• Anonym

När är fostrets lungor färdigutvecklade?

I vilken vecka är fostrets lungor färdigutvecklade då barnet inte behöver hjälp med andningen längre om det skulle födas för tidigt? Hört både vecka 32 och 34 men vilket gäller egentligen..

• Svar på tråden När är fostrets lungor färdigutvecklade?
  • Anonym
    Anonym (Va 35) skrev 2018-07-27 13:13:01 följande:

Ungefär till 35 veckor, men jag vet iofs barn som fötts något senare och fått konstanta andningsstopp och behövt larm också. Mina hade hjälp ungefär till 36 v om jag inte missminner mig.

www.babyhjalp.se/prematur-for-tidigt-fodda-kroppen/

I vilken vecka föddes dom?
  • Anonym

Vad är det för speciell gräns som går vid 32-34 veckor? Är det att barnen inte behöver intensivvård om dom föds då?

• Meriall
    Anonym skrev 2018-07-27 13:42:59 följande:

Vad är det för speciell gräns som går vid 32-34 veckor? Är det att barnen inte behöver intensivvård om dom föds då?

Får man kortisonsprutor innan förlossning brukar lungorna vara ok i de veckorna.
  • Anonym
    Meriall skrev 2018-07-27 14:02:55 följande:

Får man kortisonsprutor innan förlossning brukar lungorna vara ok i de veckorna.

Hur långt innan förlossningen ger dom kortison sprutor?
  • Anonym (Bm)

Vi ger kortison fram till v 34+0. Därefter anses det inte ha effekt. Dock kan ett barn äldre än då behöva andningshjälp ändå såklart.

• Meriall

Självklart inte alltid förstås, det kan uppstå komplikationer.

Från v35 ska de kunna koordinera andning och ätande så att de kan klara sig utan sond.

Men det är så olika. Min flicka föddes i v33 och kunde andas och äta själv (ur flaska, ej amning) från början. Men det fanns barn på neo som fötts senare där andningen svajade och maten inte funkade. Det beror också på varför de föds för tidigt.

Men generellt som riktmärke är väl att kring v 33-34 så funkar andning (om kortison!) och kring v35-36 kan de även flaskmatas utan att sluta andas. Vill man amma kan de behöva sondas längre då det är svårare än att äta ur flaska.

• Meriall
    Anonym skrev 2018-07-27 14:04:44 följande:

Hur långt innan förlossningen ger dom kortison sprutor?

Det vet jag inte men man ger nog det när man tror att förlossningen kommer ske mkt för tidigt. Tror inte det gör något om barnet sedan ändå råkar gå tiden ut. Jag fick det i v32 när vattnet gick.
  • Anonym (Va 35)

Du behöver ha fått det två dygn innan förlossningen för full effekt. Är ju därför det är viktigt att man har koll och inte struntar i att åka in tex om man har tecken på för tidig förlossning. Mina är födda i v 34, 35 och har fått kortison en tid innan (man får ju även stoppande om man kommer in i tid)

Meriall skrev 2018-07-27 14:30:20 följande:

Det vet jag inte men man ger nog det när man tror att förlossningen kommer ske mkt för tidigt. Tror inte det gör något om barnet sedan ändå råkar gå tiden ut. Jag fick det i v32 när vattnet gick.

• Anonym (Bm)
    Meriall skrev 2018-07-27 14:28:59 följande:

Självklart inte alltid förstås, det kan uppstå komplikationer.

Från v35 ska de kunna koordinera andning och ätande så att de kan klara sig utan sond.

Men det är så olika. Min flicka föddes i v33 och kunde andas och äta själv (ur flaska, ej amning) från början. Men det fanns barn på neo som fötts senare där andningen svajade och maten inte funkade. Det beror också på varför de föds för tidigt.

Men generellt som riktmärke är väl att kring v 33-34 så funkar andning (om kortison!) och kring v35-36 kan de även flaskmatas utan att sluta andas. Vill man amma kan de behöva sondas längre då det är svårare än att äta ur flaska.

Ja det är ju som redan sagts så olika. Min son behövde andningshjälp i endast 5 h när han föddes i v 31+. Helammade utan vare sig sond eller kopp/flaskmatning i v 33+3.
Svar på tråden När är fostrets lungor färdigutvecklade?