• Rileymom

Gravid IGEN!?

Hej. Jag skriver i ovisshet, sökandes någon som kan svara på mina frågor! 

Jag har en tös på 6 veckor... och nu är jag gravid igen! 
    Vi har alltid haft ett rät intensivt sexliv och började ha sex rätt fort efter att hon kom eftersom jag inte hade några stygn. 

Jag hör aldrig om folk som har barn så tidigt. Men inte ska man väl göra abort? Jag vill ju ha mitt barn! Men tänk om det blir tvillingar!? Då står man här med tre barn i spannet av typ 20 månader eller nåt (matte är inte den starka sidan)

Har ni tajta barn? Är missfallsrisken hög eller tror ni det är lugnt?

• Svar på tråden Gravid IGEN!?
  • LovisaM
    Rileymom skrev 2018-08-06 18:19:58 följande:

Hej. Jag skriver i ovisshet, sökandes någon som kan svara på mina frågor! 

Jag har en tös på 6 veckor... och nu är jag gravid igen! 

Vi har alltid haft ett rät intensivt sexliv och började ha sex rätt fort efter att hon kom eftersom jag inte hade några stygn. 

Jag hör aldrig om folk som har barn så tidigt. Men inte ska man väl göra abort? Jag vill ju ha mitt barn! Men tänk om det blir tvillingar!? Då står man här med tre barn i spannet av typ 20 månader eller nåt (matte är inte den starka sidan)

Har ni tajta barn? Är missfallsrisken hög eller tror ni det är lugnt?

Det ska helst gå minst 12 månader mellan förlossningarna. Enl min klinik då jag är i ivf-svängen.
  • millow
    LovisaM skrev 2018-08-06 19:19:22 följande:

Det ska helst gå minst 12 månader mellan förlossningarna. Enl min klinik då jag är i ivf-svängen.

Är det inte mellan graviditeterna? Dvs man ska helst inte bli gravid förrän 12 mån efter senaste förlossning
  • EpicNurse

Hur kan du veta att det är en ny graviditet? Det kan mycket väl vara rester av hormon från förra graviditeten.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • LovisaM
    millow skrev 2018-08-06 20:02:02 följande:

Är det inte mellan graviditeterna? Dvs man ska helst inte bli gravid förrän 12 mån efter senaste förlossning

Dem sa mellan förlossningarna och då blev jag inte snittad.
  • Rileymom
    EpicNurse skrev 2018-08-06 20:10:45 följande:

Hur kan du veta att det är en ny graviditet? Det kan mycket väl vara rester av hormon från förra graviditeten.

Visar hormonrester på gravtest?
  • EpicNurse
    Rileymom skrev 2018-08-10 15:10:22 följande:

Visar hormonrester på gravtest?

Ja alltså man har ju graviditetshormon i kroppen 4-6 veckor efter en graviditet. Ibland ännu längre. Så jag menar att om man inte tagit ett negativt graviditetstest efter den avslutade graviditeten och på så sätt vet att man inte har det hormonet kvar, så är det svårt att veta om det positiva testet beror på hormoner från förra graviditeten eller en ny.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Rileymom
    EpicNurse skrev 2018-08-10 16:03:02 följande:
    Ja alltså man har ju graviditetshormon i kroppen 4-6 veckor efter en graviditet. Ibland ännu längre. Så jag menar att om man inte tagit ett negativt graviditetstest efter den avslutade graviditeten och på så sätt vet att man inte har det hormonet kvar, så är det svårt att veta om det positiva testet beror på hormoner från förra graviditeten eller en ny.
    Okej, ska kolla med barnmorskan nästa vecka 
  • Mor till Ella

Jag har 13 månader och 20 dagar mellan mina tjejer.

Helen Torsgården har 11 månader mellan sina tjejer, Men nu föddes ju lilltjejen 1 månad förtidigt.

• ninjamamman

Men alltså? Menar du att du inte kan räkna ut att det INTE kommer att vara ens i närheten av 20 månader mellan barnen om första just nu är 6 v?

• Paulina27
    ninjamamman skrev 2018-08-10 16:34:18 följande:

Men alltså? Menar du att du inte kan räkna ut att det INTE kommer att vara ens i närheten av 20 månader mellan barnen om första just nu är 6 v?

Jag tror hon menar två graviditeter på 20 månader. Först 9 månader med första + ca 6 veckor och sen 9 månader till med andra = ungefär 20 månader.
  • Klaralokghdy

Om du nu är gravid är risken för missfall något större, men jag fattar inte varför du nämner abort om du vill ha barnet? Självklart kan det bli tufft i början när båda är små, men det är knappast någon enorm skillnad på att ha tio månader mellan eller tretton-fjorton som ju många har. Tvillingfödsel är ju statistiskt väldigt ovanligt, så jag hade inte oroat mig om jag var du. Förstår att du är chockad om det var helt oplanerat, men ta det bara lugnt, gör nytt test om några veckor och tänk igenom med din partner hur ni vill ha det. Se till att be vänner och släkt om hjälp om ni ska behålla, det är tufft att få barn med mindre än två års mellanrum!

• Rileymom
    Mor till Ella skrev 2018-08-10 16:31:08 följande:

Jag har 13 månader och 20 dagar mellan mina tjejer.

Helen Torsgården har 11 månader mellan sina tjejer, Men nu föddes ju lilltjejen 1 månad förtidigt.

Jo, det vet jag Glad Hon är ju verkligen inspiration alltså! Tänkte på henne direkt hihi
  • Rileymom
    Klaralokghdy skrev 2018-08-11 06:58:45 följande:

Om du nu är gravid är risken för missfall något större, men jag fattar inte varför du nämner abort om du vill ha barnet? Självklart kan det bli tufft i början när båda är små, men det är knappast någon enorm skillnad på att ha tio månader mellan eller tretton-fjorton som ju många har. Tvillingfödsel är ju statistiskt väldigt ovanligt, så jag hade inte oroat mig om jag var du. Förstår att du är chockad om det var helt oplanerat, men ta det bara lugnt, gör nytt test om några veckor och tänk igenom med din partner hur ni vill ha det. Se till att be vänner och släkt om hjälp om ni ska behålla, det är tufft att få barn med mindre än två års mellanrum!

Tack så jättemycket för stödet :)
  • Rileymom
    ninjamamman skrev 2018-08-10 16:34:18 följande:

Som Paulina27 skrev, det var precis så jag menade. Och tack för den milda attacken men jag har grov dyskalkyli... inte för att det är schysst att uttrycka sig sådär till någon, oavsett diagnos, men om man behöver en så är det min ursäkt. Du kan alltid försöka skriva ett "hur menar du nu?" om du verkligen undrar... det där kom ut fel och jag upplevde det otrevligt och stötande.  
Svar på tråden Gravid IGEN!?