• Anonym (Jag)

Kan vi åka dit på det?

Väggen i vår gamla lägenhet var väldigt klen, på flera ställen sprack den helt och gjorde stora hål.

Innan vi flyttade spacklade vi bara igen hålen och målade över, de märkte aldrig nåt under besiktningen.

Nu har vi fått höra att de upptäckt den egenhändiga lagningen och att det blivit fuktskador bakom väggen (ena sprickan var i duschen).

Kan vi åka dit på det eller är vi säkra eftersom de inte såg nåt under besiktningen?

• Svar på tråden Kan vi åka dit på det?
  • Anonym (Jag)

Sprickorna var alltså i badrummet. I duschen, vid toarullehållaren osv.

• Anonym (Jag)

Just nu är det de nuvarande som är ?anklagade?, men tänkte om de tror dem, kan det då hamna på oss? De kan ju inte bevisa nåt.

• Anonym (Jag)

Det är hyres.

• Anonym (Jag)
    Fiona M skrev 2018-07-20 20:06:47 följande:

Hur kommer man ens på tanken att fusklaga i badrum?

Fusk och fusk, vi använde spackel för våtrum, så trodde inte det var nån fara. Lägenheten var i så dåligt skick och det var sagt att den skulle renoveras efter vi flyttade, så trodde det skulle fixas ändå, men tydligen struntade de i renoveringen de snåla jäklarna.
  • Anonym (Jag)
    Almina skrev 2018-07-20 20:29:09 följande:

Hur gick väggen sönder? Av sig själv eller av något ni gjorde? Varför berättade ni inte för hyresvärden direkt?

I duschen var det för att fjädern i duschdraperistången small till när vi satte upp den och vid toarullehållaren och krokarna var det av sig själv.

Min sambo var nojjig att vi skulle behöva betala för det och det ville vi inte riskera. Det var så mycket problem med den lägenheten som vi faktiskt anmälde, men de gjorde aldrig nåt åt dem ändå.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Dolda fel) skrev 2018-07-20 20:30:50 följande:

Vad fan har ni ful-lagat lägenheten då för?

Ni borde ju såklart ha anmält felet till värden redan när det blev hål och inte levt med hål i duschväggen och sen klåpat ihop något bara för besiktningen.

Det borde ju gå att ta reda på när den kassa lagningen gjorts om de skulle göra en större utredning av fallet. Var det länge sedan ni flyttade?

Det var inte inför besiktningen, det gjorde vi innan, iaf de stora.

Hur skulle de kunna ta reda på det?

Ja det var länge sen.
  • Anonym (Jag)
    Tom Araya skrev 2018-07-20 20:50:06 följande:

Draperistången "small till"!?

Draperistänger brukar inte smälla, om du inte fyller den med dynamit.

Är det så att ni monterat den slarvigt eller att ni med våld haft ner den?

Vad var det som "var av sig själv" vid toarullehållaren och krokarna?

Har de lossnat och det var hål i väggen där skruvarna satt?

Är det ni eller fastighetsägaren som satt upp dessa?

Vad är det för typ av vägg, typ av fuktspärr och typ av ytskikt?

Ja, det var en fjäder i som skulle anpassas efter väggarna, när vi försökte få upp den så small den in i väggen.

Det var av tyngden av sakerna väggarna gick sönder och det är inte vi som satt upp dem. Gipsväggar tror jag, det andra har jag ingen aning om.
  • Anonym (Jag)
    Tom Araya skrev 2018-07-21 02:49:18 följande:

Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?

Jag vet inte vad alla ord betyder, men som sagt, det var målat.
  • Anonym (Jag)
    IceKitten skrev 2018-07-21 07:02:13 följande:

Du får verkligen ursäkta men du vet inte vad kakel, tapet, färg eller våtrum betyder men ni bestämde er ändå för att ni var lämpade att utföra renoveringen?

GIVETVIS vet jag vad DE orden betyder, jag syftade på YTSKIKT.
  • Anonym (Jag)
    IceKitten skrev 2018-07-21 07:57:30 följande:

Det är ju knappast ett svårare ord dock... Han skriver ju det till och med i sitt inlägg...

"Vet du inte vilket ytskikt det är? Kakel, våtrumstapet eller våtrumsfärg...?" Kakel, våtrumstapet och våtrumsfärg är olika typer av ytskikt...

Du behöver inte vara dryg, alla har inte samma läsförståelse.
  • Anonym (Jag)
    Pope Joan II skrev 2018-07-21 08:39:05 följande:

Så du vet alltså inte vad kakel respektive våtrumstapet är?

Ja har jag sagt. Det var YTSKIKT som jag inte kopplade.
  • Anonym (Jag)

Kunde lika väl ha varit nån innan oss som orsakat de, det vet de inte. Eller de som faktiskt bor där nu.

• Anonym (Jag)
    Bananböjaren skrev 2018-07-21 13:06:10 följande:

Varför fixar ni själva om det är en hyreslägenhet? Det fattar väl alla att ni själva har orsakat hålena och sedan försökt dölja dom för hyresvärlden. Ja ni blir ersättningsskyldiga.

Orsakat och orsakat, den i duschen var en olycka och de andra två var skruvarna som drog upp när krokarna och pappershållaren lossnade.

SÅ illa kan det inte ha varit eftersom det är först nu det blivit problem, så kanske inte ens är lagningen som är problemet, kanske är nåt annat som orsakat det och bara en slump att det är samma vägg. Hade de renoverat som de sagt så hade det aldrig blivit ett problem till att börja med.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-22 10:18:50 följande:

Det är fuktskador i badrummet pga hålen i väggen. Badrum behöver en barriär i väggen. Ni förstörde den barriären med hålen så att fukten kunde leta sig in i väggarna. Och lagningen var bara kosmetisk. Det är erat fel att det finns fuktskador. Vet dock inte om fuktskadan är ert ansvar också. Hade ni fått information om att inte göra hål i badrumsväggen eller laga själv?

Nej ingenting. Fanns förspacklade hål där sen innan som såg ut att vara efter tavlor.

Vi har inte gjort några hål med flit, det i duschen sprack av duschstången och de andra hade hänt oavsett vem som bodde där.

Måste inte alls vara vårat fel att det är fuktskador, behöver inte ha med lagningen att göra. Kanske rakt av är de som bor där nu som orsakat det, det vet vi inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2018-07-22 11:26:16 följande:

Om någon undrar varför man inte vill bo i hyresrätt så är denna tråd ett bra svar.

För att det finns så värdelösa hyresvärdar?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-22 16:07:10 följande:

Det är ju ändå ni som orsakat det, även om det var en olycka. Hur gamla är ni egentligen?

Det i duschen ja, men det andra var inte vårt fel.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-22 18:14:37 följande:

Så varför meddelade ni inte värden direkt, då?Istället för att bara skita i det, troligtvis orsaka vattenskada och sen lappa igen det lite innan ni flyttade ut?

Min sambo vågade inte riskera att vi skulle få betala och de hade ju ändå sagt att de skulle renovera (det lovade de redan innan vi flyttade in att de skulle göra) men som allt annat från dem höll de inte det och ändrade sen till att de renovera rubbet när vi flyttar ut istället, vilket de inte heller gjorde.
  • Anonym (Jag)
    asdweasdfsdf skrev 2018-07-23 10:15:25 följande:

Jag tror inte skribenten syftade på hyresvärden i detta fall. Hur många dömande frågor har ställts till dig? Hur många ursäkter har du kvar att använda?

Ja jag vet det, men hyresvärden var oavsett värdelös och sket totalt i allt vi anmälde och alla saker vi blev lovade.

Hade vi haft större förtroende för honom hade vi garanterat vågat anmäla det här också.
Svar på tråden Kan vi åka dit på det?