Han säger att det känns som att han drömmer
Hej, min sjuåring säger ibland att det känns som att han drömmer fast han är vaken. Han är inte pratig av sig så det är väldigt svårt att få ur honom information. Det börjar med att han kommer till mig och säger ?mamma, det känns om att jag drömmer?, men det går alltid över av sig själv och han verkar inte så uppjagad av det.
Jag tycker att jag får lite olika information från en gång till annan, bland annat har han sagt ja till att det känns overkligt (men jag är osäker på om han vet vad det innebär riktigt) och att det är något med benen. Jag har testat att killa under fötterna och det tycker han känns som vanligt. Han svarar nej på om han känner sig trött, men i övrigt kan han inte förklara vad det är som känns.
Är det någon som känner igen detta? Är det något jag ska fästa någon vikt vid?
Jag blir lite orolig för att det kan vara någon typ av dissociation. Har en familjemedlem med erfarenhet av det. Jag tycker inte att det verkar kunna höra ihop med någon specifik händelse, i alla fall inte nära anslutning tidsmässigt. Han har i övrigt lite svårare att kontrollera impulser och hantera förändring än andra, samt lite problem med ångest i vissa sociala situationer.
Tacksam för seriösa svar.