• flOPI

Förtvivlad! - lång text..

Detta har blivit så rörigt att jag inte ens vet hur jag ska börja. 

Min sambo ville så gärna ha barn, medan jag ville vänta. Till slut ställde han ett ultimatum och jag gick då med på att skaffa barn för att inte förlora honom, och för att jag trots detta som kändes som ren utpressning vill ha ett liv och en framtid tillsammans med honom. Jag vill ju ha en stor familj med honom och då måste man ju börja tidigt, eller hur? Dessutom är det ju aldrig någon som ångrar sitt barn, det säger ju alla...

Nu har vi haft vårt barn i 2 månader och jag ångrar mig. De första veckorna var värst, då mådde jag väldigt dåligt. Nu är jag mest ledsen över att jag saknar min sambo även när han sitter bredvid mig, och jag känner inte den storslagna kärlek för mitt barn som man lärt sig ska vara ovillkorlig och automatisk. Jag ångrar att jag skaffade barn. Jag vet vad ni tänker: förlossningsdepression. Men jag känner mig inte deprimerad, jag bara rent allmänt ångrar mitt beslut och tycker inte att det har blivit bra alls efter förlossningen. Jag trivs bara inte, och får panik av tanken på att det ska vara såhär för alltid, då sambon är fast besluten om att ha många barn. 

Ovanpå detta vet jag att sambon inte vill vänta mer än ett år innan nästa barn, och jag är så otroligt rädd att det ska bli samma drama med oändligt dålig stämning och tårar som det var kring diskussionerna om det första barnet, följt av ännu ett ultimatum. 

Det känns som om jag blev pressad, nästan tvingad, in till detta och att veta att det kommer att hända igen är så smärtsamt. 
    Han är inte ond, han är en så vacker människa som är otroligt stöttande och kärleksfull - med undantag för just diskussionen om barn...

Jag har funderat på att uppsöka kurator, men det känns så himla fånigt att betala någon för att lyssna på hur jag klagar... Dessutom vet jag ju hur det låter att jag skaffade barn för att få behålla mannen jag älskar. Ingen kommer ju förstå hur jag tänkte, och jag kommer att bli dömd, och de kommer att prata om det med sina kollegor och undra hur någon kan vara så korkad. 

Vet bara inte vad jag ska göra. Vet inte ens vad det är för sorts hjälp jag ber om här. Jag känner mig bara väldigt ensam och vet inte vem jag skulle prata med. Så det fick bli ni, oavsett om detta ens blir läst eller inte...

Någon som känner igen sig, kanske...? 

• Svar på tråden Förtvivlad! - lång text..
  • Anonym (Tjej)

Hur gamla är ni? Hur många barn vill han ha? Och du?

Skiljer sig antalet åt eller bara att du vill ha dem senare och han nu?

Det är inget fel att gå till kurator, det är jättebra :)

Jag ville ha barn förresten och det tog 3-4 mån innan jag började älska mitt första barn. Innan dess kändes det bara som vilken bebis som helst (jag gillar inte barn särskilt mkt) och inte som mitt barn. Men efter det kom plötsligt kärleken.

Så det kan bli bättre snart.

• Anonym (Misse)

Jag lunde känna panik i början, typ" vad fan har jag gjort?! Ska det vara så här jobbigt resten av livet nu?"

När min dotter var runt 3-4 månader försvann det helt och jag ville/vill aldrig bara uran henne :)

• MsM84

Under graviditeten undrade jag mycket om jag verkligen ville ha barn, eller om jag bara skaffade det för att det kändes som ett vettigt nästa steg i vårt förhållande eller liknande. Jag ångrade mig aldrig, men upplevde det som väldigt jobbigt att bli förälder och plötsligt inte kunna prioritera mig själv först längre, inte kunna göra vad jag ville när jag ville det osv. Känslan försvann med tiden och kvar fanns kärleken! Vill bara få dig att känna att det är inget fel på dig, däremot tror jag att det vore bra om du pratade med en kurator via mvc/BVC för att få hjälp att bearbeta känslorna. Försök låta bli att ens tänka på syskon idagsläget för att slippa stressa över det.

• Anonym (Blivande mamma)

Jag tycker absolut att du ska kontakt med en kurator. De är ju utbildade just för att lyssna på andras problem, för att ge dig stöd och råd, så du kan må bättre. Deras jobb är att hjälpa andra. Så nyttja den möjligheten!

Jag är inte i samma sits som du, men jag kan ändå förstå de tankar och känslor som stormar genom din kropp. Jag blev dumpad av min pojkvän halvvägs in i graviditeten och med det kom många av de tankar som beskriver. När jag var i relationen såg jag på graviditeten genom en rosaskimrande dimma, men när han gjorde slut blev verkligheten ett bäcksvart uppvaknande. Livet förändras på så otroligt många sätt när ett barn kommer till världen! Över en natt ska allting plötsligt utgå från en annan individs behov och man är för evigt låst vid sitt barn. Tyvärr är det tabu att dela med sig av de här tankarna... Precis som du skriver så förväntas man bara vara tacksam och lycklig över sitt barn.

Men du får lov att må precis som du gör! Du ska inte förneka de tankar och känslor som du upplever, utan istället lära dig att hantera dem. Alla reagerar olika av en graviditet och efter en förlossning. Kanske är det du har en förlossningsdepression, men det spelar väl ingen roll vilken etikett det har? Det viktiga är att du mår bra och att du har en bra relation med ditt barn och din sambo. Så jag tycker att du är inne på helt rätt spår när du funderar på att ta kontakt med en kurator. Då kan du få hjälp med reda ut och förstå dina egna tankar och känslor kring dig själv, det barn ni har och eventuell diskussion om fler barn.

Lycka till!

• Anonym (Gnejs)

Jag tycker verkligen att du ska prata med någon om detta. Jag var väldigt osäker på om jag skulle tycka om att bli förälder när jag var gravid, hade aldrig egentligen haft någon önskan om att skaffa barn. Men en längtan började växa så smått och vi blev gravida, när vår som kom blev jag fullständigt nedslagen av kärleken jag känner för honom. Gråter fortfarande av lycka ibland, och han är 3 månader nu.

Känner många där den villkorslösa kärleken kom när barnen blev mer ?personer? och mer uttrycksfulla, för andra kom det ännu senare.

Men som sagt, prata med någon om detta. Om inte annat så för barnets skull.

Svar på tråden Förtvivlad! - lång text..