• Anonym (Jagad)

Kontaktförbud

Jag undrar hur det går till att ansöka om kontaktförbud. Får personen man inte vill ska kontakta en reda på att man ansökt, även om det inte skulle godkännas? Måste man träffas och prata om situationen för att kunna göra en ansökan om kontaktförbud? Hur får personen reda på att den har fått kontaktförbud?

Detta rör en fd arbetskamrat som förföljer mig och ringer mig från olika nummer. Vi bor några hus från varandra. H*n kommer med verbala kränkningar och jag börjar faktiskt att bli rädd. H*n står ofta och väntar på mig på platser h*n vet att jag kommer att infinna mig vid vissa tidpunkter. Detta beteende började när jag fick förlängt vikariat på jobbet och inte h*n.

• Svar på tråden Kontaktförbud
  • Pierott

Börja med att spela in samtal och spara sms/andra medd. Sen ringer du polisen och anmäler denne för trakasserier och hot. Ett kontaktförbud får du inte bara sådär, det måste finnas en god grund. Annars skulle folk ansöka om kontaktförbud på sina jobbiga grannar osv.

• Anonym (QP)

Det är förhållandevis svårt att få till kontaktförbud, det krävs att det hänt ganska mycket innan och detta ska vara dokumenterat av ex. polis.

Kontaktförbud beslutas av en åklagare och personen i fråga kommer att tillfrågas om dennes inställning och därefter så kommer åklagaren att fatta ett beslut. Detta beslut omprövas vid given tidpunkt.

Lag (1988:688) om kontaktförbud
    Information från www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/kontaktforbud/
    Kontaktförbud
    Kontaktförbud kan beviljas om det finns en klar och konkret risk för att en person trakasserar, förföljer eller begår brott mot en annan namngiven person. Beslut fattas av åklagare.
    Den som får kontaktförbud får inte besöka, ringa eller på andra sätt kontakta den person som förbudet gäller mot.

Åklagaren ska göra en bedömning i varje enskilt fall om det finns risk för framtida brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier. Varje beslut om kontaktförbud ska föregås av en så kallad proportionalitetsbedömning, vilket innebär att skälen för ett förbud ska vägas mot de konsekvenser det innebär för den person som förbudet är tänkt att gälla.

Utredningar om kontaktförbud leds av åklagare och ska bedrivas snabbt. Huvudregeln är att beslut ska fattas inom en vecka. Utredningen ska ge underlag för åklagarens riskbedömning och för proportionalitetsbedömningen. Några av de frågor som åklagaren ska ta hänsyn till vid riskbedömningen är om det finns tidigare brott mot den person som förbudet ska skydda, om det finns tidigare brott mot någon annan och om det pågår en brottsutredning mot den person som förbudet är avsett för. En närmare beskrivning av riskbedömningen finns på sidan 20 i Åklagarmyndighetens handbok Kontaktförbud - en handbok (kontakta Åklagarmyndigheten för att rekvirera handboken).

Om man inte är nöjd med ett åklagarbeslut om kontaktförbud kan man begära att en domstol prövar frågan. Möjligheten att få en domstolsprövning gäller både beslut om att utfärda förbud och om att inte utfärda förbud, och bägge parter har möjlighet att begära prövning.

Åklagarmyndighetens arbete med kontaktförbud

Under 2008 genomförde Åklagarmyndighetens Utvecklingscentrum Göteborg en granskning av åklagarnas tillämpning av lagen om besöksförbud. En handbok för handläggning av dessa ärenden publicerades 2010. Den 1 oktober 2011 trädde lagen om kontaktförbud i kraft och ersatte lagen om besöksförbud. I samband med lagändringen uppdaterades handboken.

Under 2012-2013 gjordes en uppföljande granskning. Denna visade på både svårigheter i handläggningen och utvecklingsmöjligheter. Ett antal aktiviteter på området genomfördes även under perioden 2014-2015. 

• Anonym (Jagad)

Tack så mycket för era svar!

Ja, det är klart att det behövs en del bevis! Och känslan är att det kanske måste vara ännu mer allvarliga saker. Men är det okej att tex spela in ljudfil, bryter det inte mot nån lag att spela in i smyg?

Bara så himla jobbigt med detta :(, har inte folk bättre saker för sig än att hålla på såhär!

• Anonym (Minna)

Anmäl honom till polisen och säg hos polisen att du vill ansöka om besöksförbud. Han kommer få reda på det och då får han komma till polisstationen och få info om besöksförbudet. Det innebär att han inte får kontakta dig på något sätt. Om han trots det gör det så ringer du polis och han får fängelse. Att få besöksförbud går rätt snabbt. Berätta allt hos polisen.

• Anonym (Minna)
    Anonym (Jagad) skrev 2018-07-24 01:23:16 följande:

Ja, det är klart att det behövs en del bevis! Och känslan är att det kanske måste vara ännu mer allvarliga saker. Men är det okej att tex spela in ljudfil, bryter det inte mot nån lag att spela in i smyg?

Bara så himla jobbigt med detta :(, har inte folk bättre saker för sig än att hålla på såhär!

Ljudfil är ok. Alla bevis är av värde. Likaså bilder och sms. Du behöver inte träffa honom alls för att ansöka om besöksförbud.
  • IceKitten
    Anonym (Jagad) skrev 2018-07-24 01:23:16 följande:

Man kan spela in ljudfiler ganska fritt så länge minst en av personerna i samtalet är medvetna om att de blir inspelade (alltså du i det här fallet). Den/de andra behöver inte veta.

Däremot kan du inte spela in en ljudfil mellan två ovetande personer (ett samtal där du själv inte ingår alltså).
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Minna) skrev 2018-07-24 06:10:51 följande:

Anmäl honom till polisen och säg hos polisen att du vill ansöka om besöksförbud. Han kommer få reda på det och då får han komma till polisstationen och få info om besöksförbudet. Det innebär att han inte får kontakta dig på något sätt. Om han trots det gör det så ringer du polis och han får fängelse. Att få besöksförbud går rätt snabbt. Berätta allt hos polisen.

Det där stämmer ju inte alls iaf. Folk överträder kontaktförbud hela tiden, men inte får de fängelse för det. Då ska det till ngt riktigt allvarligt brott utöver överträdelsen. Är oerhört svårt i dagsläget att få en åklagare att bevilja kontaktförbud. Börja med att dokumentera att du har sagt till personen att denne ej ska kontakta dig igen och att du i så fall kommer anmäla till polisen. Spara det som bevis. Om personen kontaktar dig efter det så anmäler du till polisen. Men behövs bevis på upprepade trakasserier i stor omfattning oftast eller att personen är hotfull/har historik etc. .
  • Anonym (Minna)

Har fått kontaktförbud mot två olika män i olika städer i olika år och relativt snabbt utan problem. Andra gången när jag till och med var i en kvinnojour så fick jag igenom kontaktförbud fast mannen aldrig hade sökt upp mig där. Så det kanske är olika var man bor men jag har aldrig haft problem att få igenom det.

• Anonym (***)

Vad  händer om du polisanmäler honom? Tar polisen det på allvar, i så fall gör det, för då fattar han att du är beredd att driva det. Och då backar han förhoppningsvis. Just nu kommer han han undan med det, eftersom inget händer.

• Anonym (Minna)

Straff vid överträdelse

Bryter du mot kontaktförbudet begår du ett brott och straffet är böter eller fängelse i högst ett år.

24 § Den som bryter mot ett kontaktförbud döms för överträdelse av kontaktförbud till böter eller fängelse i högst ett år. Ringa fall ska inte dömas till ansvar. Lag (2011:487).

• Anonym (hmmm hur tänkte du nu?)
    SoulsWillRise skrev 2018-07-24 12:14:49 följande:

Hej ts.

Mitt ex har kontaktförbud mot mig. Om du vill prata så finns jag här.

Så om TS tycker det inte räcker med en person som stalkar hen och gör hens liv vedervärdigt så kan hen kontakta dig för att få prata med någon som misskött sig så att den fått ett kontaktförbud mot sig från sitt ex..... 
  • Anonym (C)

Se till att samla bevis på att det är just han som kontaktat dig. Ringer han från hemligt nummer blir det svårt. Berätta för personer runt om dig och be dem hålla koll och meddela om de ser honom typ utanför dig. Spara allt!

Säg till honom att du inte vill ha någon kontakt. Eller skriv det helst på sms så finns det dokumenterat.

Ansökningar om kontaktförbud hanteras med högsta prio. Mannen kommer att kallas/hämtas till förhör så snart förhör med dig, vittnen och annan stödbevisning är klar. Han kommer att höras innan beslut fattas och han har rätt att ta del av vad du har sagt.

När du har bevisning för vad du påstår anmäler du honom för olaga förföljelse och säger i samband med det att du vill ansöka om kontaktförbud.

• Anonym (***)
    Anonym (hmmm hur tänkte du nu?) skrev 2018-07-24 12:44:38 följande:
    Så om TS tycker det inte räcker med en person som stalkar hen och gör hens liv vedervärdigt så kan hen kontakta dig för att få prata med någon som misskött sig så att den fått ett kontaktförbud mot sig från sitt ex..... 
    Nu läste du lite väl snabbt...

Mitt ex har kontaktförbud mot mig. Står klart och tydligt att det är exet som har kontaktförbud. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Minna) skrev 2018-07-24 06:10:51 följande:
    Håller med
Svar på tråden Kontaktförbud