• Linda5

Vad lägger ni på semester

Hej!
    Blir liter nyfiken på hur mycket pengar folk lägger på semester.
    Sociala medier översvämmas ju av vad alla gör på sina semestern.
    Vi har ut ca. 25 000:- var i månaden mannen och jag. Lägger mellan 5000-10000 på sommarsemestern men då ingår ju även lite kläder och andra inköp inför hösten. Bara att ställa husvagn en natt kostar ju nästan 500kr.
    Sparar ni hela året eller lever ni på ingenting i augusti?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Vad lägger ni på semester
  • Drakgrodan

Vi varken sparar i förväg eller lever fattigt i augusti, vår semester ryms i våra månadslöner (vi har ut ca 53000kr tillsammans), men våra semestrar betalas aldrig i klumpsumma då vi har eget hus i Spanien. Flyg köps 2-3 månader i förväg, el och vatten betalas efterråt. Bil bokas och betalas ca en månad innan vi åker och när vi väl är där gör vi inte av med så mycket mer mat- och nöjespengar än hemma. Vi åker ner runt 4 gånger om året.

När vi är lediga i Sverige kan det bli en hotellnatt i bland och restaurangbesök och det rymd alltid i lönen också. Obs, våra barn är utflugna så detta handlar om två vuxna. När barnen bodde hemma sparade vi lite under vintern-våren för att ha extra under semestern, vi hade inte eget hus då men hyrde hus i Spanien ibland så det betalades ju inte klumpsumma då heller!

• Iz10

Vi sparar inget för sommarsemestern, blir oftast turer med husvagnen så rätt billigt. Men när barnen blir större blir det dyrare semestrar också då de ska "hända" något hela tiden.  Så borde börja spara för semester...

• nevermind
    Iz10 skrev 2018-08-02 09:50:27 följande:

Vi sparar inget för sommarsemestern, blir oftast turer med husvagnen så rätt billigt. Men när barnen blir större blir det dyrare semestrar också då de ska "hända" något hela tiden.  Så borde börja spara för semester...

Så barnen får som dom vill..?
  • Skalmans

32 dagar på Öland 20000 kr med husvagnen.

Boende campingen 12800kr,

Mat ca 3500kr.

Bränsle ca2500kr.

Kläder 1200kr, från rea tälten.

Boendet och kläderna är klara, dom andra posterna är ej ihop räknade, får se vad mat kostnaden blir när det är turistpris i affären/extra dyrt.

Två vuxna.

• Lainie Kennedy

Jag sparar alla pengar jag kan för att kunna göra både långresor en gång per år och besöka släkten någon gång varje år.

En längre resa brukar kräva 40-50 000 kronor och jag får snåla i perioder för att lyckas med det.

• ensam1

Vi sparar inget i förväg men får in en del extra pengar i juni/juli som går till bl.a semestern.

I år har vi kört igenom hela Sverige från Malmö i söder till Karesuando i norr. Även om bensinen gick på drygt 4000 och övernattningar på resan kostade oss 5000 så låg väl säkert lika mycket på utemat under 3 veckor då vi tog semester från allt vad matlagning innebär samt bjöd på middagar några gånger.

Dyrt men ändå kändes det som en billig investering för när vi kom hem hade vi fått ett semesterhus skänkt till familjen

• Mascaraklumpar

Vi brukar lägga ca 15-45 000 för mellan 3 och 10 veckor utomlands, exklusive mat, nöjen och bensin. Den här sommaren var vi bara hemma och gjorde av med ca 10 000 mer än en vanlig månad.

• Iz10
    nevermind skrev 2018-08-02 10:02:15 följande:
    Så barnen får som dom vill..?
    Både ock man måste kompromissa en del, exempelvis blir det oftast camping på det lite större ställena där det finns aktiviteter och därmed lite dyrare.
    Men tänker även på att det är mer utgifter under semestern med idrottscuper och läger med mera. 
    Var enklare när barnen var mindre.
  • Lainie Kennedy
    Linda5 skrev 2018-08-01 10:36:21 följande:

Hej!

Blir liter nyfiken på hur mycket pengar folk lägger på semester.

Sociala medier översvämmas ju av vad alla gör på sina semestern.

Vi har ut ca. 25 000:- var i månaden mannen och jag. Lägger mellan 5000-10000 på sommarsemestern men då ingår ju även lite kläder och andra inköp inför hösten. Bara att ställa husvagn en natt kostar ju nästan 500kr.

Sparar ni hela året eller lever ni på ingenting i augusti?

Tacksam för svar 

Jag sparar i ungefär 2 år till långresor och gör några korta däremellan. Jag lägger ca en tredjedel av min inkomst på resor sammanlagt.
  • Mongoliet
    Flaskkaft skrev 2018-08-01 10:43:34 följande:

Lägger ca 100k om året på semester. Får ut ca 25k/månad. Lever snålt stora delar av övriga året.

Samma typ för mig. Ut ca 25000 i månaden. Lägger undan 8-10000 per månad & reser upp ca 100000 per år.
Svar på tråden Vad lägger ni på semester