Flytta till Sverige med anknytning till ett litet barn
Hej!
Jag bor i USA tillsammans med en amerikansk fru och var (svenska) son pa 6 manader. Vi funderar pa att flytta tillbaka till Sverige framover - kanske under 2019.
Jag pratade med migrationsverket om vad det finns for mojligheter och om jag har forstatt det ratt kan vi antingen:
1. Jag flyttar over forst fixar jobb och lagenhet/hus och sen ansoker hon fran USA. Efter 1-2 ar (om man har otur) kan hon komma till Sverige. Detta kanns som ett orimligt alternativ eftersom en av oss da masta vara ifran vart barn.
2. Jag flytter over med sonen. Hon kommer kort darefter och ansokan om uppehallstillstand via anknytning till var son. Hon far da stanna i sverige under ansokningstiden sa att vi kan vara tillsammans. Kan fortfarande ta upp till 2 ar att fa det godkant om man har otur.
Om jag har forstatt det ratt sa verkar det som alternativ 2 ar vart enda alternativ. Men det kanns inte som ett helt perfekt upplagg.
Jag ville darfor kolla: Ar det nagon som har flyttat tillbaka till Sverige och fatt uppehallstillstand via anknytning till ett litet barn? Hur gick processen i sa fall for er?
Eller ar det nagon som vet mer om hur detta funkar?
Det verkar som att idet inte ska vara nagra problem, men kanns enda lite riskfyllt eftersom det kan dra ut pa tiden, man kan fa en handlaggare som inte har koll, m.m.
Tacksam for svar!
Svennis