Tecum skrev 2018-08-06 20:42:04 följande:
Ens eget liv kan vara värt att förloras, men aldrig någon annan oskyldigs som mister sitt på grund av mina handlingar.
Men krigshets och kanonkrameri är det som gäller idag så du är bland vänner här...
Problemställningen är inte så enkel som du försöker framställa den.
Det går att jämföra med en klassisk etiskt problemställning som jag fritt beskriver den här
Pedro och indianerna:
Pedro har fått ett ultimatum av de invaderande soldaterna. Om han inte skjuter sin fru Esmeralda (de är fembarnsföräldrar) så kommer soldaterna att avrätta hela byn.
Enligt soldaterna och Esmeralda själv har hon protesterade mot soldaternas behandling av kvinnor i byn. Eftersom Esmeralda inte respekterar soldaterna och deras rätt till kvinnornas liv och kroppar måste hon straffas med döden.
Döden skall ges Esmeralda genom att Pedro skjuter henne. Annars kommer soldaterna att avrätta alla i byn.
Frågan man nu ska ställa sig är vem som är ansvarig och bär skuld för
1. Esmeraldas död om Pedro skjuter henne för att rädda barn, kvinnor, gamla, sjuka och män i byn?
2. alla byns människors död om Pedro inte skjuter Esmeralda?
Man kan diskutera frågan ur ett legalt perspektiv och man kan diskutera frågan ur ett moraliskt perspektiv.
Ytterligare frågor är
3. Vad bör Pedro göra?
4. Kan det vara rätt att göra moraliskt fel under vissa omständigheter?
5. Är det under dessa omständigheter moraliskt rätt att handla moraliskt fel?
6. Kan en människa hållas ansvarig för vad andra gör?
7. Kan en människa hållas ansvarig för det den gör under extrema omständigheter?
Till saken kan anföras ett en lägervakt i nazityskland dömts av domstol i nutid för sin medverkan i förintelsen
I ljuset av dessa frågor säger jag att det är rätt att föra gerillakrig