• Clotilda

Han säger att det känns som att han drömmer

Hej, min sjuåring säger ibland att det känns som att han drömmer fast han är vaken. Han är inte pratig av sig så det är väldigt svårt att få ur honom information. Det börjar med att han kommer till mig och säger ?mamma, det känns om att jag drömmer?, men det går alltid över av sig själv och han verkar inte så uppjagad av det.

Jag tycker att jag får lite olika information från en gång till annan, bland annat har han sagt ja till att det känns overkligt (men jag är osäker på om han vet vad det innebär riktigt) och att det är något med benen. Jag har testat att killa under fötterna och det tycker han känns som vanligt. Han svarar nej på om han känner sig trött, men i övrigt kan han inte förklara vad det är som känns.

Är det någon som känner igen detta? Är det något jag ska fästa någon vikt vid?

Jag blir lite orolig för att det kan vara någon typ av dissociation. Har en familjemedlem med erfarenhet av det. Jag tycker inte att det verkar kunna höra ihop med någon specifik händelse, i alla fall inte nära anslutning tidsmässigt. Han har i övrigt lite svårare att kontrollera impulser och hantera förändring än andra, samt lite problem med ångest i vissa sociala situationer.

Tacksam för seriösa svar.

• Svar på tråden Han säger att det känns som att han drömmer
  • Clotilda
    Meriall skrev 2018-07-27 09:49:33 följande:

Kan det vara någon form av yrsel?

Det har jag inte tänkt på att fråga så. Tack, ska fråga det nästa gång.
  • Anonym (L)

Gör han det under sömnen eller mitt på dagen när han är vaken?

• Clotilda
    Anonym (L) skrev 2018-07-27 09:53:17 följande:

Gör han det under sömnen eller mitt på dagen när han är vaken?

Mitt på dagen när han är vaken.
  • Meriall

Jag har problem med dissociation men den blir värre av yrsel, lågt blodsocker etc så därför jag tänker att det kan vara något sånt.

Prova ge vätskeersättning och ngt sött och fråga om det blivit bättre på 15 min?

• v i r r a

Jag upplevde ofta en känsla av att jag drömde när jag var fullt vaken som barn. Jag sa att jag vakendrömde. Ju äldre jag blev desto mer sällan hände det. Sista gången var jag i 20årsåldern.

Jag kan nog inte beskriva känslan faktiskt... jag var på alla sätt vaken i alla fall men det liknade kanske känslan av deja vu men utan känsla av att ha varit med om samma sak tidigare. Ehm... svårförklarligt.

Har aldrig tänkt att det skulle ha varit något farligt?

• Anonym (jol)

Det där kan vara något som uppstår när hjärnan är i en utvecklingsfas. Jag kände själv så ibland som liten och tonåring, en plötslig oförklarlig känsla av overklighet som försvann av sig själv efter en liten stund.

• Clotilda
    Meriall skrev 2018-07-27 10:35:04 följande:

Jag har problem med dissociation men den blir värre av yrsel, lågt blodsocker etc så därför jag tänker att det kan vara något sånt.

Prova ge vätskeersättning och ngt sött och fråga om det blivit bättre på 15 min?

Tack för tips. Ska testa det. Det var dock strax efter frukost idag, så jag tror inte det har med blodsocker att göra.
  • Clotilda
    v i r r a skrev 2018-07-27 10:41:53 följande:

Jag upplevde ofta en känsla av att jag drömde när jag var fullt vaken som barn. Jag sa att jag vakendrömde. Ju äldre jag blev desto mer sällan hände det. Sista gången var jag i 20årsåldern.

Jag kan nog inte beskriva känslan faktiskt... jag var på alla sätt vaken i alla fall men det liknade kanske känslan av deja vu men utan känsla av att ha varit med om samma sak tidigare. Ehm... svårförklarligt.

Har aldrig tänkt att det skulle ha varit något farligt?

Tack för svar. Vad skönt att höra att det finns folk som upplevt det. Har aldrig gjort det själv. Det är säkert inget farligt i sig, tänkte nog om det berodde på något annat (stress, ångest eller liknande).
  • Clotilda
    Anonym (jol) skrev 2018-07-27 10:59:48 följande:

Det där kan vara något som uppstår när hjärnan är i en utvecklingsfas. Jag kände själv så ibland som liten och tonåring, en plötslig oförklarlig känsla av overklighet som försvann av sig själv efter en liten stund.

Aha, kan det? Tycker att sommaren har varit extra svår och krånglig för honom så det kanske handlar om en utvecklingsfas. Tack för input!
Svar på tråden Han säger att det känns som att han drömmer