• Navona

Älvsbyhus

Hej hej!

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om Älvsbyhusen? Fördelar och nackdelar.
    Vi har kollat på Älvsbyhus hemsida och fastnat för en del modeller, på hemsidan verkar allt vara jättebra och inte speciellt dyrt, men är det verkligen så bra?

Vi funderar på att köpa hus och frågan är om det är värt att köpa ett hus från 60-talet för runt 1 miljon kronor när man kan få ett helt nytt hus för ungefär samma pris!?

• Svar på tråden Älvsbyhus
  • bettyboopan

Kan inte hjälpa dig så mycket, har (ännu) inget hus själv. Men vad jag sett av Älvsbyhus tycker jag dom verkar jättefina! Och kostar det inte mycket mer än ett gammalt hus tycker jag defnitivt ni ska satsa på ett sådant istället!!! Lycka till!

• Selmas

Hej,
    kikade på Älvsbyhus när vi tänkte bygga. Men leveranstiderna var typ 1 år! mot 10 veckor för de snabbaste.... Huruvida de är bra eller inte kan jag inte svara på.

I norrland säger man på skämt att ett älvsbyhus inte är mer än ett rengärde med tapeter....

• Amy

Vi byggde ett Älvsbyhus för 6 år sedan och vi är jättenöjda med det. De har tom samma modell kvar nu på hemsidan så det måste vara populärt Så jag har bara positivt att säga om husen!

Amy

• Slumraren

Jag känner flera som bor i Älvsbyhus och kan väl säga som så att de jag känner är rätt nöjda, men det finns en del ni behöver vara medvetna om, t.ex. att ni ju får välja tapeter och sånt utgående från deras sortiment och alltså inte helt fritt. Sen kostar det ju lite till och lite till för allt ni vill lägga till.

Å andra sidan kan ni få ett nytt och fungerande hus relativt billigt, och sen om ni vill och har råd så kan ni fixa till saker som ni vill ändra efter hand. T.ex. vet jag att folk efter ett tag har kaklat sina badrum i stället för att nöja sig med våtrumstapeten och köpt till lister för köksskåpen, bytt ut billigt golvmaterial mot parkett o.s.v.

Tips: Om ni ganska fritt kan välja husmodell så ta ett hus med balkong på övervåningen, det är behändigt att vädra sängkläder och damma mattor där i stället för att kånka ner allt. Sen är ju Älvsbyhus rätt vanliga och jag skulle nog välja att måla ett sånt i en lite avvikande färg eftersom så många älvsbyhus där jag bor är herrgårdsgula, gröna eller gråblå.

• Milva

skillnaden är väl också att i ditt gamla 60-tals hus får du ju liksom allt...

ska du bygga ska du ha en bra tomt, dra vatten och avlopp, kanske gräva brunn, dra lite väg, anlägga någon form av trädgård, för att inte tala om alla avgifter som tillkommer...

Kostar huset 1 mille kan du nog räkna med ett färdigt bygge på ca 1.5 -2.2 mille beroende på var man bor (om det räcker...)

så ska man bygga nytt så ska man vara extremt noga med att se till att man har fått med allt...

Men så är det ju som du säger, nytt är ju nytt

Lycka till

Emma

• Navona

Milva: Jag håller med dig, i ett begagnat hus så finns ju redan allt och risken finns ju att det blir väldigt dyrt om man bygger ett nytt hus, det är det som tar emot lite.
    Nu vet jag inte exakt vad tomterna kostar här i Kiruna men jag har hört summor runt 200 000 kr och då är allt klart (avlopp och sånt) men jag vet inte om det stämmer så det måste vi såklart kolla upp innan vi på allvar funderar på att bygga ett hus.

Drömmen hade ju varit att huset och tomten tillsammans kostade 900 000 kr =) men men, det är bara att fortsätta att drömma.

• Navona

Undraren: När man läser på hemsidan så verkar det som att det är riktigt bra grejer som följer med i huset, men så brukar det ju sällan vara. Jag har beställt katalogen så förhoppningsvis står det lite mer utförligt vad det är som följer med i huset.

• Milva

Tänk så olika det är i olika delar av landet här i varberg får man knappt en friggebod för 900000... vår smärtgräns är väl runt 2 mille

Vi tittade mycket på just Älvsbyhus men kan inte säga att de imponerade, minsta lilla tillval ändrade summan avsevärt, sedan tyckte jag inte att deras planlösningar inte var så bra för oss...(smaksak... )

Hoppas att det löser sig tillslut

Emma

• Tildalina

Vi har kontaktat Älvsbyhus, och vår summa slutade på 1,5 mille. Själva huset kostar ca 900 000 och det andra är för vatten/avlopp och allt annat invändigt som vitvaror och kök m.m. Kan detta vara korrekt?
    Vi funderar starkt på att utesluta vitvaror och kök och köpa det själv, vilket de sa skulle kunna gå. Vi tror det blir billigare så. Tänker vi rätt?

Ingen som bor i Älvsbyhus och kan berätta lite hur allt har slutat för er kostnadsmässigt?

• Navona

Tildalina: I katalogen och på hemsidan står det att kyl, frys och spis ingår. Jag har kopierat texten som står på hemsidan:
    "Priserna gäller färdigt hus, enl. leveransbeskrivning, inklusive monterad standardgrund, el, vvs, mattläggning, invändig målning, tapetsering, spis, kyl och frys. Ett års villaförsäkring samt tio års byggfelsförsäkring ingår."

Det låter konstigt om ni behöver betala extra för vitvarorna och köket.

Svar på tråden Älvsbyhus