• Anonym (Tråd)

    Är det dumt att flytta till hyresrätt medan jag letar hus?

    Jag vill köpa hus och jag vet precis i vilket område jag vill bo. Det är dock sällan det kommer ut något där. Nu har jag precis fått jobb så tänkte börja söka efter en egen hyresrätt (bor inneboende hos min mormor just nu) och medan jag bor där spara så mycket jag kan för att ha en ännu större kontantinsats än jag redan har när ett för mig intressant hus kommer ut på marknaden.

    Min kompis tycker detta är jättedumt och i stort sett idiotförklarar alla som bor i hyresrätt. Han skulle aaaaldrig ens tänka tanken att hyra säger han. Själv är han 30 (jag är några år yngre), jobbar heltid och bor hemma utan att betala 1 öre till sina pensionerade föräldrar för han är för snål. Han tycker jag helst ska bo kvar hos min mormor men om jag promt ska flytta tycker han jag ska köpa en bostadsrätt att bo i medan jag väntar på att köpa hus.

    Vad tycker ni? Är jag dum om jag flyttar till hyresrätt? Jag vill nämligen ha mitt eget hem igen (har bott själv innan medan jag studerade) även om jag trivs med mormor. Det kan ta allt från några månader till ett par år innan jag hittar och vinner budgivningen på "rätt" hus.

  • Svar på tråden Är det dumt att flytta till hyresrätt medan jag letar hus?
  • Anonym (Undrar)

    Har du pengar nog till kontantinsatsen på nästa hus som kommer till salu

  • KaptenOhoy

    Din vän låter som en snyltande parasit, sjukt patetiskt att bo kvar hemma när man är 30 också.

    Men gällande hyresrätt, det kan ju bara du avgöra. När du bor i hyresrätt så betalar du ju in en högre avgift till något som du aldrig får tillbaka något värde på, till skillnad från en bostadsrätt, där du främst betalar för löpande kostnader. En bostadsrätt brukar ju därmed ha en mindre månadskostnad vilket innebär att du kan spara mer till ditt framtida hus.

    Hade jag haft möjlighet att välja mellan hyres eller bostadsrätt så hade jag satsat på det senare, finns ju även goda chanser att du lyckas sälja den med vinst sen.

  • Anonym (Tråd)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-24 10:02:19 följande:

    Har du pengar nog till kontantinsatsen på nästa hus som kommer till salu


    Ja, det har jag.
  • Anonym (S)

    Jag tycker generellt att det är bättre att bo i bostadsrätt än i hyresrätt, men det är ju alltid en chansning rent ekonomiskt. När det handlar om så kort tid så hade jag nog inte vågat köpa en bostadsrätt med tanke på den svajiga marknaden. Speciellt inte om jag är ute efter något speciellt och alltså måste vara snabb med att sälja när väl det där huset kommer ut.
    Jag sålde precis min bostadsrätt där jag bott i 5 år för att köpa hus och gjorde en vinst på strax under miljonen, men då var jag flexibel och hade kunnat avvakta om jag inte fick det jag ville, annars hade jag ju lika gärna kunnat gå minus och stå helt utan kontantinsats. 
    Hur ser kostnaderna ut nu jämfört med om du hyr en lägenhet? Kommer du kunna lägga undan till kontantinsatsen? I så fall hade jag lutat mot hyresrätt, trots att jag i vanliga fall inte tycker det är värt att hyra.

  • Anonym (Tråd)

    Hyran på hyresrätterna jag främst tittat på ligger på ca 4000-4500 kr i månaden (2:or). Det finns dock flera mycket mindre lägenheter som ligger på ca 2900 i månaden (små 1:or) som jag även funderat lite smått på. Ska jag köpa en bostadsrätt kommer det kosta minst runt 4750 kr i månaden enligt bokalkyl, och då är det med lägsta amortering. Det känns både omständigt och osäkert att köpa lägenhet när jag inte tänker bo där långsiktigt. Tänker att det är lättare att bara säga upp hyresrätten när jag hittat ett hus än att sälja en bostadsrätt, och dessutom riskerar jag inte att förlora pengar. Men jag kanske tänker helt fel?

  • Anonym (S)
    Anonym (Tråd) skrev 2018-07-24 10:33:18 följande:

    Hyran på hyresrätterna jag främst tittat på ligger på ca 4000-4500 kr i månaden (2:or). Det finns dock flera mycket mindre lägenheter som ligger på ca 2900 i månaden (små 1:or) som jag även funderat lite smått på. Ska jag köpa en bostadsrätt kommer det kosta minst runt 4750 kr i månaden enligt bokalkyl, och då är det med lägsta amortering. Det känns både omständigt och osäkert att köpa lägenhet när jag inte tänker bo där långsiktigt. Tänker att det är lättare att bara säga upp hyresrätten när jag hittat ett hus än att sälja en bostadsrätt, och dessutom riskerar jag inte att förlora pengar. Men jag kanske tänker helt fel?


    Jag skulle tänka som du. Jag skulle nog dessutom välja någon av dom små 1orna så jag kunde spara maximalt med pengar.

  • IceKitten
    Anonym (Tråd) skrev 2018-07-24 09:56:17 följande:

    Jag vill köpa hus och jag vet precis i vilket område jag vill bo. Det är dock sällan det kommer ut något där. Nu har jag precis fått jobb så tänkte börja söka efter en egen hyresrätt (bor inneboende hos min mormor just nu) och medan jag bor där spara så mycket jag kan för att ha en ännu större kontantinsats än jag redan har när ett för mig intressant hus kommer ut på marknaden.

    Min kompis tycker detta är jättedumt och i stort sett idiotförklarar alla som bor i hyresrätt. Han skulle aaaaldrig ens tänka tanken att hyra säger han. Själv är han 30 (jag är några år yngre), jobbar heltid och bor hemma utan att betala 1 öre till sina pensionerade föräldrar för han är för snål. Han tycker jag helst ska bo kvar hos min mormor men om jag promt ska flytta tycker han jag ska köpa en bostadsrätt att bo i medan jag väntar på att köpa hus.

    Vad tycker ni? Är jag dum om jag flyttar till hyresrätt? Jag vill nämligen ha mitt eget hem igen (har bott själv innan medan jag studerade) även om jag trivs med mormor. Det kan ta allt från några månader till ett par år innan jag hittar och vinner budgivningen på "rätt" hus.


    Din kompis behöver växa upp och antingen skaffa ett eget boende eller börja betala hemma. Undra hur han gör med tjejer dock? Har svårt att se att någon tycker det är speciellt intressant med en 30-årig "man" som fortfarande bor hemma..

    Gällande dig så hade jag absolut satsat på hyresrätt. Om du skaffar en bostadsrätt är en stor del av dina pengar låsta när du väl hittar ditt drömhus och du kommer kanske vara tvungen att sälja lägenheten hastigt med förlust. Ett så pass stort köp ska, enligt mig, endast ske som ett långsiktigt inköp såvidare man inte kan betala inköpet kontant.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tråd) skrev 2018-07-24 10:33:18 följande:

    Hyran på hyresrätterna jag främst tittat på ligger på ca 4000-4500 kr i månaden (2:or). Det finns dock flera mycket mindre lägenheter som ligger på ca 2900 i månaden (små 1:or) som jag även funderat lite smått på. Ska jag köpa en bostadsrätt kommer det kosta minst runt 4750 kr i månaden enligt bokalkyl, och då är det med lägsta amortering. Det känns både omständigt och osäkert att köpa lägenhet när jag inte tänker bo där långsiktigt. Tänker att det är lättare att bara säga upp hyresrätten när jag hittat ett hus än att sälja en bostadsrätt, och dessutom riskerar jag inte att förlora pengar. Men jag kanske tänker helt fel?


    Tycker du tänker helt rätt. Kostar ungefär samma, och mycket mer flexibelt. 
  • Anonym (H)
    KaptenOhoy skrev 2018-07-24 10:05:05 följande:
    Din vän låter som en snyltande parasit, sjukt patetiskt att bo kvar hemma när man är 30 också.

    Men gällande hyresrätt, det kan ju bara du avgöra. När du bor i hyresrätt så betalar du ju in en högre avgift till något som du aldrig får tillbaka något värde på, till skillnad från en bostadsrätt, där du främst betalar för löpande kostnader. En bostadsrätt brukar ju därmed ha en mindre månadskostnad vilket innebär att du kan spara mer till ditt framtida hus.

    Hade jag haft möjlighet att välja mellan hyres eller bostadsrätt så hade jag satsat på det senare, finns ju även goda chanser att du lyckas sälja den med vinst sen.
    Håller med
  • Anonym (Erfaren)

    Jag vet att tråden år gammal men jag känner att jag måste kommentera.

    För det första skulle jag göra mig av med en sån "kompis" som är 8 år gammal och skaffa riktiga och mogna vänner.

    Om du har som mål att köpa hus inom kort så tycker jag inte att en bostadsrätt är en bra idé av flera anledningar

    1. När du hittar ett intressant hus så kommer banken vilja se ditt ditt säljkontrakt för bostadsrätten för att du ska få låna till huset.

    Det kan ta tid och du kanske missar budgivningen. Nästan alla säljare vill sälja utan klausul i kontraktet.

    2. Du kommer fortfarande betala ränta på ditt bolån samt mäklararvode och vinstskatt när du säljer bostadsrätten och det är inte helt gratis.

    3. När man redan äger något och inte har en massa sparade pengar till kontantinsats för nästa bostad blir man ändå tvungen att sälja först och om du inte hittar ett vettigt hus just vid det tillfället kommer du behöva mellanlanda i hyreslägenhet.

    Delar bara med mig av mina erfarenheter.

    Been there done that.

Svar på tråden Är det dumt att flytta till hyresrätt medan jag letar hus?