• Äldre 30 Jul 13:01
    3997 visningar
    1 svar
    1
    3997

    Lillebror med autistiska drag

    Hej!

    Jag har en lillebror som är 20 år gammal och som de senaste åren har blivit allt mer inåtvänd. (Jag är 22 år gammal) En av våra föräldrar gick bort hastigt för fem år sedan vilket såklart var väldigt traumatiskt. Han har inga vänner kvar och gick inte ut gymnasiet. På dagarna är han mest hemma och umgås i stort sett bara med mig. Jag har under senare tid börjat läsa om autism och jag tycker att symptomen stämmer in klockrent på honom. Han trivs inget vidare i sociala sammanhang, visar ibland brist på empati och svarar ibland inte på tilltal utan kan vända sig om och gå istället.

    Detta går dock i perioder och ibland kan han vara gladare och prata mer. Jag skulle verkligen inte klassa hans eventuella autism som grav men han uppvisar ibland tydliga symptom. Han vill såklart inte kännas vid detta då han vill vara en helt normal 20-åring.

    Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att bäst tackla det här och vart man kan vända sig för tips och råd. Det är i dagsläget inte aktuellt med en utredning även om jag tror att det på sikt skulle vara bra för honom.

    Är det någon som har upplevt eller upplever en liknande situation? Jag känner mig ganska ensam i det här och ibland känns det som att allt ansvar vilar på mig då jag är den enda han pratar med.

    Så tacksam för alla alla typer av svar!

  • Svar på tråden Lillebror med autistiska drag
  • Äldre 30 Jul 13:42
    #1

    Har han några specialintressen eller ngt du tror han kan vara intresserad av? Ett sammanhang tror jag vore jättebra för honom. Typ målarkurs, rollspelsgrupp, kampsport, onlinespel etc?

    Ni kan börja tillsammans och när han lärt känna folk och är inne i det hoppar du av. Att gå all-in i ett intresse passar oftast de med autistiska drag och uppskattas i många föreningar också :)

Svar på tråden Lillebror med autistiska drag