• Vattenlilija

Vilken tvättmaskin/torktumlare till tvättstuga hemma?

Jag ska flytta från lägenhet till hus och ska köpa ny tvättmaskin och torktumlare men jag vet inte vad jag ska välja. När jag tittar runt så inser jag att jag blivit ganska bortskämd med tvättstugans maskiner.

Jag är van vid att få tvätten klar på under en timme och ungefär samma tid för torktumlaren. I en "hemmatvättmaskin" verkar det ju ta en halv dag?! Jag tittade tex på en kombinerad tvättmaskin och torktumlare och det tog över 600 minuter!
    Finns det tvättmaskiner för hemmabruk som går lika snabbt eller måste jag i så fall köpa en professionell maskin?

Jag var sugen på en lite smartare maskin, som går att styra via smartphone men undrar om det är värt det? (verkar ju väldigt körd i så fall när det kommer till snabb maskin..) Är det någon som har en sådan maskin? Utnyttjar du funktionen?

Funderar också på om det är värt att göra ett torkrum? Tänkte först köpa torkskåp men känner att det blir väldigt mycket pengar för väldigt liten torkyta.. Vill helst inte ha kläder hängandes runt hela huset för att torka, dels pga fukten, och allt går ju inte att tumla.

Tar gärna emot alla möjliga tips och tankar från er som har en egen tvättstuga hemma :)

• Svar på tråden Vilken tvättmaskin/torktumlare till tvättstuga hemma?
  • J 1981

Vi köpte nya maskiner nyligen - Bosch med I-dos (självdoserande) minns inte exakt modell men det hamnade väl på ca 16.000 totalt.

Det finns en speed-funktion som gör att en vanlig 60-tvätt tar ca 1 Tim. (Normal 2tim och eco 4,5 Tim)

Jag är supernöjd med maskinerna. Torktumlaren skulle jag hissa torkar på ca 1,5-2tim. Hade jag haft plats hade jag gärna köpt ett torkskåp men mest för blöta vinterkläder. Kläder som jag inte vill tumla hänger jag på en torkställning i sovrummet.

• hon mot strömmen

Jag har en 8kg cylinda med kvicktvätt och den tar ca 55 min på 60grader. Har även en torktumlareoch den är min räddning, ja även tvättmaskinen när jag köpte denna 8kg. Blir ett antal maskiner mindre att tvätta.mot en tex 5 kgs.

Kombimnerad tvättmaskin och torktumlaren har tydligen ingen bra kritik.

• nytt eller gammalt

Jag tycker bland annat dessa punkter är viktiga när jag väljer tvättmaskin och torktumlare (har stor tvättstuga med linor i taket så jag hängtorkar nästan allt så torktumlaren används inte så mkt):

- möjlighet att senarelägga start av program

- möjlighet att anpassa tvättprograms längd efter hur smutsig tvätten är

- minst A++

- kunna ställa in tvättemperatur så flexibelt som möjligt

-lång garantitid (har räddat mig från dyra reparationer flera gånger!)

-inte för tunga maskiner så jag kan flytta dem själv vid städning bakom

-att ett stort täcke ( om man har gemensamt täcke för dubbelsäng) får plats att tvättas/torktumlas

• nnnnnnnn

Köp en rejäl!

Om den tar 4 kg eller 8 kg är skillnaden på 1 eller 2 tvättar = dubbla tiden om man har en liten maskin.

Vi har en 8 kg som tar ca 50-60 min på snabbprogrammet. Kanon!

• Tom Araya

Ett tillägg till andras kloka inlägg för mig personligen är att det är enkelt att välja bort eller välja till vissa funktioner. Exempelvis vill jag ofta ha kortare/mer skonsamt centrifugering för vissa plagg.

Ett annat tillägg är att man ska kunna stoppa en maskin som just påbörjat sitt program och kunna öppna luckan, utan att helt nollställa programet.

• Alexi

Jättefumt med tvätt och torki samma. Nu kör vi en tvättmaskin, flyttar över till torktumlaren och kan då sätta på en ny tvätt i tvättmaskin.

Vi använder inte fördröjd tvätt, däremot använder vi den funktionen på diskmaskin som ju körs varje dag.

Ser inget behov av att kunna sätta igång tvätt när jag inte är hemma.

Vi har rejäl torkställning på ena kortväggen där all tvätt hängs på linor nere och på galgar ovanför. Det är supersmidigt.

• Anonym (A)

Ett effektivt sätt att torka är den klassiska höj-och sänkbara torkställningen som brukar sitta i taket på äldre badrum. En sån saknar jag sedan jag flyttade från lägenhet.

Som nån skrev, förstår jag inte varför man vill fjärrstarta maskinen. Jag laddar på kvällen och förskjuter starten tills jag precis vaknar på morgonen för att inte ha igång maskinen när jag sover eller inte är hemma men inte heller glömma att sätta på den. Den dan maskinen laddar, tömmer & hänger ska jag fjärrstyra

Ju bättre centrifugering desto snabbare tork. Värt att lägga några minuter extra om ena maskinen har högre varvtal än en annan

• Anonym (mor)

Om jag skulle köpa en tvättmaskin idag så skulle jag köpa den med MINST funktioner. Jag är inte gjord av pengar och har inte råd att köpa en ny varje gång garantin går ut och att få hem en reparatör är dyrt och krångligt.  Jag köpte en jättebillig enkel diskmaskin för över 15 år sedan och den har tuffat på i alla år och aldrig krånglat. Borde ju finnas sådana av tvättvariant också? En tvättmaskin jobbar antagligen hårdare (?) MEN å andra sidan så är väl mkt av det man tvättar sådant som man kan köra i skontvätt och som inte behöver tvättas i 1,5 timme som hemmamaskiner ofta gör. (jag tvättar bara i vår gemensamma tvättstuga och mest skontvätt och den tar 34 min)

• red798

Jag hade helt klart köpt en miele tvättmaskin, de är helt outstanding

• Sandraberg

Den första frågan är ju hur mycket du kommer att tvätta.

Är du en ensam pensionär som tvättar en maskin i veckan eller är ni en stor barnfamilj där alla barnen tränar 4 ggr i veckan?

• Martinetto
    red798 skrev 2018-07-25 06:52:38 följande:

Jag hade helt klart köpt en miele tvättmaskin, de är helt outstanding

Är också helt såld på Miele, visst kostar de mer men de funkar år efter år och i de sällsamma fall de går sönder så har de en väl utbyggd serviceorganisation.
    Ett exempel på genomtänkta produkter är att de tidigare la in dokumentation i varje maskin vilket gjorde att teknikern alltid kunde göra en kvalificerad undersökning.

Det finns tre pris som man betalar, inköpspris, förbrukning och Service. Tar man med detta så betalar sig Miele.

Enda nackdelen är att jag nu sitter med en kondenstumlare som är från 1995, den vägrar gå sönder trots alla ohyggligheter som torktumlats i den (tre barn och husdjur).

Hade iofs en kyl som hade barnsjukdomar och konstruktionsmiss men efter att det åtgärdats så funkar den klanderfritt.

• Kodia

Jag var väldigt nöjd med tvättstugan där vi bodde förut, så här kommer mina tips:
    Separat tvättmaskin och torktumlare (men vi använde väldigt sällan tumlaren så den hade vi kunnat klara oss utan)
    Arbetsbänk med trådbackar under för olika "tvättar" (ljus 40, mörk 60 osv)
    Linor mellan väggarna, ganska högt upp, att hänga tvätt på. (fick plats typ två maskiner) 
    Ho med gallerhyllor ovanför för sportsaker, skor på tork osv.

Man får tänka lita annorlunda med egen tvättstuga än med gemensam. Man tvättar sällan mer än en maskin per dag, eftersom man "alltid har tvättid" Tvätten kan ligga kvar tills man har tid att hänga den. Därför ser jag ingen vits med finesser som fjärrstyrning osv - man måste ju ändå lägga i och ta ut tvätten själv... Det spelar heller inte så stor roll hur lång tid programmen tar, även om det är bra om det även finns snabbprogram. Dock är energiåtgången lite intressant. Storleken på maskin spelar inte så stor roll, för man har sällan så mycket av en färg att det inte räcker med en normalmaskin (om man inte samlar smutsiga underkläder i flera veckor...)

• Kodia
    Martinetto skrev 2018-07-25 10:59:41 följande:

Enda nackdelen är att jag nu sitter med en kondenstumlare som är från 1995, den vägrar gå sönder trots alla ohyggligheter som torktumlats i den (tre barn och husdjur).

FörvånadFörvånadFörvånad

(Ja, jag förstår vad du menar, men det lät lite kul! Skrattande )
  • Martinetto
    Kodia skrev 2018-07-25 14:53:34 följande:
    FörvånadFörvånadFörvånad

(Ja, jag förstår vad du menar, men det lät lite kul! Skrattande )
    såg hur det kunde läsas sedan...

• LisaMN
    Alexi skrev 2018-07-24 18:18:38 följande:

Jättefumt med tvätt och torki samma. Nu kör vi en tvättmaskin, flyttar över till torktumlaren och kan då sätta på en ny tvätt i tvättmaskin.

Vi använder inte fördröjd tvätt, däremot använder vi den funktionen på diskmaskin som ju körs varje dag.

Ser inget behov av att kunna sätta igång tvätt när jag inte är hemma.

Vi har rejäl torkställning på ena kortväggen där all tvätt hängs på linor nere och på galgar ovanför. Det är supersmidigt.

Håller med om att kombinerade tvätt-torkmaskiner inte är så bra. Torkkapaciteten brukar vara något kilo lägre än tvättkapaciteten, så man måste ändå torka en del av tvätten på annat vis och som du säger kan man ju köra en till tvätt medan den första torkar när man har separata. :)
    Jag skulle jämföra förbrukning/hållbarhet och välja en prisvärd modell. Läs tvättmaskin-test och torktumlare-test online. Om du ska hängtorka inomhus så kanske en luftavfuktare är något att fundera på? Energimyndigheten  testade några modeller.
Svar på tråden Vilken tvättmaskin/torktumlare till tvättstuga hemma?