• Äldre 23 Jul 20:51
    7884 visningar
    9 svar
    9
    7884

    Avliva hund för att han kissar inne?

    Jag har för 3 månader fått en chihuahua på snart 2 år (ej kastrerad). I sitt förra hem var det ingen som gick ut med honom så han gjorde sina behov inne. När han kom till mig så började han markera och jag gick ut med honom var 3e timme. Nu kör jag var 4e timme och har hänt att han hållt sig 6 timmar ett par enstaka fall.

    Jag köpte ett stänk skydd som funkade okej tills han förstod att han kunde kissa i den. Denna hade han på sig varje dag men inte 24/7. Så slutade med skyddet.

    Nu har han börjat kissa inne igen och han har nyligen hittat på nya ställen att kissa på nu. Jag har lagt ut tidningar där han kissar. Nu kissar han på sidan av papperna. Jag har försökt ge honom godis (torkad kyckling) varje gång han kissar ute (läst här att man kan prova det.)

    Vad ska jag göra?! Folk säger att jag ska avliva honom för att han kommer inte lära sig detta nu eftersom han har fått in denna vannan oavsett om jag kastrerar honom. SNÄLLA HJÄLP! Vill inte avliva honom bara för detta!


    Hund, avliva,hane, 2år, chihuahua, blandrashundar, kissar inne, markering, hanhund,problem,omplaserad hund, veterinär,
  • Svar på tråden Avliva hund för att han kissar inne?
  • Anonym (J)
    Äldre 23 Jul 21:09
    #1

    Klart du inte ska avliva hunden!! Vad är det för dumma bondlurkar som säger så??

  • Äldre 23 Jul 21:18
    #2
    +1
    Plina skrev 2018-07-23 20:51:00 följande:

    Jag har för 3 månader fått en chihuahua på snart 2 år (ej kastrerad). I sitt förra hem var det ingen som gick ut med honom så han gjorde sina behov inne. När han kom till mig så började han markera och jag gick ut med honom var 3e timme. Nu kör jag var 4e timme och har hänt att han hållt sig 6 timmar ett par enstaka fall.

    Jag köpte ett stänk skydd som funkade okej tills han förstod att han kunde kissa i den. Denna hade han på sig varje dag men inte 24/7. Så slutade med skyddet.

    Nu har han börjat kissa inne igen och han har nyligen hittat på nya ställen att kissa på nu. Jag har lagt ut tidningar där han kissar. Nu kissar han på sidan av papperna. Jag har försökt ge honom godis (torkad kyckling) varje gång han kissar ute (läst här att man kan prova det.)

    Vad ska jag göra?! Folk säger att jag ska avliva honom för att han kommer inte lära sig detta nu eftersom han har fått in denna vannan oavsett om jag kastrerar honom. SNÄLLA HJÄLP! Vill inte avliva honom bara för detta!


    Hunden har aldrig lärt sig att bli rumsren om han tvingades att göra sina behov inne så börja om med rumsrenhetsträningen. Ut flera gånger i timmen, beröm när han gör ute och ignorera när det händer olyckor inne. Omplaceringar kan börja kissa inne fast dom varit rumsrena innan och vavvor är ofta väldigt sena så jag tror absolut du kan få honom rumsren. Är hunden trygg och självsäker hade jag personligen även kastrerat den. Testa med chip först och se om det ger resultat. 
  • Anonym (OoO)
    Äldre 23 Jul 21:20
    #3

    Min syrra har med tagit över en hund som jämt gjorde sina behov inne. Han kunde pinka i soffa å överallt. Mitt tips till dig är att ta bort allt som tidningar å sådant på golvet. För han e van med det å tror de e ok. Sen måste man visa att de ej e ok inne å uppmuntra ute. Min syrra fick sin torr rätt fort. Men de var mycket jobb. Köp pis off å spraya där han går. Luktar de tror han de e ok att fortsätta.

  • Anonym (otryg­ghet)
    Äldre 23 Jul 21:22
    #4

     Har han bara varit hos dig 3 månader så jag gissar att han ännu är otrygg på omgivningen. Träna honom som om han vore en valp som ska lära sig bli rumsren. För mig fungerade det bäst då jag höll mig inom den närmsta omgivningen och bara gick runt på en liten sträcka fram och tillbaka. När han känner sig trygg bör han börja göra revir utomhus. Försök att hålla ut och vara ute tills han måste göra ifrån sig. Då det är så varmt ute ännu så är det kanske bäst att hålla till i skogen eller på en annan skuggig plats om det finns nära hemmet. Alternativt flytta ut tidningen utomhus tills han vant sig, och därefter helt sonika ta bort den.

  • Äldre 23 Jul 21:25
    #5
    Plina skrev 2018-07-23 20:51:00 följande:

    Jag har för 3 månader fått en chihuahua på snart 2 år (ej kastrerad). I sitt förra hem var det ingen som gick ut med honom så han gjorde sina behov inne. När han kom till mig så började han markera och jag gick ut med honom var 3e timme. Nu kör jag var 4e timme och har hänt att han hållt sig 6 timmar ett par enstaka fall.

    Jag köpte ett stänk skydd som funkade okej tills han förstod att han kunde kissa i den. Denna hade han på sig varje dag men inte 24/7. Så slutade med skyddet.

    Nu har han börjat kissa inne igen och han har nyligen hittat på nya ställen att kissa på nu. Jag har lagt ut tidningar där han kissar. Nu kissar han på sidan av papperna. Jag har försökt ge honom godis (torkad kyckling) varje gång han kissar ute (läst här att man kan prova det.)

    Vad ska jag göra?! Folk säger att jag ska avliva honom för att han kommer inte lära sig detta nu eftersom han har fått in denna vannan oavsett om jag kastrerar honom. SNÄLLA HJÄLP! Vill inte avliva honom bara för detta!


    Börja med att kastrera honom. Sedan är det viktigaste att bryta vanan. Att berömma honom utomhus är jättebra.

    När han kissar inomhus är det väldigt viktigt att du städar noggrant. Stället får absolut inte lukta som kiss (och som du säkert vet har ju hundar betydligt bättre luktsinne än oss), för isf kommer han fortsätta gå dit. Det finns speciella medel att köpa för det. Att skälla på honom inomhus kommer säkerligen inte hjälpa speciellt. Ett djur kissar ofta inomhus för att de känner sig osäkra och lukten av deras eget Kiss lugnar dem/skapar ett revir åt dem. Alltså finns risken för att han kommer kissa ännu mer om du skäller på honom då det gör honom oroligare.

    Du kan placera honom i en hundhage eller liknande på natten osv när du inte kan gå ut med honom lika mycket och täcka golvet där med tidningar. Det kommer dels minska risken att han hittar något nytt ställe att kissa på samt göra livet enklare för dig.

    Det finns även adaptil (dofthormoner man sätter i ett vanligt el-uttag) att köpa för att lugna hunden inomhus.

    Annars, se till att alltid ta ut honom ca 30 min efter maten (ingen fri tillgång tills problemet är löst om du har det i vanliga fall) och vara ute tills han kissat.

    Hunden behöver absolut inte avlivas pga den här vanan, jag har en katt som var likadan, men det kommer antagligen ta lite tid för honom att lära sig.
  • Äldre 23 Jul 21:32
    #6

    Testa med chip? :)

  • Äldre 24 Jul 06:21
    #7
    Plina skrev 2018-07-23 21:32:02 följande:

    Testa med chip? :)


    Kallas även kemisk kastrering och görs ofta för att se om en vilken effekt en kastrering ger. Man sätter in ett hormonimplantat under huden och ger effekt ca 6 månader. Ibland ökar testosteronet ibörjan och hunden upplevs som "värre" men det försvinner efter några veckor.
  • Äldre 24 Jul 19:28
    #8
    +1

    Självklart avlivar du inte honom. Ni får börja om från början. Ut varje kvart utanför och sen in. Som man gör med en ny valp. Och massa beröm när han kissar ute.

  • Anonym (wtf)
    Äldre 24 Jul 19:33
    #9

    Men va? Självklart avlivar man inte djur för att dom kissar inne. Sjuka bekanta du har. Hunden behöver bara bli tränad och eventuellt också börja känna sig mer bekväm i sitt nya hem. 

    Det låter inte som att hunden någonsin blivit rumstränad så du får börja om från början som man gör med en valp. Det räcker inte att börja med att ta ut hunden en gång var tredje timme då. 

Svar på tråden Avliva hund för att han kissar inne?