Anonym (Omöjligt) skrev 2018-07-29 19:56:56 följande:
Du drar den största av alla lögner ovan. Ett dysfunktionellt förhållande med bråk är inte bra för barn iof. Men vems fel är det att föräldrarna bråkar istället för att kommunicerar, släpper sina mobiltelefoner, kärar ner sig i kollegor osv. Att barnen mår bättre är bara en ursäkt för föräldrarna själva som inte klarade av vad som krävs i en vuxen relation.
Alla barn mår bäst med både mamma och pappa på heltid, slippa bo i kappsäck och flyttas runt som en Ikeamöbel på blocket.
Det man också väljer när man separerar är att missa sina barns halva liv.
Självklart finns det ibland undantag men det är de som bekräftar regeln. Separationer är inte oundvikliga om man är beredda att jobba lite.
Nej. Jag drar ingen lögn. Du kanske har en annan åsikt, men de som tycker olika från dig är inte per automatik lögnare. Så lägg av med påhoppen.
Min åsikt är baserad på mina erfarenheter, såväl självupplevda som andras berättelser. Jag mådde tusen gånger bättre när jag hade växelvis boende jämfört med när jag bodde med båda mina föräldrar. Flera vänner säger att de önskar att deras föräldrar skilde sig många år tidigare för att de mådde dåligt och har tagit skada av sina föräldrars dysfunktionella relation. Är vi alla undantag? Kanske. Kanske inte. Men våra åsikter räknas lika mycket som någon annans. Så du för inte alla barns talan.
Vems fel det är att en relation inte fungerar tycker jag inte alltid är relevant om relationen redan har kraschat eftersom det som regel innebär att barnen tar skada. Ibland är det rätt att kämpa, men ibland är det också rätt att ge upp. Att stanna kvar i en olycklig relation för barnens skull tycker jag är fel. Stannar man kvar ska man göra det för sin egen och relationens skull, men det är en helt annan situation. Här tog TS upp om man skulle stanna just för barnens skull.