Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Säng till ett barn som snart fyller 3år

Myra skrev 2018-08-05 18:29:30 följande:
    Tack igen för alla svar.
    Det här ska bli otroligt roligt och spännande nytt kapitel för oss.
    Blir lite annorlunda när man får ett barn som är 2,5år och inte fått lära känna och lärt barnet saker från början.
    Han kommer vara 2,5år när vi hämtar honom. Han har blöjor vad vi sett på film. När börjar barn potternas och bli av med blöjan?

Hoppas ni kan dela med er av tips för flygresan med en 2,5åring. Leksaker, film och aktiviteter mm.
    Barn kan numera pottränas redan på bb typ, men det är ju vanligt att man försöker få dem blöjfria vid 2-3 års ålder. Min son fyller 3 i oktober, men han är enormt bestämd av sig så vi har inte påbörjat än. Vi har pratat om det och erbjudit, men inte kommit längre. Vi får nog börja läsa pott-träningsböcker. Sedan hoppas jag att han ser och inspireras på förskolan. 

Med första märkte man tydligt hur hon började kommentera att hon hade kissat, för att stanna upp när hon behövde, till att kunna säga till innan men då var det ju panik i början. Eftersom alla barnen är så bestämda har det inte gått att tvinga dem, så vi har tagit det i deras takt. 

Lycka till med nya barnet!
  • mammalovis

Storlek 92 anses vara till 2-åringar, 98 till 3-åringar rent generellt. Sedan beror det ju på om de har långa eller korta ben/armar och hur stort respektive plagg är, så det är en djungel. Mina äldre tjejer har en storlek mindre på leggings än vad de är långa, en storlek större i tröjor och blandat i kortärmat ...

Min son är drygt 90 cm lång och väger som ditt barn med kläder och blöja på. Vi har plockat fram alla överdelar och pyjamas i 92, större delen av de kortare byxorna i 92. Så vi har en del längre byxor att plocka fram, sedan är det 98 som gäller. När barnet är lika långt som nuvarande storlek brukar vi få plocka fram nästa. 

För att du inte ska behöva köpa för mycket nytt som är för litet skulle jag satsa på att gå med i facebookgrupper där du kan få fina kläder som ibland knappt är använda för en liten peng. Oftast finns bara dubbelstorlekar som 98/104 och 86/92 kan nog börja bli för litet.

Sedan är barnklädesmarknader toppen att fynda begagnade kläder för 10-20 kr plagget. 

Svar på tråden Säng till ett barn som snart fyller 3år