• Anonym (Propp?)

Hjälp! Någon som haft blodpropp i benet någongång och kan hjälpa mig? Har försökt nå 1177 i ett helt dygn!

Som rubriken lyder - Jag är själv sjuksköterska så kan ett och annat, men det man ej upplevt själv kan man aldrig vara säker på, och just djup ventrombos KAN ge diffusa symtom. Kort och gott, för ett dygn sedan fick jag väldigt ont i höger fot och la märke till liten svullnad kring ankel och på fotryggen. Kändes som att jag hade stukat foten (vilket jag ej har, ej trampat fel etc). Och kort därefter uppstod en smärta längs hela insidan av hela höger ben, känns som blåmärke när man trycker. Ingen svullnad, rodnad, missfärgning eller värmeökning någonstans. Huvudvärk. Är gravid i vecka 10 med 4:e barnet, och när 3:e barnet föddes 2015 hade jag propp i placentan som troligtvis uppstått under förlossningen. För övrigt inga proppar hos mig eller nära besläktat. Någon som kan hjälpa? Erfarenhet av DVT?

• Svar på tråden Hjälp! Någon som haft blodpropp i benet någongång och kan hjälpa mig? Har försökt nå 1177 i ett helt dygn!
  • Anonym (ssk)

Jag är sjuksköterska, och har haft DVT. Alltså svullnaden runt ankeln och nere i foten kan ju tyda på en blodpropp. Så var det för mig i början. Men det var en väldigt specifik värk i själva foten, en värk jag aldrig innan och aldrig efteråt har känt. Efter några dagar började det värka på en plats i vaden. Värken var inte enorm till en början (blev det senare), men den framträdde mycket bra när jag vickade tårna framåt mot smalbenet. Det liksom drog av smärta just på en punkt i vaden.
    Det gjordes ett ul redan i det skedet, men man såg ingen propp. Fortsatte så i 2 veckor, sedan kom värmen och svullnaden. Men min fot hade en lite rödare färg under hela förloppet.

Med tanke på att du är gravid, och sannolikt haft en propp i samband med förlossningen innan så skulle jag råda dig att söka akut och få göra ett ul av benet. (fidden säger ju inget när du är gravid).

Värken i hela benet på insidan var inget jag upplevde. Men min propp var endast 1 cm och satt i vaden. Om det lossnat någon bit som vandrat uppåt så kan man få ont i hela benet. Och ett av våra 3 större blodkärl (där DVT sitter) så går ju på insidan av benet, uppifrån och ner. (eller 1 går från insidan av låret ner till knä, sedan delar det sig till 3 från knä neråt).

• Anonym (Propp?)

Pratat med 1177, är påväg till akuten nu...

• LFF

Min ena fotled svullnade upp under min graviditet. Ingen smärta alls. Skulle till BM dagen efter så jag avvaktade till dess. Hon sa "Åk in!". De gjorde ultraljud och hittade en förträngning som kunde tyda på att jag haft en propp. Fick sprutor för resten av graviditeten.

I vintras vaknade jag en morgon och hade ett jättekonstigt blåmärke på ena underarmen. Eftersom jag hade den misstänkta proppen under graviditeten så ringde jag 1177. Pratade med en "pappskalle" som ansåg att jag inte hade haft en propp eftersom den inte uppfyllde kriterierna för en propp.... och eftersom jag inte var gravid så struntade de i att jag haft en misstänkt propp under min graviditet. Ringde igen någon dag senare och pratade med en annan sköterska som så att det mycket väl kunnat vara en propp men eftersom det gått några dagar men att jag skulle hålla koll på kroppen och eventuella konstiga blåmärken. Nästa gång struntar jag i 1177 och åker direkt istället. 1177 är ofta helt värdelösa enligt min erfarenhet.

• Whitehorse1979
    Anonym (Propp?) skrev 2018-08-04 19:20:50 följande:

Pratat med 1177, är påväg till akuten nu...

Hur gick det?
  • Anonym (M)

Har haft blodpropp i benet, benet svullnade upp och blev blålila på sidan. Inga andra symptom. Min mamma hade liknande när hon var ung men det utvecklades till svår lunginflammation pga att proppen lossnade och satte sig i lungan.

• Anonym (Propp?)

Kom in till akuten kl.19:30, togs blodprover kl.21 och kl.04:30 fick jag träffa läkare (och då fick jag äntligen en säng...) som ordinerade D-dimer blodprover, sen vänta på svar och pratade med läkaren igen kl.6 som meddelade att blodprovet var negativt (dvs ingen propp). Så ja... hemskickad och har fortfarande ingen aning :/

• Anonym (Hm)

Skönt att det inte var en propp.

• Anonym (Ssk1)
    Anonym (M) skrev 2018-08-05 11:58:55 följande:

Har haft blodpropp i benet, benet svullnade upp och blev blålila på sidan. Inga andra symptom. Min mamma hade liknande när hon var ung men det utvecklades till svår lunginflammation pga att proppen lossnade och satte sig i lungan.

Man kan inte få lunginflammation av en blodpropp.
Svar på tråden Hjälp! Någon som haft blodpropp i benet någongång och kan hjälpa mig? Har försökt nå 1177 i ett helt dygn!