Yasminaoo skrev 2018-08-03 16:19:05 följande:
Det låter jättebra, det är väl också ett yrke där man ?får? vara lite egen och ingen har åsikter om ens åsikter så länge man är duktig? Min kusin är civilekonom och visst har hon jobb men hon tjänar inte alls lika bra som inom it och då har hon ändå en akademisk utbildning. Hon har fått slita jättehårt på jobben och fått genomgå intelligenstester innan anställning. Så kanske det är inom it också, jag är helt oteknisk och har ingen koll men hon pratar ofta om hur kollegor inom It tjänar mycket bättre och att det verkar vara kul, dom är eftertraktade osv.
Hursomhelst, det går nog bra för dig!
Jag blev som sagt helt chockad över socionomtråden men har inga åsikter om vad man ska tycka inom andra yrken.
Den som ändå vore teknisk, det är verkligen framtiden!
Jag tror inte det finns några direkta riktlinjer för hur man bör vara som person inom IT. Det har ju historiskt varit, och delvis forfarande väldigt mansdominerat men det börjar bli fler tjejer på tekniska utbildningar. Jag har varit inne på civilekonom också, men har inte behörighet och i och med att jag failade nationella provet i Matte 2a så är nog inte chanserna jättehöga att klara av Matte 3b.
Jag har aldrig hört talas om att någon har fått göra intelligenstester inför ett jobb, låter helt sjukt faktiskt men det kanske var just enstaka företag som gjorde så, kan inte tänka mig att det är något väletablerat i någon bransch. Jag har fått genomgå intelligenstester i utredningar genom vården, och tyckte att det kändes kränkande även om jag fick väldigt bra resultat.
Det är klart att det finns yrken där det är viktigare att ha särskilda åsikter och en särskild människosyn men tror inte det är direkt avgörande för varken ekonomer eller systemvetare. Nästan alla systemvetarutbildningar kräver dock också Matte 3b förutom den på Liu då, så det är en del matematik inom det också men något mindre än för ekonomer kanske.