• Pontus3345

Vad gjorde ni för att bota eran Bihåleinflammation?

Som sagt, jag har haft bihåleinflammation i några veckor nu och jag tycker inte det blir bättre. Jag är inte förkyld, inte snuvig (blir lite snuvig efter ansträngning eller när jag har rensat min näsa), jag har ingen feber, ligger alltid mellan 36.7-37.5. Det ända jag känner är tryck i pannan, tryck i övre gommen och lite ont i näsan men inte så farligt. Jag har provat antibiotika och det hjälpte mig inte, nässprayen har jag tagit ganska länge nu men har slutat med den då man inte ska ta den för länge (va kortisonspray). Ska försöka börja med Sinoclear som jag köpte idag då min läkare sa att den var väldigt bra för detta.

Det jag undrar är vad gjorde ni för att bota eran bihåleinflammation? Jag gör själv nässköljning, försöker dricka mycket vatten och mycket annat. Jag va förkyld i midsommar och efter det så började symptomen på bihåleinflammation komma. Jag har gjort en röntgen för att utesluta något farligt och dem sa att jag hade täta bihålor bakom näsbenet men det känns som att jag har inflammationen i alla bihålor då jag får tryck i gommen och tryck i pannan (det är alltid på samma punkt i pannan, mitt mellan ögongbrynen). Jag är tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad gjorde ni för att bota eran Bihåleinflammation?
  • Anonym (Ej läkare)

Receptfri nässpray med kortison kan du ta hur länge som helst.

Om ingen hör dig, testa att snörvla inåt för att rensa näsan.
    Det skapar ett undertryck som kan hjälpa till att få ut slem ur bihålorna.
    Snyter du dig vanligt (utåt) så blir det i stället ett övertryck som trycker tillbaka slemmet i bihålorna (det som är på väg ut men ännu inte lämnat bihålorna).
    Att svälja slem/snor är inte farligt (det finns till och med de som påstår att det är bra för immunförsvaret).

• v i r r a

Jag har kronisk bihåleinflammation sedan flera år tillbaka.. Skölj, spola, skölj och SKÖLJ är mitt råd.

Använd en sån där stor spruta med ?gummipropp? längst ut som sluter tätt vid näsborren så att du får ordentligt tryck i sköljningen. Testa att spola med huvudet i olika positioner så att säga, så att det finns en chans att nå upp/in med koksaltlösningen i alla skrymslen och vrår. Spola med huvudet ned mot golvet, bakåtböjt, i sidled osv. Värsta näs-spolar-yogan alltså

Är det mycket tätt så använder jag ibland vanlig nässpray först för att öppna upp. Låt det verka tills värsta täppan släpper och spola sedan.

Du kan också testa att hålla för den näsborren som vattnet ska rinna ut ur så att du en kort stund stänger vägen ut för vattnet. På det sättet kan du få in ?spolarvätskan? i de trånga utrymmena där den behövs.

För mig är det här senaste viktigast.. annars rinner vattnet bara rakt igenom den lättaste vägen.

• v i r r a
    Anonym (Ej läkare) skrev 2018-07-31 21:24:47 följande:

Snyter du dig vanligt (utåt) så blir det i stället ett övertryck som trycker tillbaka slemmet i bihålorna (det som är på väg ut men ännu inte lämnat bihålorna).

Att svälja slem/snor är inte farligt (det finns till och med de som påstår att det är bra för immunförsvaret).

Japp! Snorta slemmet bakåt i halsen så ofta du kan snarare än att snyta ut. För min del är båda varianterna viktiga iofs. + försiktig tryckutjämning.
  • Pontus3345
    Anonym (Ej läkare) skrev 2018-07-31 21:24:47 följande:

Okej tack för svar! Har alltid snutit mig utåt men jag ska prova och testa inåt nästa gång!
    v i r r a skrev 2018-07-31 21:39:02 följande:

Jag har kronisk bihåleinflammation sedan flera år tillbaka.. Skölj, spola, skölj och SKÖLJ är mitt råd.

Använd en sån där stor spruta med ?gummipropp? längst ut som sluter tätt vid näsborren så att du får ordentligt tryck i sköljningen. Testa att spola med huvudet i olika positioner så att säga, så att det finns en chans att nå upp/in med koksaltlösningen i alla skrymslen och vrår. Spola med huvudet ned mot golvet, bakåtböjt, i sidled osv. Värsta näs-spolar-yogan alltså

Är det mycket tätt så använder jag ibland vanlig nässpray först för att öppna upp. Låt det verka tills värsta täppan släpper och spola sedan.

Du kan också testa att hålla för den näsborren som vattnet ska rinna ut ur så att du en kort stund stänger vägen ut för vattnet. På det sättet kan du få in ?spolarvätskan? i de trånga utrymmena där den behövs.

För mig är det här senaste viktigast.. annars rinner vattnet bara rakt igenom den lättaste vägen.

Tack för svar! Kronisk bihåleinflammation låter ju jätte hemskt! Jag har alltid bara kört på en position med huvudet så ska prova med det du säger att försöka byta! Tog precis sinoclear och oj vad det känns i näsan, gör mig tårögd och jag känner faktiskt att något händer!
  • Monkii

Det enda som hjälpt riktigt bra för mig är att värma en handduk och sedan lägga den mot ansiktet en lång stund. Förra vintern var jag jättedålig ett tag och då värmde jag en handduk (varmvatten från kranen t ex) flera ggr om dagen och höll den mot ansiktet när jag låg i sängen. Det känns bättre direkt och börjar gå över mycket snabbare.  

• Anonym (Hm)

Ångbad med en handuk över huvudet.

• Pontus3345
    v i r r a skrev 2018-07-31 21:39:02 följande:

Hej igen! Jag gjorde som du sa med att ha huvudet i olika vinklar när jag sprutar (men har mest ont i pannnan och i gommen så tror inte att vattnet kommer dit). Jag testade också med att hålla för den näsborren som vattnet ska rinna ut genom och jag har en liten fråga. När jag gör det så kommer det något konstigt ljud från min näsa eller gom, jag har ingen aning vad det är som låter men det låter konstigt iaf. Är detta normalt eller visar detta att det är fullt i bihålorna och det göt så att det kommer ljud ifrån dem?
  • v i r r a
    Pontus3345 skrev 2018-08-04 15:01:59 följande:

Hej igen! Jag gjorde som du sa med att ha huvudet i olika vinklar när jag sprutar (men har mest ont i pannnan och i gommen så tror inte att vattnet kommer dit). Jag testade också med att hålla för den näsborren som vattnet ska rinna ut genom och jag har en liten fråga. När jag gör det så kommer det något konstigt ljud från min näsa eller gom, jag har ingen aning vad det är som låter men det låter konstigt iaf. Är detta normalt eller visar detta att det är fullt i bihålorna och det göt så att det kommer ljud ifrån dem?

Det är nog luft som pyser ut bara. Det låter så för mig med. Akta dig bara för att trycka in för mycket saltvatten! Det kan göra apaont och bli lock i örat.
  • BuoBä

Jag hade sådär i vintras och höll på att bli tokig. Men sök på "sinusitis acupressure points" på Youtube. Kolla några olika videos och testa dig fram. Det hjälpte jättemycket tyckte jag.

• Pontus3345
    v i r r a skrev 2018-08-04 21:00:44 följande:

Testa renässans plus också. Förvånansvärt effektivt för mig iaf

www.apoteket.se/produkt/renassans-plus-30-ml-232126/

Okej tack! Kan jag ta denna tillsammans med sinoclear? Tar ju sinoclear varenda kväll nu i 10 dagar.
    BuoBä skrev 2018-08-04 21:19:00 följande:

Jag hade sådär i vintras och höll på att bli tokig. Men sök på "sinusitis acupressure points" på Youtube. Kolla några olika videos och testa dig fram. Det hjälpte jättemycket tyckte jag.

Okej! Ska försöka mig på dem här och se hur det funkar!
  • Anonym (Sara)

Finns ett hälsokost preparat som heter propolis finns både som tabletter och nässpray. Nu hjälper det bäst vid första symptom för att det aldrig riktigt ska bryta ut men är.värt.ett.förösk.

Har du den receptfria kortiosonsprayen? Den man får på recept.är starkare men jag tar den Vanlig 3 g dagl I ngr dagar istället.för 2 men man ska vara aktsam med kortiosonsprayen detr inte bra att ta för länge och det finns risk för nässkiljeväggkollaps vilket inte.är kul

Svar på tråden Vad gjorde ni för att bota eran Bihåleinflammation?