• Vendela18

Varför slår hjärtat extra hårt ibland

heej. kan någon hjälpa mig.

var gjorde ekg allt såg bra ut. men ibland händer de kanske 2 ggr i månaden att den slår dubbelslag el extra hårt så jag skrämmer upp mig sjv.

e rökare men inte så mkt röker jag. men de händer när jag e i viloläge detta sker. snälla ngn saknar jag ngn vitamin el liknaden el e det ngt seriöst

• Svar på tråden Varför slår hjärtat extra hårt ibland
  • Aamon

Har också så. Ibland kan det ske oftare och ibland mer sällan. Har gjort 24h EKG där de ser extraslag av ofarlig karaktär. Kommer alltid vid vila.

• Aamon
    Vendela18 skrev 2018-07-29 21:00:17 följande:

Så inget farligt då

I mitt fall, nej.
  • Vendela18

mitt då haha df ja söker svar

• Corneliass

Oj, bara 2 gånger i månaden? Du har ju tur! Mitt hjärta rusar emellanåt så att jag måste "hosta" ikapp det igen ibland flera gånger i veckan. Och dom har inte hittat något fel på mitt hjärta :) 

Gravid med första barnet
  • Vendela18

haha jag e bara nojjig för e ung och ja man blir sådär nojjig men de e skrämmande när de kmr oväntat.

• Corneliass
    Vendela18 skrev 2018-07-29 21:31:27 följande:

haha jag e bara nojjig för e ung och ja man blir sådär nojjig men de e skrämmande när de kmr oväntat.

Jag är också ung, endast 18 år. Hjärtfel/hjärtrus går dock i släkten så nånting har jag nog men det drabbar inte mig negativt än så länge i alla fall. 
    Gravid med första barnet
  • Vendela18

vi har inget sånt i släkten alls . okej nej men händer de fler ggr sä går ja till läkaren.

• Corneliass
    Vendela18 skrev 2018-07-29 21:55:08 följande:

vi har inget sånt i släkten alls . okej nej men händer de fler ggr sä går ja till läkaren.

Jag tror inte att du behöver gå till läkaren. Det är fullt normalt att hjärtat slår dubbelslag, hur gammal är du? 
    Gravid med första barnet
  • Ragnar

Jag har supraventricular tachycardia som känns som hårda hjärtslag, ibland känns det också som att jag har hård puls upp i huvudet. Kommer alltid i vila, ofta när jag sätter mig ner i soffan efter jobb och slappnar av eller när jag ligger i sängen och läser på kvällarnar och det går oftast fort över. Det kommer i perrioder och det kan gå flera månader utan att jag känner av något. Kommer ofta om jag jobbat mycket övertid eller haft det stressigt på annat sätt.

• cosinus

Det vanliga är att det är ofarliga dubbelslag.

Hjärtat har sin vanliga rytm men ibland kommer det in ett extraslag. För att kompensera utgår då nästa ordinarie slag och sen är kroppen i fas. Det som dock händer är att pausen när nästa ordinarie slag utgår blir något längre hjärtat hinner fyllas mer med blod och slaget efter känns kraftigt.

Så förklarade iaf en läkare för mig.

Och ja det kommer oftast i vila eller när pulsen är påväg ner. Känns dessutom mer när pulsen är låg och jag som har under 50 i vilopuls känner av det rejält när det händer.

• MedKand

Extra slag är relativt vanligt fysiologiskt fenomen som inte är farligt. Förekommer hos fler än du tror och känner man av det kan det vara lite läskigt ja.

Här har jag skrivit ihop en liten sammanfattning som du kan läsa om just hjärtrus:
    sjukdomskollen.com/hjartklappning/

Hoppas det hjälper.
    Vänliga Hälsningar
    Med.Kand.
    Sjukdomskollen.com

• Alessia

Du bör snarast kolla upp det. Det kan vara förmaksflimmer, som många tror bara uppträder hos äldre. Fel! Även unga personer kan ha flimmer och det är ingen ofarlig sjukdom om den förblir obehandlad.

• Louisejp

Har haft likadant sen jag var 16 år, 26 år idag och har det fortfarande ibland. Gjort ultraljud, EKG, dygn-EKG, arbets-EKG osv. Dom hittar inget fel ???? Min mamma har likadant.

• cattus

Jag får vansinnig hjärtklappning då jag äter godis, antar att kroppen får en jättekick av sockret. Jag kan bli riktigt "dålig" och det känns som man sprungit värsta sprinterloppet.
    Även om jag bara ligger och tittar på TV så rusar hjärtat rejält.

• Vendela18

Det e inget farligt gjorde ekg för ca 2 veckor sen inga fel.så sånt ska man inte oroa sig för.

Svar på tråden Varför slår hjärtat extra hårt ibland