Inlägg från: Anonym (Dolda fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dolda fel)

Kan vi åka dit på det?

Ni kan åka dit på det om det är mindre än två år sedan ni sålde. Det är olagligt att dölja fel i lägenheter eller hus som man säljer.

I så fall kan priset sänkas i efterhand eller till och med hela köpet hävas om det är ett stort fel.

• Anonym (Dolda fel)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-20 20:07:40 följande:

Det är hyres.

Vad fan har ni ful-lagat lägenheten då för?

Ni borde ju såklart ha anmält felet till värden redan när det blev hål och inte levt med hål i duschväggen och sen klåpat ihop något bara för besiktningen.

Det borde ju gå att ta reda på när den kassa lagningen gjorts om de skulle göra en större utredning av fallet. Var det länge sedan ni flyttade?
  • Anonym (Dolda fel)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-20 20:36:18 följande:

Det var inte inför besiktningen, det gjorde vi innan, iaf de stora.

Det är ändå helt tokigt att inte anmäla. Det är just om man som hyresgäst inte anmäler skador som man kan åka på att betala saftiga skadestånd eftersom man få bryter mot sin skyldighet dom hyresgäst. Anmäler man så har man iaf uppfyllt sin del av kontraktet som hyresgäst.

Hur skulle de kunna ta reda på det?

Om det är omfattande skador och det blir fråga om stora skadestånd så antar jag att det skulle kunna bli en rättstvist där de går tillbaks och tittar på besiktningsprotokoll och se hur gamla lagningarna/skadorna är beroende på omfattningen. Men var det väldigt länge sedan ni bodde där och lägenheten redan var i väldigt dåligt skick, så som du beskriver så borde det vara ganska svårt för hyresvärden att sätta dit någon alls för det tänker jag mig. För fuktskadorna fanns antagligen redan när ni bodde där...

Ja det var länge sen.

• Anonym (Dolda fel)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-22 10:37:23 följande:

Nej ingenting. Fanns förspacklade hål där sen innan som såg ut att vara efter tavlor.

Vi har inte gjort några hål med flit, det i duschen sprack av duschstången och de andra hade hänt oavsett vem som bodde där.

Måste inte alls vara vårat fel att det är fuktskador, behöver inte ha med lagningen att göra. Kanske rakt av är de som bor där nu som orsakat det, det vet vi inte.

Eftersom ni inte anmält skadan så hade ni Åkt dit på det och fått betala skadestånd (om det upptäckts) oavsett om skadan uppkom då eller tidigare eftersom man som hyresgäst är skyldig att anmäla skador i lägenheten omgående oavsett om det var ert fel eller en olycka. Och var det nu inte ens ert fel så hade ni verkligen ingen anledning att inte anmäla.

Våtutrymmen ger man sig inte på att fixa om man inte vet vad man håller på med, det är ju självklarheter. Det är högst troligt att ni orsakat fuktskadan.
  • Anonym (Dolda fel)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-22 07:42:02 följande:

Orsakat och orsakat, den i duschen var en olycka och de andra två var skruvarna som drog upp när krokarna och pappershållaren lossnade.

SÅ illa kan det inte ha varit eftersom det är först nu det blivit problem, så kanske inte ens är lagningen som är problemet, kanske är nåt annat som orsakat det och bara en slump att det är samma vägg. Hade de renoverat som de sagt så hade det aldrig blivit ett problem till att börja med.

Om fukten var inne i väggen så behöver det inte upptäckas förrens efter lång tid. Det är ju inget som syns utanpå väggen.
Svar på tråden Kan vi åka dit på det?