• Anonym (Ensamstående)

Trodde inte livet skulle bli såhär

Är ensamstående mamma till ett litet barn, det var mitt val att separera då exet var aggressiv och behandlade mig illa.

Men ibland kan jag bara tänka att.. Mitt liv inte ser ut som jag trodde att det skulle göra. Jag trodde aldrig att jag skulle vara ensamstående, sköta all ekonomi själv, ha barn på heltid utan någon annan. Visst får jag avlastning av min mamma när jag behöver jobba lite mer, men det är inte riktigt samma sak som att vara två föräldrar. 

Kan känna mig lite deppig över detta när tanken slår mig ibland, är det konstigt? Kommer det gå över? Det har gått 1 år sedan separationen. 

• Svar på tråden Trodde inte livet skulle bli såhär
  • MaryM

Hej!

Det låter väldigt jobbigt att ha barnet själv på heltid. Jag har mina barn varannan vecka och det kan vara tufft ibland bara det.

Jag känner en tjej som hamnade i din situation och hon flyttade ihop med en annan tjej (endast som kompisar) som också har barn och de kunde avlasta varandra och passa varandras barn.

Du kanske kan försöka hitta fler i din situation att umgås med där du bor? Bör finnas grupper på Facebook etc?

Kram!

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Har varit där)

Kunde varit jag för 18 år sedan. Då hade jag separerat från mitt ex. Sonen var 1 år gammal, jag pluggade och hade inga pengar. Exet fortsatte att hota och fick han tillfälle slog han. Jag trodde jag aldrig mer skulle bli lycklig. Med stöd från min familj (ementionellt och ekonomiskt) började jag komma på fötter. Jag lärde mig att sätta gränser för exet och det blev även en polisanmälan tillslut. Vilket eg inte gav så mycket. När jag var klar med min utbildning kände jag att jag inte kunde bo kvar i den lilla staden. Sökte lägenhet som en tok i Göteborg. Hyrde privat i villa och ägaren blev efter åren som en extra morfar till min son.

Efter många år lärde jag mig att jag har ett värde. Jag behöver inte stå ut med vad som helst. Träffade efter ett antal år min nuvarande make. Vi flyttade ihop och har nu ett familjeliv med fler barn.

Mitt bråkade ex slutade bråka efter en 7-8 år men slutade då i även träffa sin son. De har träffats väldigt sporadiskt under alla år. Exet tålde inte att jag ställde krav på att han behövde hålla tiden när han skulle komma och hämta, en tid han från början bestämt.

Lycka till! Livet kan vända väldigt hastigt. Det kanske inte alltid blir som man tänkt sig men det kan bli bra ändå.

• Anonym (A)
    MaryM skrev 2018-08-04 07:55:23 följande:
    Hej!
    Det låter väldigt jobbigt att ha barnet själv på heltid. Jag har mina barn varannan vecka och det kan vara tufft ibland bara det.
    Jag känner en tjej som hamnade i din situation och hon flyttade ihop med en annan tjej (endast som kompisar) som också har barn och de kunde avlasta varandra och passa varandras barn.

Du kanske kan försöka hitta fler i din situation att umgås med där du bor? Bör finnas grupper på Facebook etc?

Kram!
    Håller med
  • Winnerwoman82

Livet blir aldrig som man tror. Jag blev också ensamstående vilket var tufft ibland men jag och sonen har samtidigt fått ett fantastiskt band.

• Anonym

Hur gammalt är barnet? Är barnet litet och kräver ständig tillsyn är det klart påfrestande, men det finns ju massor med fördelar med att leva ensam. Vet inte hur din ekonomi ser ut, men tänk på allt man slipper genom att inte leva i en relation. Fokusera på barnet istället.

• Marie 1

Känner igen mig! Känner mig snuvad på möjlighet till kärnfamilj pga ett manipulativt narcissistiskt ex!

Också själv, dock med två barn som nu iaf är lite äldre.

Klart det fungerar och bandet till barnen blir enormt starkt.

Vart bor du? Finns en grupper där man kan hitta andra i samma sits.

• heinz

Det är lätt att tänka på allting som du inte har. Men allt som du faktiskt har då? 

Svar på tråden Trodde inte livet skulle bli såhär