• nadie2019

Första barnet - vad gör jag?

Plussade i veckan, hur/ vem ringer man nu?

Första barnet och lite oerfaren.

Bor i Stockholm så erfarenhet från folk vore spännande :)

• Svar på tråden Första barnet - vad gör jag?
  • Frelin

Du ringer till din närmsta mödravårdscentral.

Så kommer dom ge dig tid för inskrivningsamtal.

• nadie2019
    Frelin skrev 2018-08-05 07:37:38 följande:

Du ringer till din närmsta mödravårdscentral.

Så kommer dom ge dig tid för inskrivningsamtal.

Okej, tack. 
  • Frelin

Grattis till pluset förresten!

Du kan även passa på att kolla upp redan nu vad du när tänka på ubder graviditeten och kolla in vad du när undvika att äta.

Och köp kosttillskott som innehåller folsyra. Själv kör jag endast folsyretabletter. Det ör bra att äta fram tills vecka 13

• nadie2019
    Frelin skrev 2018-08-05 08:39:02 följande:

Grattis till pluset förresten!

Du kan även passa på att kolla upp redan nu vad du när tänka på ubder graviditeten och kolla in vad du när undvika att äta.

Och köp kosttillskott som innehåller folsyra. Själv kör jag endast folsyretabletter. Det ör bra att äta fram tills vecka 13

Tack! 
    Jag har många frågor och funderingar, min hjärna går endast åt till detta. Nog därför jag är här inne, här kan man ställa en del frågor :) 
    Har du barn? 

• IceKitten

Folsyratabletter som någon nämnde är jättebra. Välj INTE de från hjärtats apotek bara, de är helt omöjliga att svälja.

Annars, kolla in matlistan för gravida på Livsmedelsverket och följ den. Skippa alla andra sidor och råd om du inte vill behöva svälta under hela graviditeten...

Ladda ned Preglife, Ovia pregnancy (roligast i början av graviditeten eller liknande app. Skönt att ha som lite guidning.

Oroa dig inte för mycket, det kommer gå bra.

Lycka till!

• nadie2019
    IceKitten skrev 2018-08-05 08:55:34 följande:

Folsyratabletter som någon nämnde är jättebra. Välj INTE de från hjärtats apotek bara, de är helt omöjliga att svälja.

Annars, kolla in matlistan för gravida på Livsmedelsverket och följ den. Skippa alla andra sidor och råd om du inte vill behöva svälta under hela graviditeten...

Ladda ned Preglife, Ovia pregnancy (roligast i början av graviditeten eller liknande app. Skönt att ha som lite guidning.

Oroa dig inte för mycket, det kommer gå bra.

Lycka till!

Tack snälla! 

Preglife har jag och så folsyratabletter. Livsmedelsverkets app har jag precis också laddat ner. Nervös är man. Vill komma till MVC och bara prata med någon :) 

• IceKitten
    nadie2019 skrev 2018-08-05 09:01:53 följande:

Tack snälla! 

Preglife har jag och så folsyratabletter. Livsmedelsverkets app har jag precis också laddat ner. Nervös är man. Vill komma till MVC och bara prata med någon :) 

Då är du väl typ klar. :)

Det finns inte jättemycket man behöver göra i början av graviditeten, du kan ju kolla runt lite på vilken barnvagn du vill köpa osv men de mesta fixandet sker efter v 20.

Nu bör du bara chilla och njuta egentligen.

Det brukar finnas diverse Facebook-grupper (anonyma) du kan gå med i där man kan bolla tankar osv. Har varit väldigt bra för mig.
  • nadie2019
    Det brukar finnas diverse Facebook-grupper (anonyma) du kan gå med i där man kan bolla tankar osv. Har varit väldigt bra för mig.
    aha okej, hur hittar man dessa grupper?
  • Frelin
    nadie2019 skrev 2018-08-05 08:51:45 följande:

Tack! 

Jag har många frågor och funderingar, min hjärna går endast åt till detta. Nog därför jag är här inne, här kan man ställa en del frågor :) 

Har du barn? 

Japp har en dotter och gravid i vecka 6+1 med mitt andra barn.
  • IceKitten
    nadie2019 skrev 2018-08-05 09:30:57 följande:

aha okej, hur hittar man dessa grupper?

Du kan bland annat se om du hittar någon bf "din månad"-tråd här på familjeliv. Där brukar det alltid skapas en facebookgrupp efter ett tag. Eller kan du skapa en egen sådan tråd och Facebookgrupp. Folk kommer garanterat vilja gå med :)
  • nadie2019
    Frelin skrev 2018-08-05 09:45:08 följande:

Japp har en dotter och gravid i vecka 6+1 med mitt andra barn.

Men waow så kul! Grattis.

Har du ringt MVC?
Svar på tråden Första barnet - vad gör jag?