• MeAndBaby

    Ridgeback, blir de ofta "enmanshundar"?

    Jag har fastnat lite för rasen rodesian ridgeback som framtida hund. Har hittills haft dobermann och kelpie, alltså raser med mkt motor, skärpa och will-to-please. Tävlat bruks med båda. Nästa hund vill jag dock ska vara mer "laid back", ingen brukshund.

    Har hört att rr har tendens (el ofta blir) s k enmanshundar? Kelpien var så att han bara var sitt bästa jag när jag var med honom, otroligt beroende av ett starkt ledarskap. I händerna på andra, som när man var tvungen att lämna till hundvakt, blev han allt annat än den väluppfostrade hund han var med mig. Mkt vaktigare och larmigare, drog i kopplet osv. Så han var nog lite enmans.

    Har rr svårigheter med ensamhetsträning/att lämna 4-5 tim?

  • Svar på tråden Ridgeback, blir de ofta "enmanshundar"?
  • Elviram

    Jag har en rr och han är rätt selektiv med vilka människor han tyr sig till. Enmanshund kan jag nog säga att han är då han blir ganska deppig när jag inte är med. Men det har inte orsakat några problem vid ensamträning eller att han inte lyder andra då jag inte är med. Däremot kan det hända att han inte lyder andra när jag är med utan kollar på mig frågandes om han verkligen ska lyda den andra människan. Människor som funnits i hans liv sen han var valp tycker han om men nya människor är han inte ett dugg intresserade av så länge de inte har nåt gott att äta.

    Laid back kan jag verkligen säga att han är. Trivs väldigt bra i soffan och ingen hund som tjatar om aktivering men har ändå mycket ork när vi hittar på något.

Svar på tråden Ridgeback, blir de ofta "enmanshundar"?