• Mammasgryn

Urinsticka resultat

Vår dotter fick nefrotiskt syndrom i vintras och slutade med kortisonbehandlingen för lite mer än en månad sen och var friskförklarad. Vi har gjort kissprov hemma nu och jag undrar om någon kan hjälpa mig tolka det? Vi ska givetvis kontakta barnmottagningen imorgon men jag tänker om ni kan bekräfta mina misstankar om att sjukdomen kanske är tillbaka eller om jag kan slappna av lite och att jag inte ska vara så nervös?

Urinsticka resultat

Ph 6

Glu normal

Ket negativ

Leu 2+

Nit negativ

Pro 3+

Ery negativ

Tack på förhand, förvirrad och smått nervös morsa

• Svar på tråden Urinsticka resultat
  • JLES
    Mammasgryn skrev 2018-07-22 20:32:16 följande:

Urinsticka resultat

Ph 6

Glu normal

Ket negativ

Leu 2+

Nit negativ

Pro 3+

Ery negativ

Tack på förhand, förvirrad och smått nervös morsa

Kost har inverkan på urinets pH-värde. Mellan 5 och 6 är normalt!

Glukos; normal, vad menar du då? 0, alltså negativt?

Ketoner negativ betyder att kroppen bränner föda osv. som den ska. :) Det är dock ofarligt att ha +1 ketoner någon gång och så. Det betyder bara att man är hungrig och kanske har lågt socker! 

Leukocyter +2 betyder att hon har +2 i vita blodkroppar (i urinet). Kan tyda på infektion i urin-regionen - eller ingenting alls.

Nitrit negativ betyder att hon inte har nitrit, dvs. inte en urinvägsinfektion etc. som ger utslag på detta ämne.

Protein +3 är lite högt och betyder just att hennes njure läcker protein ut i urinen av någon anledning.

Erycyter negativ betyder inget blod i urinet.

Jag är ingen läkare, bara en USKA, så jag kan tyvärr inte ge något uttalande angående syndromet! :(
  • Mammasgryn
    JLES skrev 2018-07-24 00:38:42 följande:

Kost har inverkan på urinets pH-värde. Mellan 5 och 6 är normalt!

Glukos; normal, vad menar du då? 0, alltså negativt?

Ketoner negativ betyder att kroppen bränner föda osv. som den ska. :) Det är dock ofarligt att ha +1 ketoner någon gång och så. Det betyder bara att man är hungrig och kanske har lågt socker! 

Leukocyter +2 betyder att hon har +2 i vita blodkroppar (i urinet). Kan tyda på infektion i urin-regionen - eller ingenting alls.

Nitrit negativ betyder att hon inte har nitrit, dvs. inte en urinvägsinfektion etc. som ger utslag på detta ämne.

Protein +3 är lite högt och betyder just att hennes njure läcker protein ut i urinen av någon anledning.

Erycyter negativ betyder inget blod i urinet.

Jag är ingen läkare, bara en USKA, så jag kan tyvärr inte ge något uttalande angående syndromet! :(

Tack för svar, bra förklarat så jag förstod ????
  • JLES
    Mammasgryn skrev 2018-07-24 08:54:50 följande:

Tack för svar, bra förklarat så jag förstod ????

Ingen fara! :)
Svar på tråden Urinsticka resultat