• Pyjamasbyxor

    Är detta olagligt?

    Om något jag beställt fellevereras till en granne och denna grannen behåller paketet och då varken informerar mig om paketet eller ger tillbaka det , räknas det som stöld? 

  • Svar på tråden Är detta olagligt?
  • Anonym (Mailman)

    Självklart är det stöld. Det står ju klart och tydligt på paketet att det är ditt, och grannen kan inte hävda att han inte vet det. Man kan kanske ?ursäkta? att han öppnar det av misstag (fast det är olagligt också) innan han sett adressen men sen borde han inse att det inte är hans och lämna tillbaka det.

  • Aniiee

    Stöld vet jag inte, men jag tror att öppnandet av paketet kan gå under "intrång i förvar" om grannen öppnat paketet.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Mailman)
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-01 20:37:47 följande:

    Kräver inte stöld tillägnelseuppsåt? 


    Blir ju uppsåt om grannen undanhåller paketet från den rätte ägaren.
  • Anonym (J)

    Stöld kräver ett tagande. Tveksamt om det finns när man fått paketet hem i brevlådan. Däremot så är det ett olovligt förfogande skulle jag tro.

  • MammaKajsa
    Japp, det är olagligt!

    Brottsbalken 4 kap, 8 §
    Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande
    som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. 
  • Richi3

    Har du fått paketet - Nä. = Stöld. (Kan du bara påvisa att denna har det så anmäl) Right? Har jag fel eller.

  • telly
    MammaKajsa skrev 2018-08-01 22:14:06 följande:

    Japp, det är olagligt!Brottsbalken 4 kap, 8 §


    Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande
    som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år. 
    Men grannen har inte berett sig tillgång till paketet! Han fick det ju bara. Det är väl brevbäraren i så fall.
    BF feb 2018
  • Anonym (Mailman)

    Om man ska märka ord så kanske brottet inte benämns som stöld. Men det är i högsta grad olagligt i alla fall.


    telly skrev 2018-08-01 23:01:39 följande:

    Men grannen har inte berett sig tillgång till paketet! Han fick det ju bara. Det är väl brevbäraren i så fall.


    Grannen har inte aktivt tagit paketet nej, men att behålla det fast man vet att det inte tillhör en faller ändå under denna paragraf. Brevbäraren har begått ett misstag - han är ju helt utan uppsåt - men grannen bryter lagen. Det är som att säga att det är kassapersonalens fel om man packar en vara i sin kasse som av misstag har hamnat på fel sida av varubandet, och man sedan behåller den när man upptäcker det. (Sen är det skillnad på en liter mjölk som man inte vet vems det var från början och grannens adresserade paket). Hoppas du hänger med i mitt resonemang.
  • AndreaBD

    kanske inte direkt stöld, kanske egenmäktigt förfarande eller försingring eller något sånt. Men olagligt måste det ju vara.

Svar på tråden Är detta olagligt?