• Anonym (Orolig fru)

Han vill hålla koll på mig

Vet inte hur andra har det i sina relationer, men är det ok att ha "koll på sin fru" via en app? Min man har en app som heter hitta mina vänner. Via denna app, som jag tackade ja till inbjudan av, så kollar han mig. Att jag är där jag sagt jag är, gör det jag lovat att jag ska göra, att jag är på jobbet etc. Jag vet att han kollar mig ofta, dagligen, eftersom jag varit inne och kollat hans telefon, vilket jag absolut egentligen inte tycker är ok. Men han misstror mig konstant fast det inte finns någon anledning överhuvudtaget. När jag lyft det med en familjerådgivare tyckte denne att det är lite varningsklockor som plingar då han visar andra tendenser i förhållandet på att han vill ha kontroll över mig.

• Svar på tråden Han vill hålla koll på mig
  • Anonym (Eleonore)

Hur är han annars mot dig?Är han svartsjuk kontrollerande ,med häftig humör?

• Anonym (ll)

Inte ok, obehagligt. Hur länge har han varit så där?

• Anonym (Orolig fru)

Vi är inne i en jobbig tid i relationen där chansen att det slutar i skilsmässa är rätt överhängande. I hans värld tycker han det verkar ok att göra så men jag känner bara att jag vet nog ingen i min umgängeskrets som har det så här...                     

• Anonym (Orolig fru)

Han blir lätt arg och har ett kontrollbehov. Vill gärna veta vad jag gör och säger att han har inget emot att jag träffar mina vänner. När jag väl träffat mina vänninor är undertonen när han pratar med mig anklagande och han verkar inte tro riktigt på det jag säger

• Fiona M

Varför tar du inte bort appen?

Vad säger han när du tar upp det med honom?

• Anonym (Orolig fru)

Han säger att han tagit  bort den, han måste ju kunna lita på mig, säger han. Ja, varför tar jag inte bort den, bra fråga. Då kommer jag väl bli anklagad för att jag döljer något....

• Celaena

Hela det där beteendet skriker "spring fort och göm dig innan du blir nästa lik vi läser om i kvällsblaskorna". Okej, lite dramatiskt, men såna där beteenden slutar sällan bra för den som utsätts.

• Anonym (Orolig fru)

Jag kommer säga som det är , jag har inget att dölja men att det känns kränkande att ha någon som kollar en och inte litar på en. Han kommer då att säga att jag har alltid bra bortförklaringar och dåliga ursäkter för allt.

• Anonym (mmm)

Ta genast bort appen och tala om för honom att det är fult av honom att spionera på dig. Även om du bara gör precis vanliga saker så är det inte ok. 

Om du inte vågar ta bort appen så säger väl det en hel del om er relation eller hur? 

Glöm mobilen hemma en period om du inte vågar ta bort den, så märker han att appen inte hjälper honom att få veta något. Man klarar sig ju utan mobil, man kan låna andras om man behöver ringa osv. 

Svar på tråden Han vill hålla koll på mig