• Aanoonym

    Vad tjänar en redovisningsekonom?

    Jag har starka funderingar på att till våren söka en yh-utbildning på 2 år till redovisningsekonom. Vad ligger lönen på ungefär som nyexad och vad tjänar ni som redovisningsekonomer? Får man samma lön som någon som har en examen från högskola/universitet? Skulle ni säga att det är lätt att få jobb också efter utbildningen?

  • Svar på tråden Vad tjänar en redovisningsekonom?
  • Themis

    Är google sönder idag eller?


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Aanoonym
    Themis skrev 2018-08-01 18:56:16 följande:

    Är google sönder idag eller?


    Det går enbart att få fram medellön, inte lönen för nyexade.
  • mammaåten

    Jag har läst den.

    Hur mycket man tjänar varierar väldigt beroende på vart man hamnar.

    De som börjat på någon av de stora redovisningsbyråerna har gått in på ca 21-22.

    En som började på ett privat företag med två på ekonomitjänst fick 27.

    Jag började kommunalt fick 32? som ekonom.

    De flesta av de i min klass fick jobb där man haft praktik.

  • Aanoonym
    mammaåten skrev 2018-08-01 19:54:40 följande:

    Jag har läst den.

    Hur mycket man tjänar varierar väldigt beroende på vart man hamnar.

    De som börjat på någon av de stora redovisningsbyråerna har gått in på ca 21-22.

    En som började på ett privat företag med två på ekonomitjänst fick 27.

    Jag började kommunalt fick 32? som ekonom.

    De flesta av de i min klass fick jobb där man haft praktik.


    Antar att dem som gått in på 21-22 kanske haft titeln ekonomiassistent eller liknande då lönen låg väldigt lågt?
  • mammaåten
    Aanoonym skrev 2018-08-01 19:58:40 följande:

    Antar att dem som gått in på 21-22 kanske haft titeln ekonomiassistent eller liknande då lönen låg väldigt lågt?


    Tror inte de är ekonomiassistent heller.

    Får kolla på någon av dom vad titlarna där kallas :)
  • Aanoonym
    mammaåten skrev 2018-08-01 20:19:27 följande:

    Tror inte de är ekonomiassistent heller.

    Får kolla på någon av dom vad titlarna där kallas :)


    Men dessa ingångslöner var länge sedan kanske? Menar 2018 har man ju 21 i lön på McDonalds så känns orimligt att det skulle vara ingångslön för en redovisningsekonom nu.
  • Avenia
    mammaåten skrev 2018-08-01 19:54:40 följande:

    Jag har läst den.

    Hur mycket man tjänar varierar väldigt beroende på vart man hamnar.

    De som börjat på någon av de stora redovisningsbyråerna har gått in på ca 21-22.

    En som började på ett privat företag med två på ekonomitjänst fick 27.

    Jag började kommunalt fick 32? som ekonom.

    De flesta av de i min klass fick jobb där man haft praktik.


    21-22 måste vara länge sen. Vem accepterar en sån lön? En städerska har flera tusen till...
  • mammaåten
    Aanoonym skrev 2018-08-01 22:40:09 följande:

    Men dessa ingångslöner var länge sedan kanske? Menar 2018 har man ju 21 i lön på McDonalds så känns orimligt att det skulle vara ingångslön för en redovisningsekonom nu.


    Inte speciellt länge sedan.

    3 år sedan
  • Nikita_Gbg

    Jag hade ingångslön på 21500 på revisionsbyrå efter att ha läst YH redovisningsekonom i 2 år. Detta var 2010 i Göteborg. Lägre lön på byråer än om man börjar på företag.

    Idag är jag uppe i 30?. Auktoriserade redovisningskonsulter ligger på ca 32? - 35? (iaf minst 5 års arbetslivserfarenhet) men jag har inte skrivit provet ännu. Dem som anställs på byrån där jag jobbar idag får ingång på 23-24?. Börjar du direkt på ett företag skulle jag gissa på ca 25-30? beroende på arbetsuppgifter/ansvar.

    Sen finns det ju annat som man kan räkna in. Vi har 4000 per år i friskvårdsbidrag, arbetsveckorna är 37,5 h (sommar/vintertid) egen telefon, generöst pensionssparande i företaget, mycket frihet under ansvar gällande arbetstiden, möjlighet att kunna jobba hemma samt resor utomlands minst 1 ggr per år. Även roliga kurser utomlands

Svar på tråden Vad tjänar en redovisningsekonom?