• Anonym (Propp?)

Hjälp! Någon som haft blodpropp i benet någongång och kan hjälpa mig? Har försökt nå 1177 i ett helt dygn!

Som rubriken lyder - Jag är själv sjuksköterska så kan ett och annat, men det man ej upplevt själv kan man aldrig vara säker på, och just djup ventrombos KAN ge diffusa symtom. Kort och gott, för ett dygn sedan fick jag väldigt ont i höger fot och la märke till liten svullnad kring ankel och på fotryggen. Kändes som att jag hade stukat foten (vilket jag ej har, ej trampat fel etc). Och kort därefter uppstod en smärta längs hela insidan av hela höger ben, känns som blåmärke när man trycker. Ingen svullnad, rodnad, missfärgning eller värmeökning någonstans. Huvudvärk. Är gravid i vecka 10 med 4:e barnet, och när 3:e barnet föddes 2015 hade jag propp i placentan som troligtvis uppstått under förlossningen. För övrigt inga proppar hos mig eller nära besläktat. Någon som kan hjälpa? Erfarenhet av DVT?

• Svar på tråden Hjälp! Någon som haft blodpropp i benet någongång och kan hjälpa mig? Har försökt nå 1177 i ett helt dygn!
  • Anonym (ssk)

Jag är sjuksköterska, och har haft DVT. Alltså svullnaden runt ankeln och nere i foten kan ju tyda på en blodpropp. Så var det för mig i början. Men det var en väldigt specifik värk i själva foten, en värk jag aldrig innan och aldrig efteråt har känt. Efter några dagar började det värka på en plats i vaden. Värken var inte enorm till en början (blev det senare), men den framträdde mycket bra när jag vickade tårna framåt mot smalbenet. Det liksom drog av smärta just på en punkt i vaden.
    Det gjordes ett ul redan i det skedet, men man såg ingen propp. Fortsatte så i 2 veckor, sedan kom värmen och svullnaden. Men min fot hade en lite rödare färg under hela förloppet.

Med tanke på att du är gravid, och sannolikt haft en propp i samband med förlossningen innan så skulle jag råda dig att söka akut och få göra ett ul av benet. (fidden säger ju inget när du är gravid).