Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

    Vilket namn?!

    Tyra! Utan tvekan. Nova och Novalie är typiska trendnamn som är vanliga i vissa sociala grupper och kan tyvärr ge vissa associationer, tex unga, lågutbildade föräldrar. Jag skulle säga att Tyra är mer neutralt och gångbart.

    Jag tycker att en bra kompromiss annars är Nora. En blandning mellan Tyra och Nova och ett superfint namn!

    (Jag säger absolut inte att ni är lågutbildade, men det är den associationen jag och många andra får av namn som tex Novalie)

  • Anonym (E)
    Anonym (XX) skrev 2018-08-06 15:08:37 följande:
    Eller kan man bara strunta i vad andra döper sina barn till till? Jag heter Nova-Li i mellannamn och är född på 90-talet. Fick namnet efter min moster som är född på 70-talet och hon var inte den första med det namnet i Sverige.

    Bara för att namnet är väldigt populärt numera innebär det inte att det är hittepå. Trender och traditioner ändras, det är det enda som är säkert.
    I normala fall håller jag med dig. Skulle aldrig drömma om att kommentra vad någon heter eller vad någon döper sina barn till. Detta är ju dock en tråd där TS specifikt frågar efter folks åsikter om namnet och då förstår jag inte varför det skulle vara oartigt att svara ärligt. 

    Klart att trender ändras men man kan ju ändå ha associationer till namn, även om associationerna inte stämmer med "fakta".
  • Anonym (E)
    Anonym (XX) skrev 2018-08-06 18:08:22 följande:
    Att ge sin åsikt är en sak, men "Varför döper man ungar till såna hemska hittepånamn?" är inte bara att ge sin åsikt. Det är att vara rent odräglig och mer åsikt än vad TS antagligen bad om.

    Det är inte jättesvårt att skriva exempelvis "Nova-Li är inte min typ av namn, jag tycker att det känns för krystat och sött". Att slänga med att ungen kommer hamna hos socialförvaltningen eller att föräldrarna är WT är bara onödigt och elakt enligt mig.
    Nu var det inte det inlägget jag kommenterade utan hon som skrev "Varför inte bara skita i vad andra döper sina barn till?"
  • Anonym (E)

    Ser nu att det var du Anonym (XX) som skrev det. Håller med om att man i normala fall ska skita i vad folk döper sina barn till men på en direkt fråga kan man vara ärlig. Vissa är ganska ohyfsade här på familjeliv och skriver rena elakheter. Inte särskilt trevligt och jag håller med om att man kan formulera sig trevligare, det har du rätt i. Dock antar jag att det är precis så den personen skulle tänka så hen har väl bara svarat på frågan...

    Det här är annars varför jag personligen inte skulle fråga främlingar vad de tycker om mina barns namn... :)

Svar på tråden Vilket namn?!