• Navona

Älvsbyhus

Hej hej!

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om Älvsbyhusen? Fördelar och nackdelar.
    Vi har kollat på Älvsbyhus hemsida och fastnat för en del modeller, på hemsidan verkar allt vara jättebra och inte speciellt dyrt, men är det verkligen så bra?

Vi funderar på att köpa hus och frågan är om det är värt att köpa ett hus från 60-talet för runt 1 miljon kronor när man kan få ett helt nytt hus för ungefär samma pris!?

• Svar på tråden Älvsbyhus
  • Navona

Tildalina: I katalogen och på hemsidan står det att kyl, frys och spis ingår. Jag har kopierat texten som står på hemsidan:
    "Priserna gäller färdigt hus, enl. leveransbeskrivning, inklusive monterad standardgrund, el, vvs, mattläggning, invändig målning, tapetsering, spis, kyl och frys. Ett års villaförsäkring samt tio års byggfelsförsäkring ingår."

Det låter konstigt om ni behöver betala extra för vitvarorna och köket.

• Tildalina

Tack Ida! Jo, precis så tänkte vi också! Att det klart och tydligt står på hemsidan att det ska ingå, och de sen lägger på 300 000 för detta!! Hmmm.....
    Har alltid tyckt att det är billigt och bra, men frågan är om de inte luras lite......

Ingen mer som vet???

• ebben

Hm.de har bra säljare..........ring o prata med de så får ni ju svar! Det ÄR bra hus!! Inget renstängsle med tapeter..........
    Tildalina-du sa ju att ni själva ville utesluta vitvaror för att köpa billigt själv.....

• Tildalina

Jo precis, eftersom de tog 300 000 extra så tänkte vi att det förmodligen blir billigare om man väljer bort vitvaror och kök och köper de själv. Är inte villig att betala 1,5 miljoner för huset. När vi träffade en försäljare så fick vi slutsumman 1,5.

• Amy

Vi fick då inte betala något extra för vitvarorna. Det som var tillval var en annan kategori tapeter, andra innerdörrar och lite annat sånt smått men det var inga stora summor. Så slutpriset för själva huset var nära "grundpriset" som anges i prislistan. Kommer inte ihåg exakt vad vårt hus kostade, men det var runt 800 000 och med tomt, eget avlopp och diverse slutade notan på 1170000 kr. Då bytte vi ut köket mot ett ekkök från Ballingslöv.

• The Man

Nya hus i all ära....men de saknar en för mig väsentlig detalj, SJÄL!

Äger o bor numera i mitt andra hus, det förra var byggt i slutet av 60-talet, det jag nu bor i fyller 70 år i år.

Visst kostar det att renovera ett gammalt hus, men kostnaden går ju att påverka beroende på hur mycket man gör själv. Och så är det ju en stor fördel att allt redan är på plats så att säga, typ vatten o avlopp mm.

Just i närheten av den ort jag bor vore det ekonomiskt vansinne att bygga ett nytt hus eftersom man aldrig skulle kunna få igen pengarna vid en ev försäljning inom en snar framtid (sånt KAN ju hända om man blir tvungen att byta jobb hastigt eller får ändrade familjeförhållanden).

Vi gav 600' för vårt hus o har väl snart kostat på det lika mycket, så just nu skulle vi sannolkit INTE kunna sälja med vinst, i bästa fall gå plus/minus 0. Men vi har å andra sidan inte lån på alla kostnader och så länge vi bor i kåken o amorterar av på lånen så har vi en viss standard som vi är beredda att offra en liten slant på!Dessutom är en del av utläggen vi gjort verkligen värdehöjande faktorer såsom t ex installation av bergvärme.

Så det gäller att tänka TVÅ gånger innan man bestämmer sig för att bygga nytt eller köpa begagnat hus.

Vi är kanon-nöjda med vårt val. Lycka till med ert!

• Tildalina

Tack för era inlägg!
    Amy: Det låter ju väldigt märkligt att det är så stor skillnad kostnadsmässigt för dig och mig! Måste evrkligen ta mig ett ordentligt snack med vår säljare. Troligen har han lagt på ALLT man kan tänka sig, och sÅ lyxigt behöver inte vi det... Hmmm

The Man: Roligt med ett långt svar! Vi har ju nu redan tomt, så därför blir det ett helt nybyggt hus vi måste ha. Men du har en poäng i att det saknar själ!

• Amy

tildalina
    Men å andra sidan skapar du en själ i huset du själv byggt! Man får riktigt starka band till sitt hus och jag kan aldrig tänka mig att någon annan ska bo i MITT hus som VI har byggt.

• Tildalina
    Det är sant!!! Som nu med det huset vi valt, vi vet hur vi ska möblera, hur rummen ska se ut osv!! ÅÅh så myysigt!
    Och så är det helt och hållet fräscht och nytt, verkligen underbart.

Ska ringa vår säljare snart... lite nervös faktiskt!
  • Tildalina

Han svarar ju ite! *frustrerad* Jag som hade laddat så bra

Gör nytt försök...

Svar på tråden Älvsbyhus