• Anonym (desperado)

Liberal LCHF?

Eftersom jag håller på att bli tokig på min kropp och min vikt så överväger jag att testa LCHF. Jag prövade en gång förut för ungefär 10 år sedan varianten som då hade nästan religiösa följare, minsta kolhydrater så blev man lynchad. Det var varken roligt eller hälsosamt för mig, jag mådde jättedåligt fysiskt och psykisk i 7 månader och gick upp nåstan 10 kg i vikt för att jag gick på deras snack om att man kan 'ta hur mycket som helst bara det är fett. Jag vär väldigt ung då, inte ens myndig.

Nu är jag som sagt desperat och tänker att jag ska prova igen, men en liberalare hållning till kolhydraterna. Är det någon som kan ge mig lite tips och vägledning? Hur mycket kolhydrater kan man äta så det fortfarande kan klassas som LCHF? Har ni andra tips, LCHF eller inte? Allt är välkommet.

• Svar på tråden Liberal LCHF?
  • Anonym (Ko)

Ät mindre och rör dig mer.

• Anonym (desperado)
    Anonym (Ko) skrev 2018-08-06 20:32:50 följande:

Om det hade fungerat så hade jag inte behövt starta den här tråden.
  • Anonym (M)
    Anonym (desperado) skrev 2018-08-06 22:20:06 följande:

Om det hade fungerat så hade jag inte behövt starta den här tråden.

Fast, det är det enda som fungerar. All viktnedgång bygger på det - att man bränner/använder fler kalorier än vad man äter. Sen kan man uppnå det på olika sätt, t.ex. med LCHF (eller räkna kalorier, eller periodisk fasta eller andra metoder). Men all viktnedgång bygger på just att äta mindre än vad man gör av med.
  • klyban
    Anonym (Ko) skrev 2018-08-06 20:32:50 följande:
    LCHF är enklare och man slipper gå hungrig.
    hur många meter var det?
  • Glinda från Oz

Även om du går ner i vikt så är LCHF en vansinnig diet. Den är svår att hålla, du får det jobbigt i sociala sammanhang och du förstör din kropp.

Tyvärr kan man inte vara särskilt liberal med LCHF, då förstör man syftet och man går upp i vikt. Grejen med LCHF är att man ska bli mätt av fettet, frågan är om du blir det eftersom du gick upp förra gången du testade. Jag blir inte heller mätt av fett.

Jag tycker du ska testa GI, det påminner lite om LCHF men är betydligt lättare att hålla och man kan fuska ibland.

• klyban
    Anonym (desperado) skrev 2018-08-06 20:28:18 följande:
    Eftersom jag håller på att bli tokig på min kropp och min vikt så överväger jag att testa LCHF. Jag prövade en gång förut för ungefär 10 år sedan varianten som då hade nästan religiösa följare, minsta kolhydrater så blev man lynchad. Det var varken roligt eller hälsosamt för mig, jag mådde jättedåligt fysiskt och psykisk i 7 månader och gick upp nåstan 10 kg i vikt för att jag gick på deras snack om att man kan 'ta hur mycket som helst bara det är fett. Jag vär väldigt ung då, inte ens myndig.

Nu är jag som sagt desperat och tänker att jag ska prova igen, men en liberalare hållning till kolhydraterna. Är det någon som kan ge mig lite tips och vägledning? Hur mycket kolhydrater kan man äta så det fortfarande kan klassas som LCHF? Har ni andra tips, LCHF eller inte? Allt är välkommet.
    I början måste du vara väldigt lågt på kolhydrater.

Men väl när du är inkörd, så kan man ha upp mot 60g kolhydrater har jag för mig.(kan ha fel, då det var ett tag sedan jag läste om detta).

hur många meter var det?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2018-08-06 22:23:54 följande:

Fast, det är det enda som fungerar. All viktnedgång bygger på det - att man bränner/använder fler kalorier än vad man äter. Sen kan man uppnå det på olika sätt, t.ex. med LCHF (eller räkna kalorier, eller periodisk fasta eller andra metoder). Men all viktnedgång bygger på just att äta mindre än vad man gör av med.

Så du tror på fullaste allvar att våra hormoner inte påverkar vikten? Att insulin, kortisol med flera är underordnade kalorier in och kalorier ut? En människa är inte en motor.
  • Anonym (Ghj)

Isåfall skulle LCHF-folket bluffa med sina viktnedgångar. Det är inte kaloriminus utan kolhydratminus som gäller.
  • Anonym (desperado)
    Jag vet att alla påstår det men för mig händer ingenting. Jag måste ta till desperata åtgärder känner jag för jag kan inte leva på luft.
  • Anonym (desperado)
    klyban skrev 2018-08-06 22:25:28 följande:
    LCHF är enklare och man slipper gå hungrig.
    Det är det jag hoppas men som jag skrev lite liberalare så jag inte behöver må så dåligt.
Svar på tråden Liberal LCHF?