• Anonym (Min del)

Olika solkräm vuxna och barn?

Jag har lite frågor om solkräm.

Använder du och dina barn olika solkräm? Varför? Jag köper aldrig solkräm till oss vuxna utan kör med barnsolkräm till hela familjen. Ser ingen anledning att ha flera flaskor. Har fått för mig att det är mindre farliga kemikalier också.

Jag och barnen bränner oss aldrig. Därför använder jag enbart solkräm i ansiktet på mig och i nacken på killarna. Axlarna om dom är mycket bara men ofta har dom keps och t shirt på sig. Tycker det känns onödigt att smörja mer. För miljön och för hälsan. Tänker jag fel? Däremot min sambo som har annan typ av skinn riskerar att bränna sig och måste ha solkräm hela sommaren. Vi reser inte utomlands.

Till sist har ni tips på bra ekologisk solkräm? Prisvärd som funkar för hela familjen?

• Svar på tråden Olika solkräm vuxna och barn?
  • Tow2Mater

Pojken fick utslag av den zinkbaserade som skulle vara så bra och utan en massa kemikalier. Den slängdes, så vi använder nu samma kemiska skydd, fungerar bra.

• Anotherone

Eftersom jag använder lägre solskyddsfaktor för egen del än vad jag smörjer barnen med så ja, vi har olika krämer. Den som jag använder på ettåringen blir man dessutom rätt vit av och så vill inte jag gå runt

Barnen smörjer jag med Aco sensitive-nånting för barn, solskyddsfaktor 50. Och sen köpte jag en annan med spf 50 från Eco Cosmetics, också för barn.

Själv använder jag spf 30 och favoriten är Evy och deras mousse.

Min ettåring har även solhatt och solskyddströja när vi är på stranden. Äldre sonen (12 år) vägrar "bada med kläder " så honom smörjer jag löpande under dagen.

Jag bränner mig lätt men blir så småningom brun. Barnen verkar ärvt sin pappas pigment och klarar solen bra men jag smörjer hellre för mycket.

Och så chillar vi inne eller i skuggan mitt på dagen när det är som soligast. Särskilt nu med 30 grader ute

• Anonym (Samma)

Använder weledas 30 till barnen men benen brukar de inte behöva smörja. Själv använder jag samma till tex axlarna. Vi använder även hallonfröolja och smörjer med

• Anonym (Min del)
    Anonym (Samma) skrev 2018-07-27 21:57:16 följande:

Använder weledas 30 till barnen men benen brukar de inte behöva smörja. Själv använder jag samma till tex axlarna. Vi använder även hallonfröolja och smörjer med

Hur menar du att dom inte "behöver" smörja benen? Att dom inte bränner sig eller att du låter dom slippa?

Mina "behöver" inte någonstans på så sätt att dom aldrig bränner sig.
  • Fosse

Jag använder bara solkräm på mig själv och barnen när det finns risk att vi bränner oss. Sol är inte farligt i måttliga doser. Jag har använt speciell barnkräm men det känns onödigt och ofta är den vit och kladdig. Det går lika bra med en parfymfri solkräm för vuxna.

Jag har dock en egen ansiktskräm med spf 30, kladdar inte med vanligt solskydd i ansiktet, får fullt med finnar.

• Anotherone
    Fosse skrev 2018-07-27 23:55:37 följande:

Jag har dock en egen ansiktskräm med spf 30, kladdar inte med vanligt solskydd i ansiktet, får fullt med finnar.

Samma här!
  • Anonym (Min del)
    Fosse skrev 2018-07-27 23:55:37 följande:

Jag använder bara solkräm på mig själv och barnen när det finns risk att vi bränner oss. Sol är inte farligt i måttliga doser.

Intressant. Hur gör ni andra? Smörjer ni barnen alltid när ni är ute och det är sol eller bara när det finns risk att dom bränner sig?
  • Anonym (Pappa)

Solens UV strålar är farliga och därför undvik att vara i solen när den är som starkast mellan kl 11 och 15, skadorna syns först långt senare i livet. 

www.sundasolvanor.se

Huden på ett litet barn skiljer sig ifrån den på en vuxen då den bl.a. är otroligt mycket tunnare och har en mindre mängd pigment.

Solskydd för vuxna är inte framtagna med tanke på barns hud, men att om du som vuxen vill använda en produkt framtagen för barn så är det i sig inget problem (annat än att den troligtvis är dyrare)

www.1177.se/Vastmanland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Praktiska-rad/Solrad-for-barn/

Solråd för barn upp till ett år

Barn under ett år är mycket känsliga för solen och ska helst inte utsättas för direkt solljus. Även i skugga finns viss UV-strålning.

Skydda därför barnets hud så här:

Klä barnet i tunna kläder som täcker hela kroppen, och solhatt.
    Håll barnet i skugga eller var inomhus när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15.
    Skydda huden på barn som har börjat krypa eller gå genom att använda solskyddsmedel med solskyddsfaktor 30 eller högre på de delar av kroppen som inte täcks med kläder. Det kan vara svårt att hålla barnet helt i skuggan.
    Solråd för barn äldre än ett år

Även barn som är äldre än ett år behöver skyddas mot UV-strålning.

Använd i första hand kläder och solhatt som solskydd.
    Använd solskyddsmedel till de delar av kroppen som inte täcks av kläder.
    Undvik att vara i direkt solljus mellan klockan 11 och 15, då solen är som starkast.
    Solråd för äldre barn och ungdomar

Äldre barn och ungdomar är känsligare för UV-ljus än vuxna, och ska följa solråden som gäller för barn äldre än ett år.

Att sola i solarium ökar risken att få hudcancer, och ungdomar är särskilt känsliga. Från och med hösten 2018 är det 18-årsgräns i Sverige för att få använda solarium. Om man vill se solbränd ut är det bättre att använda brun-utan-sol-produkter än att sola. En del brun-utan-sol-produkter innehåller solskyddsfaktor.

• Anonym (Min del)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-07-28 12:49:16 följande:

Solens UV strålar är farliga och därför undvik att vara i solen när den är som starkast mellan kl 11 och 15, skadorna syns först långt senare i livet. 

www.sundasolvanor.se

Huden på ett litet barn skiljer sig ifrån den på en vuxen då den bl.a. är otroligt mycket tunnare och har en mindre mängd pigment.

Solskydd för vuxna är inte framtagna med tanke på barns hud, men att om du som vuxen vill använda en produkt framtagen för barn så är det i sig inget problem (annat än att den troligtvis är dyrare)

www.1177.se/Vastmanland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Praktiska-rad/Solrad-for-barn/

Solråd för barn upp till ett år
    Barn under ett år är mycket känsliga för solen och ska helst inte utsättas för direkt solljus. Även i skugga finns viss UV-strålning.

Skydda därför barnets hud så här:

Klä barnet i tunna kläder som täcker hela kroppen, och solhatt.

Håll barnet i skugga eller var inomhus när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15.

Skydda huden på barn som har börjat krypa eller gå genom att använda solskyddsmedel med solskyddsfaktor 30 eller högre på de delar av kroppen som inte täcks med kläder. Det kan vara svårt att hålla barnet helt i skuggan.
    Solråd för barn äldre än ett år
    Även barn som är äldre än ett år behöver skyddas mot UV-strålning.

Använd i första hand kläder och solhatt som solskydd.

Använd solskyddsmedel till de delar av kroppen som inte täcks av kläder.

Undvik att vara i direkt solljus mellan klockan 11 och 15, då solen är som starkast.
    Solråd för äldre barn och ungdomar
    Äldre barn och ungdomar är känsligare för UV-ljus än vuxna, och ska följa solråden som gäller för barn äldre än ett år.

Att sola i solarium ökar risken att få hudcancer, och ungdomar är särskilt känsliga. Från och med hösten 2018 är det 18-årsgräns i Sverige för att få använda solarium. Om man vill se solbränd ut är det bättre att använda brun-utan-sol-produkter än att sola. En del brun-utan-sol-produkter innehåller solskyddsfaktor.
    Tack.

Vi solar aldrig och trivs bäst i skuggan men älskar samtidigt att vara ute och röra på oss så vi går sällan in mitt på dagen.

Vi bryr oss inte heller alls om att se solbrända ut men har lätt för att bli bruna. Mina barn är från 3 till 13.

Går du in mellan 11 och 15 och använder solkräm övrig tid? För mig känns det fel.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Min del) skrev 2018-07-27 21:45:40 följande:

Tycker det känns onödigt att smörja mer. För miljön och för hälsan.

Japp du tänker helt fel, för hälsan ska du oroa dig för hudcancer, inte något annat.

Alla som tror att det bara är farligt om man bränner sig har också fel, man kan fortfarande få hudcancer.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Min del) skrev 2018-07-28 22:35:17 följande:
    Tack.

Vi solar aldrig och trivs bäst i skuggan men älskar samtidigt att vara ute och röra på oss så vi går sällan in mitt på dagen.

Vi bryr oss inte heller alls om att se solbrända ut men har lätt för att bli bruna. Mina barn är från 3 till 13.

Går du in mellan 11 och 15 och använder solkräm övrig tid? För mig känns det fel.
    Min lilla tjej är nu 1,5 år och på samma sätt som du beskriver gillar vi att vara ute mycket så förutom sommarkläder tar jag på henne keps och hennes Julbo solglasögon för barn, smörjer henne med +50 solkräm för barn. I möjligaste mån försöker vi vara mycket i skuggan mellan 11 och 15. 

Om det blir fråga om bad är det heldräkt som gäller då dessa ger riktigt bra skydd.

Jag tror inte man behöver bli paranoid när det gäller att vara ute, men lite vanligt sunt förnuft är nog alltid bra, så försök att undvika de starkaste solstrålarna men låt inte detta begränsa Er utan var ute och ha trevligt.

• Anonym (Min del)
    Anonym (Xx) skrev 2018-07-28 23:10:30 följande:

Japp du tänker helt fel, för hälsan ska du oroa dig för hudcancer, inte något annat.

Alla som tror att det bara är farligt om man bränner sig har också fel, man kan fortfarande få hudcancer.

Man kan fortfarande få hudcancer även om man smörjer in sig. Frågan är om risken ökar.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Min del) skrev 2018-07-28 23:25:13 följande:
    Man kan fortfarande få hudcancer även om man smörjer in sig. Frågan är om risken ökar.
    Solskydd ska inte användas för att förlänga tiden i solen, då har du förlorat hela grejer och i stället hamnat i ett läge där du kan luras att det inte är något problem och därför vara längre i solen en du skulle ha varit annars.

Detta betyder inte att jag säger att man inte ska använda solskydd, för det ska man och absolut på barn, däremot så betyder det inte att man kan vara ute i solen obehindrat bara för att man har solskydd på sig.

Som sagt fel använt kan solskydd ge en falsk känsla av att det går bra att vara länge i solen bara för att man inte får den naturliga varningssignalen som rodnad. Använder man solskydd på det sättet så har man faktiskt ökat risken för hudcancer. 
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Min del) skrev 2018-07-28 23:25:13 följande:

Man kan fortfarande dö i trafiken även om man använder bilbälte... Självklart ökar risken om man inte smörjer sig.
  • Physalis

Det är ju inte bara bränna man skyddar dig mot.

Jag smörjer in min dotter om hon ska vara ute i solen mer än en kvart ungefär. Jag smörjer in mig själv också då jag slarvat tidigare och resan nu vid 28 år ser att min hud är skadad där solen ligger på som mest, dekolage och axlar.

Vi har olika solkrämer då jag använder fysikalisk på henne så hon slipper få cancerframkallande medel i huden.

På mig använder jag kemikaliskt (tror det heter så) för att min hud som vuxen är mindre känslig för sånt men mer känslig för finnar.

Jag föredrar att skydda henne med kläder men nu när det är såhär varmt är risken för överhettning ganska stor.

Alla andra för göra som de vill, jag antar och hoppas att de utifrån sina kunskaper gör vad de anser är bäst för sig själva och sina barn.

Korrekturläser som en kratta
  • cattus

Vi använder för barn till hela familjen. Solfaktor 30 eller något sådant.

• Anonym (Innis)

Så gör vi med, använder barnsolkrämen hela familjen.

Du bör ju veta vad som funkar bäst för din familj. Barn under 4 år smörjer jag alla exponerade områden om klockan är mellan 10-16. Större barn tänker jag mer efter behov och om man ska va ute mer än 30 minuter eller ej.

Svar på tråden Olika solkräm vuxna och barn?