• silhuett

Hur mycket ketchup kan man låta ett barn få äta?

Visst borde det väl vara rimligt att 1 kg ketchup ska räcka för en 9-årings ketchupförbrukning under 2 månaders tid?

Vi gjorde den dealen med ketchup-beroende dottern. Vi köpte en flaska åt henne och en flaska åt resten av familjen, och sa att hon får en ny flaska när sommarlovet är över. Den är slut nu, och hon är jättesur för att hon inte får ta av vår ketchup till maten.

Vi har sagt att om hennes ketchup tar slut tidigare får hon köpa egen ketchup istället för lördagsgodis. Är vi för hårda?

• Svar på tråden Hur mycket ketchup kan man låta ett barn få äta?
  • Anonym (G)

Ptja med tanke på hur mycke socker ketchup innehåller lär hon inte behöva godis iaf. Hon kommer få hål i tänderna endå med den konsumtionen.

• Zaxika

Låter helt rimligt!

Snart börjar ju skolan igen. Ni får väl förklara att det e ok att ha favorit mat men att man inte kan äta samma hela tiden.

• neverpreggo

Det låter inte orimligt men kan vara svårt för barn att se helheten. Har ni påmint om dealen när flaskan var halvfull, 75%?

• No Logo

1 kg ketchup är ca 65 msk, dvs nästan 1 msk/dag under 10 veckors sommarlov (fast nu blev det ju under kortare tid).

1 msk innehåller 15 kcal, ca 3,5 gram socker vilket är ungefär en sockerbit.

Näringsmässigt, dvs gällande socker och kalorier, så tycker jag inte att det är katastrof, en veckas förbrukning motsvarar typ 2,5 dl Coca-Cola. Kanske kan hon välja bort lördagsgodis eller läsk (om hon får sådant) till förmån för ketchup, då skulle hon dessutom få upp ögonen för sockerhalten i favoriten?

Fast jag skulle ärligt talat inte vilja att mina barn åt så mycket ketchup ändå, jag vill att de ska lära sig uppskatta matens andra smaker. Vi serverar sällan mat som det passar med ketchup till, och om barnen bad om ketchup ändå skulle jag säga nej med motivation att jag lagt ner tid på en god middag med smaker som passar ihop och de får inte förstöra den med ketchup!

• Tow2Mater

Men låt henne äta ketchup.... big deal. Får hon inte dricka mjölk heller efter att en viss liter är slut? Risk ni skapar ätstorningar....

• Tow2Mater

Men låt henne äta ketchup.... big deal. Får hon inte dricka mjölk heller efter att en viss liter är slut? Risk ni skapar ätstorningar....

• Anonym (4-barnsfar)

Ketchup är billigt och det finns betydligt sämre saker att stoppa i sig. Låt henne äta! Det är dumt att skapa bråk i onödan angående barns ätande.
    Om inte barnet är överviktigt så släpp detta och se till att det alltid finns ketchup hemma, som är gemensam för alla.

• Anonym (kanske)

Jag vet inte om metoden är den bästa. Hon är nog inte gammal nog att ansvara för en sån deal helt själv.

Kan inte hela familjen skippa ketchup eller att skaffa ett ketchupmått (kanske ett matskedsmått) och bestämma hur mycket ketchup som tillhör en måltid (ska gälla alla) samt bestämma vilka måltider ketchup är ett tillbehör till. Rättvisa är viktigt för barn.

• silhuett

Hon har det senaste året lagt på sig övervikt och har överlag ett sockerberoende (samt hål i tänderna varje tandläkarbesök), det är därför vi försöker införa vissa begränsningar här hemma. Hon äter helst bara pasta, ljust bröd, ketchup, majskorn och cornflakes, utöver glass, godis och sylt då...

Den mesta mat man lagar (så länge det inte finns någon form av pasta i rätten) är äcklig enligt henne. Vi tvingar henne inte att äta vår mat, men vi lagar inte annan mat åt henne heller. Problemet är att hon går till köket och tar för sig så fort hon känner sig småhungrig. Hon kan bre fyra rostbröd med ketchup och trycka i sig, för att två timmar senare tjata om att hon är hungrig. Ibland går hon och tar en skål grädde med sylt (!!) och äter rakt av. Det är givetvis inte okej för oss, men vi kan inte ha lås på kylskåpet eller övervaka henne dygnet runt..

Detta 1 kg ketchup har hon ätit upp på 3-4 veckor. Vi köpte den i slutet av juni, och första veckan i juli var hon bortrest och åt inget av den. Jag bara funderar över vilken mängd ketchup som är rimlig för ett barn i den åldern, då inget annat av våra barn äter såna mängder.

Svar på tråden Hur mycket ketchup kan man låta ett barn få äta?