• ALLIEVERDO

Hur fungerar TRYGGHETSANSTÄLLNING

FRÅGOR OM TRYGGHETSANSTÄLLNING
    1. Har man en riktig anställning då? 
    Alltså om man tex går till banken och de vill veta att man är anställd.
    eller om man behöver skriva ett cv kan man skriva att man är fast/tillsvidare anställd på x antal timmar då?
    2. Gäller samma uppsägning som vanlig anställning? alltså att de inte kan säga upp en utan anledning osv? (så man äntligen kan känna sig ltie trygg igen)
    3. har man rätt att ta ledigt, semester, föräldrapenning, vabba, jobba över? hur fungerar det?
    (är det så att jag eg inte behöver tänka på det utan är jag ledig osv så får jobbet påvisa det i deras redovisning för att de ska få sitt bidrag?)
    4. Får man pensionssparande?
    5. Man brukar ju få en anställning som gäller 1år med trygghet. Vad händer efter det, om AF inte känner man behöver mer stöd. Har arbetsplatsen rätt att avsluta ens tjänst då eller måste de då fortsätta betala lönen helt normalt?
    6. Om man känner att man inte klarar den procent man är uppe i, kan man bli sjukskriven en del då eller gå ner i tid en viss tid tills man mår bättre igen eller riskerar man förlora sin tjänst? ( är sjukskriven för utmattning och är rädd då jag inte vet hur jag fungerar i mer tid)
    7. Har man rätt att gå ner i tid när man har barn och har den anställningen? finns det inte nån lag/regel som säger att man får gå ner 25%  tills barnet är 8år eller liknande? gäller detta då med?
    8. Vad är inkomsten?
    9. Jag har en sjukskrivning som täcker upp till 100%. Arbetstränar nu. Sen hoppas jag på en anställning eller trygghetsanställning. Men jag är rädd att jag inte är redo för så många timmar än, men vill ju inte "ge bort" timmarna genom att tvingas välja mindre tid bara för det gått 1 år. Jag kanske skulle klara tex heltid lite senare. Hur fungerar det då? går det vara sjukskriven en viss procent ett tag till eller bara gå ner i tid tills man är redo att gå upp i tid? nåt.. känns ju jätte dumt att säga man bara klarar tex 60% och sen kanske inte få vara kvar eller nåt annat och då inte ha mer än 60%
Svar på tråden Hur fungerar TRYGGHETSANSTÄLLNING