vid vul visade det sig att det bara fanns en tom hinnsäck därinne, inget foster, dvs ofostrig graviditet.

Missfallsutredningen i Sverige efter missfall nr 3 visade inget, för de tog för få prover. Så vi har sen sökt hjälp och gjort utredningar i Aten, Riga och London.
  • UndrandeSökare
    nadie2019 skrev 2018-08-05 08:12:12 följande:

Vad är NIPT och KUB? :) 

nadie2019 skrev 2018-08-05 08:14:03 följande:

hur bokar man ett vaginalt ultraljud innan man skriver in sig på MVC?

Vaginalt ultraljud (vul), kan man boka hos privat gyn, eller hos Kvinnokliniken på sjukhudet. I v.8+0 ska man se ett foster med hjärtslag om allt är normalt.

Kub är ett test som görs för att räkna ut statisktiskt hur stor risk det är för att embryot har Downs syndrom. Görs i v.12-13.

NiPT är ett blodprov som tas på kvinnan och som visar mer än Kub. I vissa Landsting får man göra NIPT om man får dåligt resultat på kub tex 1/200 risk för Downs.

Man kan också göra NIPT privat och betala själv, det kostar ca 6000-8000 kr.

Om man skulle få besked att fostret har Downs syndrom så får man bestämma sig om man vill behålla ändå eller göra abort. Svenska lagstiftningen tillåter abort fram till v.18.

Du kan googla på orden KUB eller NIPT för mer info.

Jag tror man kan läsa mer på www.1177.se
Svar på tråden När boka MVC?